Om Södertörns högskola / Ämnen

Litteraturvetenskap

Grafiskt element för ämnet litteraturvetenskapI myter, dikter, drama och romaner har människan genom årtusenden gestaltat sig själv och sin plats i världen. Inom litteraturvetenskapen lär du dig analysera och tolka alla slags litterära texter i deras språkliga och historiska sammanhang.

Litteraturvetenskapen ger dig en bred humanistisk grundutbildning, som öppnar vägen till många olika yrkesverksamheter där det krävs avancerad analysförmåga: inom informationsbehandling, inom förlags- och teatervärlden, medie- och läraryrken. Du har dessutom möjlighet att gå vidare till forskarutbildning.

Publikationer

Här publiceras löpande publikationer från publikationsdatabasen DiVA.
Publikationer

Kindergarten heute 2017, 47 (9): 10-14.

FörfattarePubliceringsårÄmne
Christine Farhan

Östersjö- och Östeuropaanknytning

Nej
2017

Institution/Centrumbildning

Kultur och lärande
Litteraturvetenskap

Forskarutbildningsområde

-

In: Lychnos. Göteborg : Lärdomshistoriska Samfundet, 2017. 11-26.

One of the most original voices in British post-revolutionary philosophy belongs to the third Earl of Shaftesbury (1671–1713). Rather than supporting the Hobbesian and Lockean idea of modern political society as an artificially formed creation, Shaftesbury perceives society as a beneficial outcome of nature and natural rationality. Shaftes­bury’s understanding of natural society is furthermore entwined with aesthetic mat­ters. The aim of the following article is twofold. First, due to the fact that Shaftesbury’s ideas rarely are analysed in any detail by Swedish scholars, it offers an introduction to Shaftesbury’s take on the complex relation between society and poetry to readers of eighteenth-century intellectual history in general, and readers of the history of literature in particular. Second, given that Shaftesbury is frequently regarded as the first modern advocate of aesthetic autonomy, I wish to problematize such an account by showing how Shaftesbury opposes the idea that poetry holds an instrumental value for society, while he simultaneously maintains the inseparability of poetical truth, artistic whole, and political naturalism. As this article shows, the Promethean myth of creativity is central for Shaftesbury’s understanding of the relation between society and poetry.

FörfattarePubliceringsårÄmne
Karl Axelsson

Östersjö- och Östeuropaanknytning

Nej
2017

Institution/Centrumbildning

Kultur och lärande
Litteraturvetenskap

Forskarutbildningsområde

-

In: Tolfte nationella konferensen i svenska med didaktisk inriktning. Karlstad : Nationella nätverket för svenska med didaktisk inriktning.

FörfattarePubliceringsårÄmne
Christine Farhan

Östersjö- och Östeuropaanknytning

Nej
2017

Institution/Centrumbildning

Kultur och lärande
Litteraturvetenskap

Forskarutbildningsområde

-

In: Modernitetens uttryck och avtryck. Åbo : Föreningen Granskaren, 2017. 241-250.

FörfattarePubliceringsårÄmne
Mattias Pirholt

Östersjö- och Östeuropaanknytning

Nej
2017

Institution/Centrumbildning

Kultur och lärande
Litteraturvetenskap

Forskarutbildningsområde

Kritisk kulturteori

In: Retracing the Past. Santa Cruz, California : International Association for Aesthetics, 2017. 29-41.

FörfattarePubliceringsårÄmne

Camilla Flodin

Karl Axelsson

Östersjö- och Östeuropaanknytning

Nej
2017

Institution/Centrumbildning

Kultur och lärande
Litteraturvetenskap

Forskarutbildningsområde

Kritisk kulturteori

In: Neues Licht auf Ellen Key Quo vadis Europa?. Frankfurt am Main : Peter Lang Publishing Group, 2017. -.

FörfattarePubliceringsårÄmne
Claudia Lindén

Östersjö- och Östeuropaanknytning

Ja
2017

Institution/Centrumbildning

Kultur och lärande
Litteraturvetenskap

Forskarutbildningsområde

-

Zeitschrift für Kunstgeschichte 2017, 80 (3): 392-417.

This study investigates how the experience of reproductions – drawings, copperplate engravings, woodcuts, lithography, plaster casts, and so forth – influenced Johann Wolfgang von Goethe’s conception of art in general and his descriptions of art (e.g., ekphrases, reviews, and autobiographical accounts) in particular. Well acquainted with the technologies of reproduction of his time, Goethe, often in collaboration with Johann Heinrich Meyer, acknowledged the crucial role of reproductions for the understanding of the productive idea of the original work. Experiences of reproductions and comparisons between copies, drafts, and the original enabled Goethe to grasp the idea as an ever-transforming productive constant of the continuous process of becoming of the work 

FörfattarePubliceringsårÄmne
Mattias Pirholt

Östersjö- och Östeuropaanknytning

Nej
2017

Institution/Centrumbildning

Kultur och lärande
Litteraturvetenskap

Forskarutbildningsområde

Kritisk kulturteori

In: Augenblick, Lebenszeit, Geschichte, Ewigkeit. Heidelberg : Universitätsverlag Winter, 2017. 93-136.

FörfattarePubliceringsårÄmne
Mattias Pirholt

Östersjö- och Östeuropaanknytning

Nej
2017

Institution/Centrumbildning

Kultur och lärande
Litteraturvetenskap

Forskarutbildningsområde

Kritisk kulturteori

Critical Multilingualism Studies 2017, 5 (1): 208-235.

The article proposes a new multimodal approach to literary multilingualism, with special attention devoted to how readers with different language skills partake in making literary multilingualism happen. It presents a critical assessment of previous scholarship on literary multilingualism, which we claim is characterized by monolingual assumptions and a problematic division between mono- and multilingual literature. As a continuation of the theoretical argument, multimodal readings of three contemporary poets Cia Rinne, Caroline Bergvall and Ralf Andtbacka are presented. Instances of contemporary multilingual poetry, the article concludes, can help us to critically scrutinize notions of clear-cut linguistic borders, as well as to study the intricate dynamics between the acoustic and visual aspects of literary multilingualism. 

FörfattarePubliceringsårÄmne

Julia Tidigs

Markus Huss


Östersjö- och Östeuropaanknytning

Nej
2017

Institution/Centrumbildning

Kultur och lärande
Litteraturvetenskap

Forskarutbildningsområde

Kritisk kulturteori

Svenska Dagbladet 2017, 25 januari : 26-.

FörfattarePubliceringsårÄmne
Mattias Pirholt

Östersjö- och Östeuropaanknytning

Nej
2017

Institution/Centrumbildning

Kultur och lärande
Litteraturvetenskap

Forskarutbildningsområde

Kritisk kulturteori

In: Ad Marciam. Huddinge : Södertörns högskola, 2017. 391-400.

FörfattarePubliceringsårÄmne
Claudia Lindén

Östersjö- och Östeuropaanknytning

Nej
2017

Institution/Centrumbildning

Kultur och lärande
Litteraturvetenskap

Forskarutbildningsområde

-

Stockholm : Aiolos, 2016.

Vår begeistring av texter är, det menar den österrikiska författaren Ingeborg Bachmann, egentligen en begeistring av det vita, oskrivna bladet, alltså av "en brist som är så stor att den sporrar oss att handskas med litteraturen som en utopi". Utopin som en estetisk erfarenhet av något ofullbordat och något som inte kan fullbordas går som en röd tråd genom de läsningar av Herder, Schlegel, Novalis, Hölderlin, Musil, Mann, Celan, Szondi, Bachmann och Jelinek som är samlade här. Hos dessa gestaltas det utopiska som ett ständigt någon annanstans och någon annan tid, en icke-plats i tid och rum.

FörfattarePubliceringsårÄmne
Mattias Pirholt

Östersjö- och Östeuropaanknytning

Nej
2016

Institution/Centrumbildning

Kultur och lärande
Litteraturvetenskap

Forskarutbildningsområde

Kritisk kulturteori

Wirkendes Wort 2016, 66 (3): 385-396.

FörfattarePubliceringsårÄmne
Mattias Pirholt

Östersjö- och Östeuropaanknytning

Nej
2016

Institution/Centrumbildning

Kultur och lärande
Litteraturvetenskap

Forskarutbildningsområde

Kritisk kulturteori

In: Fiktion och verklighet, mångvetenskapliga möten. Göteborg : Makadam Förlag, 2016. 236-258.

FörfattarePubliceringsårÄmne
Claudia Lindén

Östersjö- och Östeuropaanknytning

Nej
2016

Institution/Centrumbildning

Kultur och lärande
Litteraturvetenskap

Forskarutbildningsområde

Kritisk kulturteori

In: Historiens hemvist I. Göteborg : Makadam Förlag, 2016. 81-112.

FörfattarePubliceringsårÄmne
Claudia LindénHans Ruin

Östersjö- och Östeuropaanknytning

Nej
2016

Institution/Centrumbildning

Kultur och lärande
FilosofiLitteraturvetenskap

Forskarutbildningsområde

Kritisk kulturteori

Göteborg : Makadam Förlag, 2016. (RJ:s skriftserie ; 13)

FörfattarePubliceringsårÄmne
Hans Ruin

Markus Huss

Ulla Manns

Östersjö- och Östeuropaanknytning

Nej
2016

Institution/Centrumbildning

Kultur och lärande
FilosofiGenusvetenskapLitteraturvetenskap

Forskarutbildningsområde

Kritisk kulturteori

Детские чтения, Detskie chtenia 2016, 9 (1): 61-68.

Оригинальность повестей о муми-троллях не вызывает сомнения, и, тем не менее, эти тексты вполне можно рассматривать в ретроспективе долгой традиции философии гуманизма. Книги Туве Янссон рассказывают о «ситуации человека» таким образом, что это внятно и взрослому читателю, и читателю-ребенку. В мире муми-троллей ценятся вещи простые и обыденные, его обитатели весьма невелики, а все грандиозное и патетическое вызывает скорее иронию, чем восхищение.Во второй книге цикла о муми-троллях мы знакомимся с философом Ондатром. Муми-папа, гостеприимно пригласивший Ондатра внутрь, тут же оказывается под впечатлением от радикально пессимистической философии своего гостя, отрицающего все сущее в мире. В то время как молодые обитатели Муми-дола — Муми-тролль а Снифф,  — не разделяют мрачного взгляда на мир, а Муми-тролль и вовсе полагает, что Муми-дол является «лучшей долиной на свете».Этот контраст наивности и пессимизма позволяет вспомнить повесть Вольтера «Кандид, или Оптимизм», вышедшую в свет в 1759 г. Написанный за 200 лет до появления муми-троллей, этот текст, тем не менее на взгляд автора статьи, имеет вечно общее с повестями Янссон, и, возможно, обращение к образу вольтеров¬ского героя позволит более пристально вглядеться в муми-тролля.

FörfattarePubliceringsårÄmne
Bengt Lundgren

Östersjö- och Östeuropaanknytning

Nej
2016

Institution/Centrumbildning

Kultur och lärande
Litteraturvetenskap

Forskarutbildningsområde

Annat forskningsområde

In: J. G. Herder. Heidelberg : Synchron Wissenschaftsverlag der Autoren, 2016. 63-77.

FörfattarePubliceringsårÄmne
Mattias Pirholt

Östersjö- och Östeuropaanknytning

Nej
2016

Institution/Centrumbildning

Kultur och lärande
Litteraturvetenskap

Forskarutbildningsområde

-

This dissertation investigates the way that feminist resistance is expressed in two Swedish and two German so-called New Woman novels from the turn of the twentieth century: Elin Wägner’s Pennskaftet (1910, Penwoman), Gabriele Reuter’s Aus guter Familie (1895, From a Good Family), Hilma Angered-Strandberg’s Lydia Vik (1904), and Grete Meisel-Hess’s Die Intellektuellen (1911).The theoretical apparatus is comprised by the work of Michel Foucault, Judith Butler, Jacques Lacan, and Jessica Benjamin. By introducing a psychoanalytic and feminist perspective, this dissertation seeks to develop the possibilities for agency and resistance within the framework of Foucault’s theories. It investigates four textual and contextually grounded strategies of resistance that are prominent in these novels: individuality, openness, desire, and eugenics.This study demonstrates how Gabriele Reuter, Grete Meisel-Hess, and  Hilma Angered-Strandberg, inspired by the ideas of Friedrich Nietzsche and Ellen Key, depict feminine individuality in relation to a scientific and philosophical discourse that specifically denied women individuality. The authors anchor individuality in a corporality that was similarly denied to women by a bourgeois and dogmatic Christian discourse.Openness and wit function as resistance strategies in Elin Wägner’s Pennskaftet. Humorous rejoinders and narrative comments can disarm a conservative. An open attitude towards the emancipation project could also help to resolve the conflicts between different feminist positions and between different women.Desire functions as an important resistance strategy in each of the novels examined. It is variously represented as a vital instinct, a desire for knowledge, and a sexual desire, as in Gabriele Reuter’s Aus guter Familie – or as a desire for suffrage, as in Pennskaftet, or for maternity legislation, as in Grete Meisel-Hess’s Die Intellektuellen. By formulating a notion of feminine desire, turn-of-the-century feminists were able both to seize control of sexuality from the church and to wrest morality from the grasp of the bourgeoisie. These resistance strategies could also have a biopolitical character: in Grete Meisel-Hess’s Die Intellektuellen, woman is placed at the service of humanity on eugenicist grounds, and her good qualities are seen as capable of promoting humanity’s progress.This dissertation shows that in these novels desire at the individual level serves to reinforce feminine subjectivity. Love is seen as associated with an intensified sense of life and as a precondition of creativity. At the social level, desire also functions as the basis for a feeling of solidarity among women that instils in them courage and an urge to persevere in the suffrage struggle, this latter a highly protracted process. In this way desire acquires political potential.A framing chapter on context provides the intellectual and philosophical backgrounds of the various strategies of resistance. It is followed by four analytical chapters, each of which addresses one novel.

FörfattarePubliceringsårÄmne

Claudia Lindén

Cecilia Annell


Östersjö- och Östeuropaanknytning

Ja
2016

Institution/Centrumbildning

CBEESKultur och lärande
Litteraturvetenskap

Forskarutbildningsområde

-

Aiolos - tidskrift för litteratur, teori och estetik 2016, 52-53 : 131-142.

FörfattarePubliceringsårÄmne

Markus Huss


Östersjö- och Östeuropaanknytning

Nej
2016

Institution/Centrumbildning

Kultur och lärande
Litteraturvetenskap

Forskarutbildningsområde

Kritisk kulturteori

In: Historiens hemvist III. Göteborg : Makadam Förlag, 2016. 391-407.

FörfattarePubliceringsårÄmne

Markus Huss


Östersjö- och Östeuropaanknytning

Nej
2016

Institution/Centrumbildning

Kultur och lärande
Litteraturvetenskap

Forskarutbildningsområde

Kritisk kulturteori

Tidskrift för litteraturvetenskap 2015, 2-3 : 122-124.

FörfattarePubliceringsårÄmne

Markus Huss


Östersjö- och Östeuropaanknytning

Nej
2015

Institution/Centrumbildning

Kultur och lärande
Litteraturvetenskap

Forskarutbildningsområde

Kritisk kulturteori

Möklinta : Gidlunds förlag, 2015.

FörfattarePubliceringsårÄmne

Jenny Björklund

Mattias Pirholt

Östersjö- och Östeuropaanknytning

Nej
2015

Institution/Centrumbildning

Kultur och lärande
Litteraturvetenskap

Forskarutbildningsområde

-

Tidskriften Respons 2015, 4 : 66-67.

FörfattarePubliceringsårÄmne

Markus Huss


Östersjö- och Östeuropaanknytning

Nej
2015

Institution/Centrumbildning

Kultur och lärande
Litteraturvetenskap

Forskarutbildningsområde

Kritisk kulturteori

In: Rajojen dynamiikkaa, Gränsernas dynamik, Borders under Negotiation, Grenzen und ihre Dynamik. Stockholm : University of Vaasa.

Der vorliegende Beitrag untersucht den Lyrikband notes for soloists (2009) der transnationalen Lyrikerin Cia Rinne mit einem besonderen Schwerpunkt auf der Frage der literarischen Vielsprachigkeit und der Intermedialität des Textes. Mit Ausgangspunkt in Naoki Sakais Verständnis von Übersetzung als bordering (Sakai 2009) wird die Rolle des Lesers von notes for soloists als Erzeuger sprachlicher Grenzen hervorgehoben. Hierbei funktioniert Rinnes mehrsprachiger und intermedialer Text als eine Art Partitur, die Leser verschiedener Sprachkompetenz auf unterschiedliche Weise realisieren. Es wird veranschaulicht, wie die Dynamik zwischen dem gedruckten Text und den verschiedenen artikulatorischen Möglichkeiten des Textes die Leser in eine Sphäre zwischen Sonorität und sprachlicher Artikulation versetzt; eine Sphäre, die normalerweise kleinen Kindern, die noch keine Sprache beherrschen, vorbehalten ist. Dabei wird die Kontingenz sprachlicher Grenzen ins Auge gefasst, zugleich werden jedoch auch mögliche Verbindungen zwischen verschiedenen für die Leser unbekannten bzw. bekannten Sprachen vorgeführt.

FörfattarePubliceringsårÄmne

Julia Tidigs

Markus Huss


Östersjö- och Östeuropaanknytning

Nej
2015

Institution/Centrumbildning

Kultur och lärande
Litteraturvetenskap

Forskarutbildningsområde

Kritisk kulturteori

Lund : The Pufendorf Institute for Advanced Studies, 2014.

FörfattarePubliceringsårÄmne

Erika Andersson Cederholm

Amelie Björck

Östersjö- och Östeuropaanknytning

Nej
2014

Institution/Centrumbildning

Kultur och lärande
Litteraturvetenskap

Forskarutbildningsområde

-

Ord&Bild 2014, 3-4 : -.

Recension av bokserien Stemmer (1-12) från Aschehougs förlag

FörfattarePubliceringsårÄmne
Amelie Björck

Östersjö- och Östeuropaanknytning

Nej
2014

Institution/Centrumbildning

Kultur och lärande
Litteraturvetenskap

Forskarutbildningsområde

-

Svenska Dagbladet 2014, 12 augusti : 23-.

FörfattarePubliceringsårÄmne
Amelie Björck

Östersjö- och Östeuropaanknytning

Nej
2014

Institution/Centrumbildning

Kultur och lärande
Litteraturvetenskap

Forskarutbildningsområde

-

Tidskrift för litteraturvetenskap 2014, 44 (1): 70-72.

FörfattarePubliceringsårÄmne
Amelie Björck

Östersjö- och Östeuropaanknytning

Nej
2014

Institution/Centrumbildning

Kultur och lärande
Litteraturvetenskap

Forskarutbildningsområde

-

Stockholm : Norstedts Förlag, 2014.

FörfattarePubliceringsårÄmne

Ebba Witt-Brattström


Östersjö- och Östeuropaanknytning

Nej
2014

Institution/Centrumbildning

Kultur och lärande
Litteraturvetenskap

Forskarutbildningsområde

-

Stockholm : Carlsson Bokförlag, 2014.

FörfattarePubliceringsårÄmne

Ola Holmgren


Östersjö- och Östeuropaanknytning

Ja
2014

Institution/Centrumbildning

Kultur och lärande
Litteraturvetenskap

Forskarutbildningsområde

-

FörfattarePubliceringsårÄmne
Eva Jonsson

Östersjö- och Östeuropaanknytning

Nej
2014

Institution/Centrumbildning

Kultur och lärande
Litteraturvetenskap

Forskarutbildningsområde

-

FörfattarePubliceringsårÄmne
Eva Jonsson

Östersjö- och Östeuropaanknytning

Nej
2014

Institution/Centrumbildning

Kultur och lärande
Litteraturvetenskap

Forskarutbildningsområde

-

Svenska Dagbladet 2014, 7 juni : -.

FörfattarePubliceringsårÄmne
Claudia Lindén

Östersjö- och Östeuropaanknytning

Nej
2014

Institution/Centrumbildning

Kultur och lärande
Litteraturvetenskap

Forskarutbildningsområde

-

Respons 2014, 2 : -.

FörfattarePubliceringsårÄmne
Claudia Lindén

Östersjö- och Östeuropaanknytning

Nej
2014

Institution/Centrumbildning

Kultur och lärande
Litteraturvetenskap

Forskarutbildningsområde

-

Provins. Norrländsk litterär tidskrift 2014, 33 (4): 17-20.

FörfattarePubliceringsårÄmne

Markus Huss


Östersjö- och Östeuropaanknytning

Nej
2014

Institution/Centrumbildning

Kultur och lärande
Litteraturvetenskap

Forskarutbildningsområde

Kritisk kulturteori

In: The Humboldtian Tradition. London : Brill Academic Publishers, 2014. 58-79.

FörfattarePubliceringsårÄmne
Claudia Lindén

Östersjö- och Östeuropaanknytning

Nej
2014

Institution/Centrumbildning

Kultur och lärande
Litteraturvetenskap

Forskarutbildningsområde

-

This dissertation deals with how science fiction reflects the shift in cultural paradigms that occurred in the Soviet Union between the 1960s and the 1970s. Interest was displaced from the rational to the irrational, from a scientific-technologically oriented optimism about the future to art, religion, philosophy and metaphysics. Concomitant with this shift in interests was a shift from the future to an elsewhere or, reformulated in exclusively spatial terms, from utopia to heterotopia.The dissertation consists of an analysis of three novels by the Strugatsky brothers (Arkady, 1925-1991 and Boris 1933-2012): Inspector Glebsky’s Puzzle (Otel’ U pogibšego al’pinista, 1970), The Kid (Malyš, 1971) and Roadside Picnic (Piknik na obočine, 1972) and two films Dead Mountaineer’s Hotel (Hukkunud alpinisti hotell/ Otel’ U pogibšego al’pinista, Kromanov, 1979) and Stalker (Tarkovsky, 1980).  The three novels, allegedly treatments of the theme of contact with an extraterrestrial intelligence, were intended to be published in one volume with the title Unexpected Encounters. The films are based on two of the novels.In the novels an earlier Marxist utopia has given way to a considerably more ambiguous heterotopia, largely envisioned as versions of the West. An indication of how the authors here seem to look back towards history rather than forward towards the future is to be found in the persistent strain of literary Gothic that runs through the novels. This particular trait resurfaces in the films as well. The films reflect how tendencies only discernable in the novels have developed throughout the decade, such as the budding Soviet consumer culture and the religious sensibilities of the artistic community.

FörfattarePubliceringsårÄmne

Yvonne Howell

Anna Ljunggren

Henriette Cederlöf


Östersjö- och Östeuropaanknytning

Nej
2014

Institution/Centrumbildning

CBEESKultur och lärande
Litteraturvetenskap

Forskarutbildningsområde

-

This study explores how language is thematized in a selection of literary texts written in Swedish and German by Peter Weiss between 1946 and 1960. The textual interpretations seek to establish how Weiss’s literary work forms a multifaceted reflection on language and its cultural, historical and material preconditions. The various literary conceptualizations of language in Weiss’s texts are shown to be intimately linked to historical processes, where early postwar Germany plays a crucial role as a contextual framework. The study demonstrates how the texts explore an acoustic dimension of language, where non-articulatory sounds and noises oscillate between two poles: they either pose a threat to the narrator, or form a promise of a future emancipatory linguistic expression beyond a territorializing and violent language. Furthermore, the study argues that the sounds and noises permeating Weiss’s literary work form a soundtrack of past violence haunting the present. Finally, this soundtrack is shown to undermine a German postwar literary discourse that postulates a historical break after the Second World War (Stunde Null) as well as a new German literary language cleansed of Nazi contamination (Kahlschlag).The study draws its theoretical framework mainly from research concerned with mono- and multilingualism in literature, as well as from intermedial studies examining the interaction between literary texts and other artistic media such as the visual arts and music.The material examined in the study consists of six short stories in Swedish published between 1946 and 1953 in the literary journals 40-tal, Prisma and All världens berättare; the prose manuscript “Der Vogelfreie” (1947), later published as Der Fremde. Erzählung (1980); as well as the “micro novel” Der Schatten des Körpers des Kutschers (1960). Aside from these literary texts, Weiss’s documentary film Enligt lag (1957) and his feature film Hägringen (1959) are also analyzed.

FörfattarePubliceringsårÄmne

Anders Olsson

Markus Huss

Ola Holmgren


Östersjö- och Östeuropaanknytning

Nej
2014

Institution/Centrumbildning

CBEESKultur och lärande
Litteraturvetenskap

Forskarutbildningsområde

-

In: Gustaf Fröding. Karlstad : Gustaf Fröding-sällskapet, 2013. 83-102.

FörfattarePubliceringsårÄmne
Eva Jonsson

Östersjö- och Östeuropaanknytning

Nej
2013

Institution/Centrumbildning

Kultur och lärande
Litteraturvetenskap

Forskarutbildningsområde

-

In: Fält i förvandling. Möklinta : Gidlunds förlag, 2013. 77-88.

FörfattarePubliceringsårÄmne
Claudia Lindén

Östersjö- och Östeuropaanknytning

Nej
2013

Institution/Centrumbildning

Kultur och lärande
Litteraturvetenskap

Forskarutbildningsområde

-

In: Den främmande förförerskan. Stockholm : Makadam Förlag, 2013. 200-220.

FörfattarePubliceringsårÄmne
Claudia Lindén

Östersjö- och Östeuropaanknytning

Nej
2013

Institution/Centrumbildning

Kultur och lärande
Litteraturvetenskap

Forskarutbildningsområde

-

Culture Unbound. Journal of Current Cultural Research 2013, 5 : 213-237.

FörfattarePubliceringsårÄmne
Claudia Lindén

Östersjö- och Östeuropaanknytning

Nej
2013

Institution/Centrumbildning

Kultur och lärande
Litteraturvetenskap

Forskarutbildningsområde

Kritisk kulturteori

In: Languages of Exile. Oxford, Bern, Berlin, Bruxelles, Frankfurt am Main, New York, Wien : Peter Lang Publishing Group, 2013. 243-260.

FörfattarePubliceringsårÄmne

Markus Huss


Östersjö- och Östeuropaanknytning

Nej
2013

Institution/Centrumbildning

CBEESKultur och lärande
Litteraturvetenskap

Forskarutbildningsområde

Kritisk kulturteori

In: Att skapa en framtid. Stockholm : Rosenlarv, 2013. 121-133.

FörfattarePubliceringsårÄmne

Sara Granath


Östersjö- och Östeuropaanknytning

Nej
2013

Institution/Centrumbildning

Kultur och lärande
Litteraturvetenskap

Forskarutbildningsområde

Kritisk kulturteori

Ny Tid 2013, 35 : 10-12.

FörfattarePubliceringsårÄmne

Markus Huss


Östersjö- och Östeuropaanknytning

Nej
2013

Institution/Centrumbildning

CBEESKultur och lärande
Litteraturvetenskap

Forskarutbildningsområde

Kritisk kulturteori

Stockholm : Rosenlarv förlag, 2013.

FörfattarePubliceringsårÄmne
Claudia Lindén

Östersjö- och Östeuropaanknytning

Nej
2013

Institution/Centrumbildning

Kultur och lärande
Litteraturvetenskap

Forskarutbildningsområde

-

Stockholm : Rosenlarv förlag, 2013.

FörfattarePubliceringsårÄmne

David Gedin

Claudia Lindén

Östersjö- och Östeuropaanknytning

Nej
2013

Institution/Centrumbildning

Kultur och lärande
Litteraturvetenskap

Forskarutbildningsområde

-

In: Kvinnorna gör mannen. Göteborg : Makadam Förlag, 2013. 225-254.

FörfattarePubliceringsårÄmne
Claudia Lindén

Östersjö- och Östeuropaanknytning

Nej
2013

Institution/Centrumbildning

Kultur och lärande
Litteraturvetenskap

Forskarutbildningsområde

-

In: Att skapa en framtid. Stockholm : Rosenlarv förlag, 2013. 79-94.

FörfattarePubliceringsårÄmne
Claudia Lindén

Östersjö- och Östeuropaanknytning

Nej
2013

Institution/Centrumbildning

Kultur och lärande
Litteraturvetenskap

Forskarutbildningsområde

-

Respons 2013, 1 : 62-64.

FörfattarePubliceringsårÄmne
Claudia Lindén

Östersjö- och Östeuropaanknytning

Nej
2013

Institution/Centrumbildning

Kultur och lärande
Litteraturvetenskap

Forskarutbildningsområde

-

Moderna Språk 2012, 106 (1): 65-84.

FörfattarePubliceringsårÄmne
Christine Farhan

Östersjö- och Östeuropaanknytning

Nej
2012

Institution/Centrumbildning

Kultur och lärande
Litteraturvetenskap

Forskarutbildningsområde

-

Moderna Språk 2012, 106 (2): 42-59.

Viele DDR-BürgerInnen erlebten während der Wende leibhaftig ein Paradox: Obwohl sie den geographischen Ort nicht wechselten, empfanden sie Heimat plötzlich als Fremde. Mit Heimat ist somit ein innerer Ort gemeint – die Heimat in sich selbst, die Identität. Doch was macht diese aus? Dies näher auszuloten, ist das Thema dieses Artikels, wobei auf die Aussagen von Schriftstellerinnen Bezug genommen wird, die Anna Mudry in einer Publikation mit dem Titel Gute Nacht, du Schöne dokumentiert hat. In der Analyse werden die Aussagen der Schriftstellerinnen nach drei inhaltlichen Schwerpunkten untersucht: Verlust: Wie werden Verlustgefühle thematisiert? – Ortsbeschreibung: Wie wird die innere Heimat beschrieben? – Produktionsbedingungen: Wie werden Veränderungen der Bedingungen der literarischen Produktion und Publikation reflektiert? Anschließend wird vor allem auf zwei Kategorien fokussiert: Feminismus und Exil. Verschiedene Untersuchungen zum feministischen Diskurs in der DDR schreiben der Literatur eine kompensatorische Funktion für eine fehlende Frauenbewegung zu. Diese Position wird in diesem Artikel kritisch konfrontiert mit der weniger beachteten Kategorie des inneren Exils, die davon ausgeht, dass die Autorinnen sich eigene Nischen in Abgrenzung zum System geschaffen hatten, was von entscheidender Bedeutung für die Herausbildung von Identitäten war.

FörfattarePubliceringsårÄmne
Christine Farhan

Östersjö- och Östeuropaanknytning

Nej
2012

Institution/Centrumbildning

Kultur och lärande
Litteraturvetenskap

Forskarutbildningsområde

-

Respons 2012, 4 : 66-68.

FörfattarePubliceringsårÄmne
Claudia Lindén

Östersjö- och Östeuropaanknytning

Nej
2012

Institution/Centrumbildning

Kultur och lärande
Litteraturvetenskap

Forskarutbildningsområde

-

In: Könspolitiska nyckeltexter. Göteborg : Makadam Förlag, 2012. 120-124.

FörfattarePubliceringsårÄmne
Claudia Lindén

Östersjö- och Östeuropaanknytning

Nej
2012

Institution/Centrumbildning

Kultur och lärande
Litteraturvetenskap

Forskarutbildningsområde

-

In: Aisthesis. Stockholm : Thales, 2012. 429-431.

FörfattarePubliceringsårÄmne
Claudia Lindén

Östersjö- och Östeuropaanknytning

Nej
2012

Institution/Centrumbildning

Kultur och lärande
Litteraturvetenskap

Forskarutbildningsområde

-

Tidskrift för Genusvetenskap 2012, 3 : 5-25.

FörfattarePubliceringsårÄmne
Claudia Lindén

Östersjö- och Östeuropaanknytning

Nej
2012

Institution/Centrumbildning

Kultur och lärande
Litteraturvetenskap

Forskarutbildningsområde

-

In: Queera läsningar. Stockholm : Rosenlarv förlag, 2012. 90-121.

FörfattarePubliceringsårÄmne
Claudia Lindén

Östersjö- och Östeuropaanknytning

Nej
2012

Institution/Centrumbildning

Kultur och lärande
Litteraturvetenskap

Forskarutbildningsområde

-

In: And They Lived Happily Ever After. Budapest : Central European University Press, 2012. 85-104.

FörfattarePubliceringsårÄmne
Christine Farhan

Östersjö- och Östeuropaanknytning

Ja
2012

Institution/Centrumbildning

Kultur och lärande
Litteraturvetenskap

Forskarutbildningsområde

Kritisk kulturteori

In: Time and Space in Words and Music. Frankfurt am Main : Peter Lang Publishing Group, 2012. 73-85.

FörfattarePubliceringsårÄmne

Markus Huss


Östersjö- och Östeuropaanknytning

Nej
2012

Institution/Centrumbildning

CBEESKultur och lärande
Litteraturvetenskap

Forskarutbildningsområde

Kritisk kulturteori

Baltic Worlds 2012, 5 (2): 11-31.

FörfattarePubliceringsårÄmne

Kaisa Kaakinen

Markus Huss


Östersjö- och Östeuropaanknytning

Nej
2012

Institution/Centrumbildning

CBEESKultur och lärande
Litteraturvetenskap

Forskarutbildningsområde

-

Jahrbuch / Deutsche Akademie für Sprache und Dichtung 2012, 2011 : 82-86.

FörfattarePubliceringsårÄmne

Markus Huss


Östersjö- och Östeuropaanknytning

Nej
2012

Institution/Centrumbildning

CBEESKultur och lärande
Litteraturvetenskap

Forskarutbildningsområde

Kritisk kulturteori

Subaltern 2012, 1 : 29-36.

FörfattarePubliceringsårÄmne

Markus Huss


Östersjö- och Östeuropaanknytning

Nej
2012

Institution/Centrumbildning

CBEESKultur och lärande
Litteraturvetenskap

Forskarutbildningsområde

Kritisk kulturteori

Baltic Worlds 2012, 4 (1): 46-46.

FörfattarePubliceringsårÄmne

Markus Huss


Östersjö- och Östeuropaanknytning

Nej
2012

Institution/Centrumbildning

CBEESKultur och lärande
Litteraturvetenskap

Forskarutbildningsområde

-

Moderna Språk 2011, 2 : 54-76.

FörfattarePubliceringsårÄmne
Christine Farhan

Östersjö- och Östeuropaanknytning

Nej
2011

Institution/Centrumbildning

Kultur och lärande
Litteraturvetenskap

Forskarutbildningsområde

Kritisk kulturteori

Samlaren 2011, 132 : 311-313.

FörfattarePubliceringsårÄmne

Ola Holmgren


Östersjö- och Östeuropaanknytning

Nej
2011

Institution/Centrumbildning

Kultur och lärande
Litteraturvetenskap

Forskarutbildningsområde

-

Baltic Worlds 2011, 4 (4): 4-12.

FörfattarePubliceringsårÄmne
Teresa Kulawik

Renata Ingbrant


Östersjö- och Östeuropaanknytning

Nej
2011

Institution/Centrumbildning

CBEESKultur och lärande
GenusvetenskapLitteraturvetenskap

Forskarutbildningsområde

-

In: Rethinking Time. Huddinge : Södertörns högskola, 2011. 301-312.

FörfattarePubliceringsårÄmne
Claudia Lindén

Östersjö- och Östeuropaanknytning

Nej
2011

Institution/Centrumbildning

Kultur och lärande
Litteraturvetenskap

Forskarutbildningsområde

-

Svenska Dagbladet 2011, 25.05 : -.

FörfattarePubliceringsårÄmne

Markus Huss


Östersjö- och Östeuropaanknytning

Nej
2011

Institution/Centrumbildning

CBEESKultur och lärande
Litteraturvetenskap

Forskarutbildningsområde

Kritisk kulturteori

Divan 2011, 1/2 : 53-63.

FörfattarePubliceringsårÄmne

Kate Larson


Östersjö- och Östeuropaanknytning

Nej
2011

Institution/Centrumbildning

Kultur och lärande
Litteraturvetenskap

Forskarutbildningsområde

-

In: På fria villkor. Helsingfors : Svenska litteratursällskapet i Finland, 2011. -.

FörfattarePubliceringsårÄmne

Ebba Witt Brattström


Östersjö- och Östeuropaanknytning

Nej
2011

Institution/Centrumbildning

Kultur och lärande
Litteraturvetenskap

Forskarutbildningsområde

-

Stockholm : Norstedts Förlag, 2010.

FörfattarePubliceringsårÄmne

Ebba Witt-Brattström


Östersjö- och Östeuropaanknytning

Nej
2010

Institution/Centrumbildning

Kultur och lärande
Litteraturvetenskap

Forskarutbildningsområde

-

In: . : .

FörfattarePubliceringsårÄmne
Liz Kella

Östersjö- och Östeuropaanknytning

Nej
2010

Institution/Centrumbildning

Kultur och lärande
Litteraturvetenskap

Forskarutbildningsområde

-

Baltic Worlds 2010, 3 (1): 17-18.

FörfattarePubliceringsårÄmne

Markus Huss


Östersjö- och Östeuropaanknytning

Nej
2010

Institution/Centrumbildning

CBEESKultur och lärande
Litteraturvetenskap

Forskarutbildningsområde

-

Samlaren 2010, 131 : 372-377.

FörfattarePubliceringsårÄmne

Ola Holmgren


Östersjö- och Östeuropaanknytning

Nej
2010

Institution/Centrumbildning

Kultur och lärande
Litteraturvetenskap

Forskarutbildningsområde

-

Tidskrift för litteraturvetenskap 2010, 2 : 79-95.

FörfattarePubliceringsårÄmne
Claudia Lindén

Östersjö- och Östeuropaanknytning

Nej
2010

Institution/Centrumbildning

Kultur och lärande
Litteraturvetenskap

Forskarutbildningsområde

-

In: Kommunikation und Konflikt. Frankfurt am Main : Peter Lang Publishing Group.

FörfattarePubliceringsårÄmne
Christine Farhan

Östersjö- och Östeuropaanknytning

Nej
2009

Institution/Centrumbildning

Kultur och lärande
Litteraturvetenskap

Forskarutbildningsområde

-

Svensk teologisk kvartalskrift 2009, 85 : 98-107.

FörfattarePubliceringsårÄmne

Kate Larson


Östersjö- och Östeuropaanknytning

Nej
2009

Institution/Centrumbildning

Kultur och lärande
Litteraturvetenskap

Forskarutbildningsområde

-

In: Till och svar. Stockholm : Brutus Östlings bokförlag Symposion, 2009. 337-347.

FörfattarePubliceringsårÄmne

Ola Holmgren


Östersjö- och Östeuropaanknytning

Nej
2009

Institution/Centrumbildning

Kultur och lärande
Litteraturvetenskap

Forskarutbildningsområde

-

In: Vidare med Vilhelm Moberg. Stockholm : Carlssons, 2009. 79-93.

FörfattarePubliceringsårÄmne

Ola Holmgren


Östersjö- och Östeuropaanknytning

Nej
2009

Institution/Centrumbildning

Kultur och lärande
Litteraturvetenskap

Forskarutbildningsområde

-

In: Kvinnlighet och erotik. Stockholm : Rosenlarv, 2009. 281-311.

FörfattarePubliceringsårÄmne
Claudia Lindén

Östersjö- och Östeuropaanknytning

Nej
2009

Institution/Centrumbildning

Kultur och lärande
Litteraturvetenskap

Forskarutbildningsområde

-

Norma 2009, 4 (2): 151-162.

FörfattarePubliceringsårÄmne
Claudia Lindén

Östersjö- och Östeuropaanknytning

Nej
2009

Institution/Centrumbildning

Kultur och lärande
Litteraturvetenskap

Forskarutbildningsområde

-

Samlaren 2009, 130 : 102-138.

FörfattarePubliceringsårÄmne
Claudia Lindén

Östersjö- och Östeuropaanknytning

Nej
2009

Institution/Centrumbildning

Kultur och lärande
Litteraturvetenskap

Forskarutbildningsområde

-

Samlaren 2009, 130 : 227-232.

FörfattarePubliceringsårÄmne

Ola Holmgren


Östersjö- och Östeuropaanknytning

Nej
2009

Institution/Centrumbildning

Kultur och lärande
Litteraturvetenskap

Forskarutbildningsområde

-

In: Elin Wägner :. Växjö : Artéa, 2009. 29-35.

FörfattarePubliceringsårÄmne

Ebba Witt Brattström


Östersjö- och Östeuropaanknytning

Nej
2009

Institution/Centrumbildning

Kultur och lärande
Litteraturvetenskap

Forskarutbildningsområde

-

Huddinge : Södertörns högskola, 2009.

Literarischen Mutterfiguren der Gegenwartsliteratur in Deutschland und Schweden gilt diese Untersuchung. Es geht vor allem um die Frage, wie die Kategorie Mutter literarisch diskutiert wird und wie Literatur in den aktuellen Mutterdiskurs eingreift. Die Gegenwart sowohl in Deutschland als auch in Schweden ist geprägt von ständigen Verhandlungen um die Definition von Männlichkeit und Weiblichkeit, wobei die Begriffe Mütterlichkeit, Mutterschaft und Mutter eine große Rolle spielen. Wie kommen diese Verhandlungen literarisch zum Ausdruck? Zwei Gruppen von ’Muttertexten’ werden untersucht. In der ersten geht es um Texte, die die Mutter ins Zentrum stellen und die mütterliche Perspektive gestalten. Die zweite Gruppe besteht aus Texten, die die Mutter in der Retrospektive behandeln. Hier wird der Blick auf die Mutter durch eine Tochter oder einen Sohn untersucht.

FörfattarePubliceringsårÄmne
Christine Farhan

Östersjö- och Östeuropaanknytning

Nej
2009

Institution/Centrumbildning

Kultur och lärande
Litteraturvetenskap

Forskarutbildningsområde

-

IASLonline 2008, November 2 : -.

FörfattarePubliceringsårÄmne
Christine Farhan

Östersjö- och Östeuropaanknytning

Nej
2008

Institution/Centrumbildning

Kultur och lärande
Litteraturvetenskap

Forskarutbildningsområde

-

Samlaren 2008, 129 : 434-440.

FörfattarePubliceringsårÄmne
Claudia Lindén

Östersjö- och Östeuropaanknytning

Nej
2008

Institution/Centrumbildning

Kultur och lärande
Litteraturvetenskap

Forskarutbildningsområde

-

Lychnos 2008, : 201-227.

FörfattarePubliceringsårÄmne
Claudia Lindén

Östersjö- och Östeuropaanknytning

Nej
2008

Institution/Centrumbildning

Kultur och lärande
Litteraturvetenskap

Forskarutbildningsområde

-

Stockholm : Atlantis, 2008.

FörfattarePubliceringsårÄmne

Ebba Witt Brattström


Östersjö- och Östeuropaanknytning

Nej
2008

Institution/Centrumbildning

Kultur och lärande
Litteraturvetenskap

Forskarutbildningsområde

-

Moderna Språk 2007, 101 (1): 23-35.

FörfattarePubliceringsårÄmne
Christine Farhan

Östersjö- och Östeuropaanknytning

Nej
2007

Institution/Centrumbildning

Kultur och lärande
Litteraturvetenskap

Forskarutbildningsområde

-

FörfattarePubliceringsårÄmne

Renata Ingbrant


Östersjö- och Östeuropaanknytning

Nej
2007

Institution/Centrumbildning

Kultur och lärande
Litteraturvetenskap

Forskarutbildningsområde

-

Tidskrift för litteraturvetenskap 2007, 3 : 96-98.

FörfattarePubliceringsårÄmne
Claudia Lindén

Östersjö- och Östeuropaanknytning

Nej
2007

Institution/Centrumbildning

Kultur och lärande
Litteraturvetenskap

Forskarutbildningsområde

-

Insikten 2007, 16 (3): 30-34.

FörfattarePubliceringsårÄmne
Claudia Lindén

Östersjö- och Östeuropaanknytning

Nej
2007

Institution/Centrumbildning

Kultur och lärande
Litteraturvetenskap

Forskarutbildningsområde

-

In: Faszination des Illegitimen. Würzburg : Ergon, 2007. 147-159.

FörfattarePubliceringsårÄmne

Ebba Witt Brattström


Östersjö- och Östeuropaanknytning

Nej
2007

Institution/Centrumbildning

Kultur och lärande
Litteraturvetenskap

Forskarutbildningsområde

-

Stockholm : Norstedt, 2007.

FörfattarePubliceringsårÄmne

Ebba Witt Brattström


Östersjö- och Östeuropaanknytning

Nej
2007

Institution/Centrumbildning

Kultur och lärande
Litteraturvetenskap

Forskarutbildningsområde

-

In: Blad till Bladh. Huddinge : Södertörns högskola, 2006. 89-98.

FörfattarePubliceringsårÄmne
Christine Farhan

Östersjö- och Östeuropaanknytning

Nej
2006

Institution/Centrumbildning

Kultur och lärande
Litteraturvetenskap

Forskarutbildningsområde

-

In: Wislawa Szymborska. Stockholm : Kungl. Vitterhets historie och antikvitets akademien, 2006. -.

FörfattarePubliceringsårÄmne

Renata Ingbrant


Östersjö- och Östeuropaanknytning

Nej
2006

Institution/Centrumbildning

Kultur och lärande
Litteraturvetenskap

Forskarutbildningsområde

-

Svenska Dagbladet 2006, 28/10 : -.

FörfattarePubliceringsårÄmne
Claudia Lindén

Östersjö- och Östeuropaanknytning

Nej
2006

Institution/Centrumbildning

Kultur och lärande
Litteraturvetenskap

Forskarutbildningsområde

-

Bang 2006, 3 : 30-34.

FörfattarePubliceringsårÄmne
Claudia Lindén

Östersjö- och Östeuropaanknytning

Nej
2006

Institution/Centrumbildning

Kultur och lärande
Litteraturvetenskap

Forskarutbildningsområde

-

FörfattarePubliceringsårÄmne

Agneta Rehal-Johansson


Östersjö- och Östeuropaanknytning

Nej
2006

Institution/Centrumbildning

Kultur och lärande
Litteraturvetenskap

Forskarutbildningsområde

-

In: Berättelse och kunskap. Huddinge : Södertörns högskola, 2006. 106-114.

FörfattarePubliceringsårÄmne

Ola Holmgren


Östersjö- och Östeuropaanknytning

Nej
2006

Institution/Centrumbildning

Kultur och lärande
Litteraturvetenskap

Forskarutbildningsområde

-

In: Berättelse och kunskap. Huddinge : Södertörns högskola, 2006. 38-74.

FörfattarePubliceringsårÄmne

Ola Holmgren


Östersjö- och Östeuropaanknytning

Nej
2006

Institution/Centrumbildning

Kultur och lärande
Litteraturvetenskap

Forskarutbildningsområde

-

Eslöv : Östlings bokförlag Symposion, 2006.

FörfattarePubliceringsårÄmne

Ola Holmgren


Östersjö- och Östeuropaanknytning

Nej
2006

Institution/Centrumbildning

Kultur och lärande
Litteraturvetenskap

Forskarutbildningsområde

-

In: Utan gränser – Fredrika Bremer, Ellen Key och Elin Wägner. Ödeshög : Ellen Keyinstitutet, 2006. -.

FörfattarePubliceringsårÄmne

Ebba Witt Brattström


Östersjö- och Östeuropaanknytning

Nej
2006

Institution/Centrumbildning

Kultur och lärande
Litteraturvetenskap

Forskarutbildningsområde

-

In: Den okände (?) grannen. Huddinge : Centrum för Tysklandsstudier, 2005. 125-144.

FörfattarePubliceringsårÄmne
Christine Farhan

Östersjö- och Östeuropaanknytning

Nej
2005

Institution/Centrumbildning

Kultur och lärande
Litteraturvetenskap

Forskarutbildningsområde

-

Skandinavistik 2005, 3 : -.

FörfattarePubliceringsårÄmne

Ebba Witt Brattström


Östersjö- och Östeuropaanknytning

Nej
2005

Institution/Centrumbildning

Kultur och lärande
Litteraturvetenskap

Forskarutbildningsområde

-

In: Feministiska litteraturanalyser 1972-2002. Lund : Studentlitteratur, 2005. 311-338.

FörfattarePubliceringsårÄmne

Claudia Lindén


Östersjö- och Östeuropaanknytning

Nej
2005

Institution/Centrumbildning

Kultur och lärande
Litteraturvetenskap

Forskarutbildningsområde

-

Samlaren 2005, 126 : 458-460.

FörfattarePubliceringsårÄmne

Ola Holmgren


Östersjö- och Östeuropaanknytning

Nej
2005

Institution/Centrumbildning

Kultur och lärande
Litteraturvetenskap

Forskarutbildningsområde

-

Eslöv : B. Östlings bokförlag Symposion, 2005.

FörfattarePubliceringsårÄmne

Ola Holmgren


Östersjö- och Östeuropaanknytning

Nej
2005

Institution/Centrumbildning

Kultur och lärande
Litteraturvetenskap

Forskarutbildningsområde

-

In: Feministiska litteraturanalyser 1972-2002. Lund : Studentlitteratur, 2005. 355-373.

FörfattarePubliceringsårÄmne

Ebba Witt Brattström


Östersjö- och Östeuropaanknytning

Nej
2005

Institution/Centrumbildning

Kultur och lärande
Litteraturvetenskap

Forskarutbildningsområde

-

Huddinge : Södertörns högskola, 2005.

Was passiert eigentlich mit Literatur, d.h. mit AutorInnen, ProtagonistInnen und Romanhandlungen, wenn sie neuenKonstruktionen im Rezeptionsprozess ausgesetzt werden? Vor allem, welche Gender-Codes und Gender-Konzepte tretendabei zu Tage? Diesen Fragen ist Christine Frisch am Beispielvon Liza Marklund und Henning Mankell nachgegangen. Sie hatdafür ein umfangreiches Material analysiert, deutschsprachigeRezeptionstexte, die zum einen dem Netz entnommen sind,zum anderen traditionellen Quellen, also Zeitungen undZeitschriften, entstammen.

FörfattarePubliceringsårÄmne
Christine Farhan

Östersjö- och Östeuropaanknytning

Nej
2005

Institution/Centrumbildning

Kultur och lärande
Litteraturvetenskap

Forskarutbildningsområde

-

In: The new woman and the aesthetic opening. Huddinge : Södertörns högskola, 2004. 193-204.

FörfattarePubliceringsårÄmne

Antje Wischmann


Östersjö- och Östeuropaanknytning

Nej
2004

Institution/Centrumbildning

Kultur och lärande
Litteraturvetenskap

Forskarutbildningsområde

-

In: The new woman and the aesthetic opening. Huddinge : Södertörns högskola, 2004. 169-180.

FörfattarePubliceringsårÄmne

Kristina Fjelkestam


Östersjö- och Östeuropaanknytning

Nej
2004

Institution/Centrumbildning

Kultur och lärande
Litteraturvetenskap

Forskarutbildningsområde

-

In: The new woman and the aesthetic opening. Huddinge : Södertörns högskola, 2004. 215-222.

FörfattarePubliceringsårÄmne
Christine Farhan

Östersjö- och Östeuropaanknytning

Nej
2004

Institution/Centrumbildning

Kultur och lärande
Litteraturvetenskap

Forskarutbildningsområde

-

In: The new woman and the aesthetic opening. Huddinge : Södertörns högskola, 2004. 155-168.

FörfattarePubliceringsårÄmne
Claudia Lindén

Östersjö- och Östeuropaanknytning

Nej
2004

Institution/Centrumbildning

Kultur och lärande
Litteraturvetenskap

Forskarutbildningsområde

-

Norsk litteraturvitenskapelig tidsskrift 2004, 4 : -.

FörfattarePubliceringsårÄmne

Ebba Witt Brattström


Östersjö- och Östeuropaanknytning

Nej
2004

Institution/Centrumbildning

Kultur och lärande
Litteraturvetenskap

Forskarutbildningsområde

-

In: Dialogues on sexuality, gender and psychoanalysis. London : Karnac, 2004. 137-144.

FörfattarePubliceringsårÄmne

Ebba Witt Brattström


Östersjö- och Östeuropaanknytning

Nej
2004

Institution/Centrumbildning

Kultur och lärande
Litteraturvetenskap

Forskarutbildningsområde

-

In: Gender, power, text :. Norwich : Norvik Press, 2004. 61-76.

FörfattarePubliceringsårÄmne

Ebba Witt Brattström


Östersjö- och Östeuropaanknytning

Nej
2004

Institution/Centrumbildning

Kultur och lärande
Litteraturvetenskap

Forskarutbildningsområde

-

Huddinge : Södertörns högskola, 2004.

Is there such a thing as an aesthetic feminism? How has the poetics of gender changed since the beginning of the twentieth century? Starting with the Modern Breakthrough and the fin de siècle and ending with a discussion of contemporary literary feminism, this anthology attempts to redirect the study of the interrelation of aesthetics and gender by giving historical perspective to twentieth-century literary works. Its approach invites a de-centering of modernist aesthetics and a revision of the canon with its persistent cult of the male genius at the expense of the more dialogical model of women´s literature. By following the course of women´s and men´s literature throughout the period, gently unlocking the gridlock of gender and aesthtics in high modernism, it traces a forgotten dialogue between the sexes.The New Woman should be understood as a figure connecting nineteenth-century discourses of sexuality and the feminist movement(s) in a discursive response. Her brave redefinition of the gender contract is an indispensable gateway to modern culture. The fin de siècle anticipated postmodernism themes such as unstable male-female identities, the importance of Eros, a queer fantasy of a neuter gender, and the narcissistic game of self-invention as a response to the feeling of loss of collective values.This volume works across the east-west divide, discussing texts by Victoria Benedictsson, Lou Andreas-Salomé, Illa Christensen, Selma Lagerlöf, Henrik Ibsen, Knut Hamsun, Karen Blixen, L. Onerva, Elin Wägner, Ida Bäckman, Alexandra Kollontai, Colette, Djuna Barnes, Agnes von Krusenstjerna, Sigfried Siwertz, Karin Boye, Vicki Baum, Tora Dahl, Natasha Goerke, Natasha Tokarczuk, Henning Mankell adn Liza Marklund

FörfattarePubliceringsårÄmne

Ebba Witt-Brattström


Östersjö- och Östeuropaanknytning

Nej
2004

Institution/Centrumbildning

Kultur och lärande
Litteraturvetenskap

Forskarutbildningsområde

-

Kvinnovetenskaplig tidskrift 2003, 3-4 : 101-112.

FörfattarePubliceringsårÄmne

Ebba Witt Brattström


Östersjö- och Östeuropaanknytning

Nej
2003

Institution/Centrumbildning

Kultur och lärande
Litteraturvetenskap

Forskarutbildningsområde

-

Stockholm : Norstedt, 2003.

FörfattarePubliceringsårÄmne

Ebba Witt-Brattström


Östersjö- och Östeuropaanknytning

Nej
2003

Institution/Centrumbildning

Kultur och lärande
Litteraturvetenskap

Forskarutbildningsområde

-

Huddinge : Samtidshistoriska institutet, 2003.

FörfattarePubliceringsårÄmne

Ebba Witt-Brattström

Lena Lennerhed

Östersjö- och Östeuropaanknytning

Nej
2003

Institution/Centrumbildning

Historia och samtidsstudierKultur och lärande
IdéhistoriaLitteraturvetenskap

Forskarutbildningsområde

-

Huddinge : Södertörns högskola, 2003.

Was wir mit männlich und weiblich verknüpfen, ist einer ständigen Veränderung unterworfen. Doch gewisse Wertvorstellungen halten sich so lange, dass sie den Charakter eines Naturgesetzes annehmen. Und dennoch - es handelt sich stets um kulturelle Konstruktionen.In diesem Sinne ist jüngste Gegenwartsliteratur untersucht worden. Im Zentrum stehen literarische Strömungen der 1990er Jahre, die sich grosser Popularität vor allem bei Leserinnen erfreuen und die mit starken, unabhängigen Protagonistinnen annoncieren. Ausgegangen wird vom Powerfrauen-Genre im deutschsprachigen Raum und der breiten Strömung der satirisch-humoristischen Literatur für Frauen. Vergleiche zur schwedischen Literatur und Gesellschaft werden vorgenommen, wobei das feinmaschige Netz der Konstruktion von Frauenbildern im Wechselspiel von Gesellschaft und Literatur fokussiert wird.

FörfattarePubliceringsårÄmne
Christine Farhan

Östersjö- och Östeuropaanknytning

Nej
2003

Institution/Centrumbildning

Kultur och lärande
Litteraturvetenskap

Forskarutbildningsområde

-

Samlaren 2002, 122 : 205-207.

FörfattarePubliceringsårÄmne

Ola Holmgren


Östersjö- och Östeuropaanknytning

Nej
2002

Institution/Centrumbildning

Kultur och lärande
Litteraturvetenskap

Forskarutbildningsområde

-

Finsk Tidskrift 2002, 4-5 : 263-266.

FörfattarePubliceringsårÄmne

Ebba Witt Brattström


Östersjö- och Östeuropaanknytning

Nej
2002

Institution/Centrumbildning

Kultur och lärande
Litteraturvetenskap

Forskarutbildningsområde

-

In: Dictionary of literary biography. Vol. 259,. Detroit, Mich. : Gale, 2002. -.

FörfattarePubliceringsårÄmne

Ebba Witt Brattström


Östersjö- och Östeuropaanknytning

Nej
2002

Institution/Centrumbildning

Kultur och lärande
Litteraturvetenskap

Forskarutbildningsområde

-

In: Nachbarn im Ostseeraum über einander. Huddinge : Södertörns högskola, 2001. 255-264.

FörfattarePubliceringsårÄmne
Christine Farhan

Östersjö- och Östeuropaanknytning

Nej
2001

Institution/Centrumbildning

Kultur och lärande
Litteraturvetenskap

Forskarutbildningsområde

-

In: Vad är Sverige? :. Stockholm : Prisma, 2001. 173-192.

FörfattarePubliceringsårÄmne

Ebba Witt Brattström


Östersjö- och Östeuropaanknytning

Nej
2001

Institution/Centrumbildning

Kultur och lärande
Litteraturvetenskap

Forskarutbildningsområde

-

In: Attraktion Grossstadt um 1900 :. Berlin : Berlin-Verl. Spitz, 2001. -.

FörfattarePubliceringsårÄmne

Ebba Witt Brattström


Östersjö- och Östeuropaanknytning

Nej
2001

Institution/Centrumbildning

Kultur och lärande
Litteraturvetenskap

Forskarutbildningsområde

-

Huddinge : Södertörns högskola, 2001.

Das angestrebte grenzenlose Europa spitzt Fragen nationaler und regionaler Identität mehr denn je zu. Vorliegender Band präsentiert Beiträge des gleichnamigen Stockholmer Symposiums, an dem 30 Sprach-, Literatur-, Kultur- und Politikwissenschaftler aus Dänemark, Deutschland, Finnland, Litauen, Norwegen, Österreich, Polen und Schweden teilnahmen.Analysiert werden Bedingungen für den Wandel von Selbst- und Fremdbildern. Der Veränderung polnischer Deutschen- und deutscher Polenbilder sowie von Bildern über den Norden wird am Beispiel von Alltagserlebnissen, der Wissenschaftspolitik, Romanen und Reiseliteratur nachgegangen.Das Themenspektrum umfasst Erfahrungen aus der Werbekommunikation ebenso wie zielgerichtete Imagearbeit von Nationen.

FörfattarePubliceringsårÄmne
Christine FarhanFrank Michael Kirsch

Helmut Müssener


Östersjö- och Östeuropaanknytning

Nej
2001

Institution/Centrumbildning

Kultur och lärande
Litteraturvetenskap

Forskarutbildningsområde

-

Huddinge : Södertörns högskola, 2001. (Working Paper ; 2001:2)

FörfattarePubliceringsårÄmne

Gunnar Müller-Waldeck

Christine Farhan

Östersjö- och Östeuropaanknytning

Nej
2001

Institution/Centrumbildning

Kultur och lärande
Litteraturvetenskap

Forskarutbildningsområde

-

In: Nachbarn im Ostseeraum unter sich. Huddinge : Södertörns högskola, 2000. 203-225.

FörfattarePubliceringsårÄmne
Christine FarhanUrsula Naeve-Bucher

Östersjö- och Östeuropaanknytning

Nej
2000

Institution/Centrumbildning

Kultur och lärande
Litteraturvetenskap

Forskarutbildningsområde

-

Huddinge : Södertörns högskola, 2000.

Welches Bild haben die Einwohner der Ostseeanliegerstaaten voneinander? Wie erklären sich einzelne Bilder, Vorstellungen, Stereotypen, Vorurteile und Klischees? 23 Beiträge eines internationalen Symposiums mit Teilnehmern aus acht Ländern, veranstaltet von der Forschungsgruppe Bilder im Wandel. Gegensätze und Ähnlichkeiten bei Kulturbegegnungen im Ostseeraum, suchen nach Antworten aus kultur- und literaturwissenschaftlicher, linguistischer und mentalitätsgeschichtlicher Sicht. Der Band umfasst die Abteilungen Selbstbilder - Fremdbilder, Reisebilder und Literarische Bilder.

FörfattarePubliceringsårÄmne

Charlotta Brylla

Frank Michael Kirsch

Helmut Müssener

Ursula Naeve-Bucher

Östersjö- och Östeuropaanknytning

Nej
2000

Institution/Centrumbildning

Kultur och lärande
Litteraturvetenskap

Forskarutbildningsområde

-

Aktuelles für den Deutschunterricht 1998, 27 : 32-36.

FörfattarePubliceringsårÄmne
Christine Farhan

Östersjö- och Östeuropaanknytning

Nej
1998

Institution/Centrumbildning

Kultur och lärande
Litteraturvetenskap

Forskarutbildningsområde

-