Personer som läser en bok

Förseningsavgifter och fakturor

Ändrade öppettider och rutiner med anledning av pandemin

Stängt för allmänheten. Öppet för studenter och personal på SH, RKH och SMI måndag–fredag 8:30–16:30, med passerkort. Stängt på helger. Läs mer om bibliotekets anpassningar under coronapandemin.

Förseningsavgifter

Förseningsavgifter är nu återinförda. De var tillfälligt slopade på kursböcker under perioden 11 mars-23 augusti, men är nu åter i bruk.

Om du lämnar tillbaka en bok försent kan du få betala en förseningsavgift. Här kan du läsa mer om hur mycket det kostar att vara försenad med olika typer av böcker, och vad som händer om du får förseningsavgifter eller en faktura.

Hitta direkt

I Mina lån du se eventuella skulder, vad de i så fall beror på och i vissa fall betala direkt online.

Ditt ansvar som låntagare

Du som har lånat en bok är alltid ansvarig för att den kommer tillbaka till biblioteket, och att detta sker i rätt tid. Biblioteket förbinder sig inte att skicka ut påminnelser och krav, men gör det som en service via e-post. Det är därför ditt ansvar när du lånar att notera datumet boken ska återlämnas. För säkerhets skull rekommenderar vi att du alltid tar kvitto när du lånar en bok. Om du tappar bort eller förstör en bok måste du ersätta boken.

Som låntagare på Södertörns högskolebibliotek godkänner du våra fullständiga låneregler och användarvillkor.

Om du är student på Södertörns högskola (SH) från och med HT-2018 väljer du själv vilken e-postadress du vill ha utskick till. Det gör du i Student-Ladoklänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. Vid flera tillfällen har vi sett att studenter har använt sig av adresser från andra lärosäten som har slutat att fungera så se till att informationen är aktuell.

Om du är personal på SH eller student som börjat senast VT-2018 använder vi din SH-adress om du inte själv valt en annan.

Om du är student vid Röda Korsets Högskola, Stockholms Musikpedagogiska Institut eller extern låntagare loggar du in på Mina lånlänk till annan webbplats för att se vilken e‑postadress vi har till dig. Där kan du även ändra adressen, genom att klicka på Ändra personliga uppgifter.

Och glöm inte att hålla koll på din skräppostkorg! Om ett meddelande från biblioteket har hamnat i skräpposten så gå in på meddelandet och markera det som "Inte skräppost".

Vad händer om du blir sen med en bok?

Steg 1: Förseningsavgift

Vi lånar automatiskt om dina kursböcker och 3-veckorslån när lånetiden går ut, så länge inget hinder finns, till exempel att boken är reserverad eller du har en skuld på mer än 100 kronor. Du får ett mejl dagen före återlämningsdatumet som berättar om lånet gick att förnya eller om du behöver lämna tillbaka. Om du inte återlämnar boken i tid får du förseningsavgift. Du kan aldrig låna om daglån och referensböcker.

När blir jag spärrad från att låna?

Om du har obetalda förseningsavgifter på minst 100 kronor blir du spärrad från att låna, låna om samt att reservera nya böcker. Så fort du betalt förseningsavgiften tar vi bort spärren. Du är även spärrad om du har en obetald faktura.

Hur betalar jag en förseningsavgift?

Du kan betala förseningsavgifter antingen med betalkort i bibliotekets infodisk, via Swish, eller i vissa fall online i Mina lånlänk till annan webbplats.

Alla gällande förseningsavgifter

Aktuella förseningsavgifter

Typ av material

förseningsavgift

Daglåneböcker, referensböcker, kopieringskort för utlån och övrigt material som lånas över dagen

100 kronor per påbörjat dygn

Kursböcker och filmer

10 kronor per dag

Steg 2: Faktura

Efter att sista krav gått ut skickar vi en faktura. Det gäller också om du lämnat tillbaka en förstörd bok. Fakturan kan komma att drivas vidare till inkasso, så se till att inte dröja med betalningen. Om du fått en faktura blir du spärrad från att låna, låna om och reservera böcker. Vi tar bort spärren när vi mottagit betalningen. Observera att detta kan dröja upp till 3 bankdagar. Fakturan skickar vi till den bostadsadress som finns i vårt låntagarregister. Du ansvarar själv för att meddela ändrade kontaktuppgifter till biblioteket.

Fakturan innehåller:

  • en avgift på 400 kr per bok. Om du återlämnar boken, i bra skick, slipper du denna avgift. Om boken är borta/förstörd kan du om du vill ersätta boken genom att köpa en ny, istället för att betala 400 kr. Vidare information hittar du nedan. Om det är något annat än en bok som försvunnit kan avgiften vara annorlunda. Kontakta biblioteket för detaljerad information.
  • en hanteringskostnad på 200 kr per faktura. Du måste alltid betala hanteringskostnaden, oavsett om du återlämnar boken eller ersätter den. Betalningen är för att täcka de administrativa kostnader biblioteket haft i samband med faktureringen. För frågor kontakta biblioteket.

Förseningsavgifter tillkommer utöver fakturan. Du måste alltid betala förseningsavgiften, oavsett om du återlämnar eller ersätter boken.

Hur betalar jag en faktura?

Betala till det bankgironummer som finns angivet på fakturan. Du kan inte betala fakturor i infodisken.

  • Om du vill ersätta boken med pengar:
    Betala fakturan på 400 kr/bok samt 200 kr hanteringskostnad/faktura. Därefter betalar du dina förseningsavgifter som vanligt, via infodisken eller online via Mina lån.
  • Om du vill ersätta boken med en annan bok:
    Du kan istället välja ersätta boken genom att köpa ett nytt exemplar, av samma eller senare upplaga. Boken lämnar du i bibliotekets infodisk till ordinarie personal, som i normalfallet finns på plats måndag–torsdag 8.30–16.30 samt fredag 8.30–15.00. Observera att du ändå behöver betala 200 kr för hanteringskostnaden till angivet bankgironummer. Därefter betalar du dina förseningsavgifter som vanligt, via infodisken eller online via Mina lån.
  • Om du hittar boken efter att ha fått en faktura:
    Grattis! Lämna tillbaka den så fort du kan till biblioteket. Därefter betalar du hanteringskostnaden på 200 kr per faktura till bankgironumret, och betalar dina förseningsavgifter som vanligt, via infodisken eller online via Mina lån.

Dela

Facebook Mail Twitter

Sidan är uppdaterad

2020-10-13