Om Södertörns högskola / Personal

Henrik Bohlin

Kontaktuppgifter

Henrik Bohlin
Lektor
Alfred Nobels allé 7
Södertörns högskola
Flemingsberg
Telefon: 08-608 43 55
Fax: 08-608 46 40
F 813 F-huset

Docent i filosofi, högskolelektor i idéhistoria med inriktning mot vetenskapsteori

Jag undervisar i vetenskapsteori, metodlära, idéhistoria och filosofi och som uppsatshandledare inom bl.a. lärarutbildningen. Jag har publicerat artiklar och antologikapitel på svenska och engelska om bland annat bildning, David Humes filosofi, empati och vetenskapsteori. 

Från 1 maj 2017 är jag kollegialt vald ledamot i Södertörns högskolas styrelse och från juli 2017 ämnessamordnare i idéhistoria. Tidigare har jag varit ledamot i Fakultetsnämnden, vikarierande prodekan hösten 2015, ordförande i Fakultetsnämndens sektionsutskott för lärarutbildning 2011-2013, ledamot i dåvarande Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning och utbildningsvetenskap 2008-2010 och prodekan för lärarutbildning och utbildningsvetenskap 2010. Som ledamot och prodekan i Fakultetsnämnden har jag bl.a. gjort en utvärdering av högskolans lärarutbildning (april 2016) och skrivit förslag till Fakultetsnämndens ställningstagande till kollegialitet som styrform och förslag till beskrivning av högskolans profil medborgerlig bildning. Jag var vice ordförande i Rekryteringskommittén för samhällsvetenskap, naturvetenskap och teknik 2013-2016 och stf ordförande i juli-september 2015.

Jag anser att akademisk frihet är en viktig byggsten i en levande demokrati och ser det som en viktig princip att högskolor ska vara platser där det råder frihet att diskutera, kritisera och säga sanningen till makten, vare sig det handlar om regeringens, företagens, högskoleledningens eller interna akademiska ortodoxiers makt.

Publikationer i urval

Bildning

”Bildning, dialog och kritisk självreflektion”, i Att växa som människa. Om bildningens traditioner och praktiker, red. Anders Burman. Södertörn Studies in Higher Education 5. Huddinge: Södertörns högskola, 2014, s 118-131 (hela texten).

”Bildung and Intercultural Understanding”, Intercultural Education, vol. 24, no. 5, 2013, s. 391-400 (abstract).

”Bildning i massutbildningens tid”, i Anders Burman (red.), Våga veta Om bildningens möjligheter i massutbildningens tidevarv, Södertörn Studies in Education 2. Huddinge: Södertörns högskola, 2011, s 75-96 (hela texten).

”Vad är medborgerlig bildning?”, i Peter Strandbrink, Beatriz Lindqvist & Håkan Forsberg (red.), Tvära möten. Om utbildning och kritiskt lärande, Södertörn Studies in Education 1. Huddinge: Södertörns högskola, 2011, s 19-34 (text till hela antologin).

”Kan liberal education fungera i Sverige?”, i Anders Burman & Patrik Mehrens (red.), Det goda lärandet. En antologi om liberal arts education. Lund: Studentlitteratur, 2011, s 81-97.

David Humes filosofi

”‘Effects on the Mind’ as Objects of Reasoning: A Perspectivist Reading of the Reason-Passion Relation in Hume’s Sentimentalism”, Hume Studies, vol. 40, nr 1, 2014, s 29-51 (hela texten, kräver inloggning på MUSE).

”Universal moral standards without an Archimedean point: Hume’s refutation of relativism in ‘A Dialogue’”, Philosophy vol. 88, nr 4, 2013, s 593 - 606 (abstract).

”En universell moral på känslornas grund. Humes argument mot polygami och kulturrelativism”, Filosofisk tidskrift nr 3, 2013, s 29-47.

”Sympati, tolkning och inlevelse; Hume som hermeneutiker”, i Robert Callergård (red.), Förnuft, känsla och moral. Perspektiv på David Hume. Stockholm: Thales förlag, 2011, s 35-64.

”Sympathy, Understanding, and Hermeneutics in Hume’s Treatise”, Hume Studies vol. 35, nr 1-2, 2009, s 135-170 (hela texten).

Groundless Knowledge. A Humean Solution to the Problem of Skepticism. Stockholm: Almqvist & Wiksell International 1997 (doktorsavhandling) (hela texten).

Empati

”Inlevelse, dialog eller dialogisk inlevelse? Gadamer och empatitanken”, i Hans-Georg Gadamer och hermeneutikens aktualitet, red. Anders Burman. Stockholm: Axl Books, 2104, s 137-169.

“Simulation Theory”, i Anne L. C. Runehov & Lluis Oviedo (red)(2013), Encyclopedia of Sciences and Religions. Dordrecht: Springer Netherlands, 2013, s 2146-2152.

Redaktör (med Jakob Eklund), Empati. Teoretiska och praktiska perspektiv, Studentlitteratur 2013.

”Inledning: den mångsidiga empatin”, i Bohlin & Eklund (red.), Empati. Teoretiska och praktiska perspektiv, Studentlitteratur 2013, s 13-29.

”Sympati och empati i David Humes teori om människans natur”, i Bohlin & Eklund (red.), Empati. Teoretiska och praktiska perspektiv, Studentlitteratur 2013, s 33-50.

”Empati i vetenskapsteori och medvetandefilosofi”, i Bohlin & Eklund (red.), Empati. Teoretiska och praktiska perspektiv, Studentlitteratur 2013, s 85-107.

”Intuitively assessed reasonableness as a criterion of validity in empathetic understanding”, SATS. Nordic Journal of Philosophy, 10.1, 2009, s 107-131 (abstract).

Vetenskapsteori

”Sanningssökande, maktkritik eller generalistkompetens för arbetsmarknaden? Debatten om humaniora”, i Anders Burman & Lena Lennerhed (red.), Samtider (antologi om 2000-talets idéhistoria), beräknad utgivning 2017.

”Horisontsammansmältning och paradigmskiften. Gadamers och Kuhns hermeneutiska omtolkningar av vetenskapen”, i Anders Burman & Lena Lennerhed (red.), Tillsammans. Politik, filosofi och estetik på 1960- och 1970-talen. Stockholm: Atlas, 2014, s 133-166.

”Måttstockarnas mångfald och dialogens möjlighet. Om relativism”, i Anders Burman & Lena Lennerhed (red.), Sekelslut. Idéhistoriska perspektiv på 1980- och 1990-talen. Stockholm: Atlas Akademi, 2011, s 258-277.

Övrigt vetenskapligt

”Perspective-dependence and Critical Thinking”, Argumentation. An International Journal on Reasoning, Volume 23, Issue 2, April 2009, s 189-203 (hela texten).

”Mångkulturalitet och kulturmöten i högskoleutbildning – möjligheter och svårigheter”, Utbildning & demokrati nr 3 2009, s 91-109 (hela texten).

”Tyst kunskap – ett mångtydigt begrepp”, i Vad är praktisk kunskap?, red. Fredrik Svenaeus och Jonna Bornemark. Huddinge: Södertörns högskola, Södertörn Studies in Practical Knowledge 1, 2009, s 55-84 (hela texten).

”Går det att hyfsa relativismdebatten?”, Tidskrift för politisk filosofi nr 3 2009, s 7-25 (hela texten).

”Om att säga ba’. Davidsons analys av indirekt anföring”, Filosofisk tidskrift nr 3, 2009, s 31-43.

Populärvetenskapligt, essäer, debattartiklar m.m.

”Kriget mot visheten”, gästblogginlägg, 9/2 2017, Professionsförbundet (länk).

”Att göra rätt även när ingen ser på – vishetens fem fundament”, Under strecket, Svenska Dagbladet 4/2 2017 (länk).

”Medborgerlig bildning gör att människor växer”, i Ninna Mörner & Lisa Öberg (red.), Södertörns högskola öppnar världar: En jubileumsskrift från Södertörns högskola 2016. Huddinge: Södertörns högskola, 2016, s. 56-59 (länk).

”Upplysningen bör försvaras – men hur?”, tidskriften Poros, årg 1, nr 1, 2016, s. 74-83 (länk).

”Upplysningen är mer omstridd än någonsin”, recension av Anders Burman & Inga Sanner (red.), Upplysningskritik (Stockholm: Brutus Östlings bokförlag, 2014), tidskriften Respons nr 4 2015, s. 37-38 (länk).

“Liberal arts en förebild att lära av”, Universitetsläraren nr 9, 2014 (länk).

“Den omstridda politiska korrektheten”, Sans magasin nr 3, 2014, s 34-37.

”Humanioras bästa tid är nu”, Under strecket, Svenska Dagbladet 12/9 2013 (länk).

“Tintin är min Mohammed, eller Måste kulturen vara politiskt korrekt?” i Löftet om lycka, red. Anders Burman, Rebecka Lettevall & Sven-Eric Liedman. Göteborg: Daidalos, 2013, s 313-331

”Högskolan ska inte devalveras till yrkesskola”, SvD Brännpunkt 11/4 2012 (länk).

”Bildning är att vidga horisonten”, gästblogginlägg, bibliotekschefens blogg, Södertörns högskola, 2012 (länk).

”Bildning – en väg till global medkänsla”, Under strecket, Svenska Dagbladet 5/3 2010 (länk).

”Relativismens dilemma är absolut inte löst”, Under strecket, Svenska Dagbladet 31/8 2009 (länk).

”Å bli hele mennesker. Dannelse skal utvikle hele mennesket. Den skal være både kognitiv, moralsk-praktisk og estetisk”, Aftenposten, Oslo, 19/2 2009 (länk).

Forskningsanslag

- Projektledare för "Kritiskt tänkande för en pluralistisk högskola", med Maria Wolrath Söderberg, Helene Edberg, Anders Ullholm (retorik, Södertörns högskola) och Anders Burman (idéhistoria, Södertörns högskola), finansiering av Vetenskapsrådets utbildningsvetenskapliga kommitté 2008-2012.

- Perspektivberoende och kontrastivitet i inlevelsebaserade handlingsförklaringar", finansiering av Vetenskapsrådet, ämnesrådet för humaniora och samhällsvetenskap 2008-2012.

- Anslag inom det filosofihistoriska projektet "Understanding Agency", Uppsala universitet, finansiering av Riksbankens Jubileumsfond 2013.

Internationellt lärarutbyte

- American-Scandinavian Foundation Swedish Visiting Lecturer, College of St. Benedict & St. Johns University, St. Joseph och Collegeville, Minnesota, USA, vårterminen 2014, på stipendium från American-Scandinavian Foundation, New York, NY.

- STINT Fellow och gästlärare vid Vassar College, Poughkeepsie, New York, USA, på ett Excellence in Teachingstipendium från Stiftelsen för internationalisering av forskning och högre utbildning (STINT), höstterminen 2010.

Administrativa uppdrag

- Ämnessamordnare i idéhistoria från juli 2017.

- Kolleigalt vald ledamot i Södertörns högskolas styrelse från 1 maj 2017.

- Vikariende vice ordförande för Fakultetsnämnden hösten 2015.

- Ställföreträdande ordförande i Rekryteringskommittén för samhällsvetenskap, naturvetenskap och teknik, Södertörns högskola, 1 juli 2015-30 sept 2015.

- Vice ordförande i Rekryteringskommittén för samhällsvetenskap, naturvetenskap och teknik, Södertörns högskola, 1 juli 2013-30 juni 2016.

- Ledamot i Fakultetsnämnden 1 jan 2011-31 dec 2016.

- Ordförande i Fakultetsnämndens sektionsutskott för lärarutbildning och utbildningsvetenskap 2011-2013.

- Prodekan, Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning och utbildningsvetenskap, Södertörns högskola, 2010.

- Ledamot 2008-2010 i Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning och utbildningsvetenskap, Södertörns högskola.

- Ämnesansvarig i idéhistoria, Södertörns högskola 2007-2009.

- Ordförande i Sveriges förenade studentkårers doktorandkommitté, november 1991 till oktober 1993.

Handledarerfarenhet

- A-nivå: c:a 150 uppsatser (Akademiskt startår och Förvaltningsprogrammets programtermin).

- B- nivå: 5 uppsatser (Global utveckling B).

- C-nivå: c:a 100 uppsatser (Företagsekonomi C och Interkulturell lärarutbildning med inriktning mot förskola, förskoleklass och grundskolans tidigare år).

- Avancerad nivå: 1 masteruppsats i idéhistoria vt 2017.

- Forskarutbildning: biträdande handledare, idéhistoria, Södertörns högskola, från ht 2017.

Övrig undervisning

Jag har undervisat i  filosofi och idéhistoria på Södertörns högskola och Stockholms universitet, i vetenskapsteori, metodlära och uppsatsskrivande inom yrkesinriktade program på Södertörns högskola och i vetenskapsteori för doktorander på Södertörns högskola och Karolinska institutet.

Utbildning

- Doktorsexamen i teoretisk filosofi vid Stockholms universitet, 1997. Handledare: Gunnar Svensson.

- Fil. kand.-examen 1987 efter studier vid Uppsala och Stockholms universitet med teoretisk filosofi A-C, historia A-C, praktisk filosofi A och idé- och lärdomshistoria A.