School Choice as Citizenship. Communication between Municipalities, Schools, and Parents in School Choice Processes
Project manager
Financiers
Swedish Research Council
Project type
Research
The Swedish school choice process can be seen as an opportunity for individuals to exercise their citizenship, but the conditions for doing so are influenced by individual resources and competences, as well as by how national reforms are implemented at the municipal and school levels. In order to gain a deeper understanding of the complexity of the school choice system and its accessibility, actors at all these levels should be studied.
The aim of the project is to examine school choice within compulsory education in Sweden as a way of exercising social citizenship, by studying the literacy practices of and communication between a) municipalities, b) local schools and c) parents, focusing on the information provided by schools and municipalities and how it is received by parents. What is communicated by municipalities and schools to help parents make informed choices? How do individuals value and use this information in their school choice decisions? How do municipal, school and parental literacy practices shape social citizenship?
The study uses a mixed-methods approach, with qualitative and quantitative analyses of texts: web pages and information material from municipalities and schools, and ethnographic material: interviews with parents and observations of information events. It is multidisciplinary, using perspectives and concepts from ethnology, linguistics and political science, with social citizenship and New Literacy Studies (NLS) as a common theoretical framework.
Att välja grundskola för sitt barn kan vara betydelsefullt för barnets framtid. Men hur gör man som förälder för att välja rätt? Vilka kunskaper krävs för att föräldrar ska kunna ta till sig, sålla i och värdera den information som kommuner och skolor erbjuder? Och hur gör kommuner och skolor för att nå föräldrar och säkerställa att alla får möjlighet att göra genomtänkta val?
Den svenska skolvalsprocessen, där föräldrar förväntas agera på information de får från skolor och kommuner genom bl.a. webbsidor och informationsmöten, kan ses som en möjlighet för individen att utöva medborgarskap. Förutsättningarna för att göra detta påverkas emellertid av individernas kompetens och resurser, liksom av vilken information de erbjuds och på vilka sätt. Detta är något skolor och kommuner behöver förhålla sig till i arbetet runt skolvalsprocessen.
Detta projekt undersöker hur skolor och kommuner möjliggör och hur föräldrar utövar socialt medborgarskap genom skolvalet, genom att studera praktiker hos och kommunikation mellan kommuner, skolor och föräldrar. Projektets huvudfokus är vilken information som erbjuds från kommuner och skolor för att hjälpa föräldrar göra ett välgrundat val och på vilka sätt detta görs, liksom hur denna information mottas, uppfattas och hanteras av föräldrar i processen att välja skola. Hur påverkar dessa praktiker runt skolvalsprocessen individernas möjligheter att utöva socialt medborgarskap?
Studien baseras på kvalitativa och kvantitativa analyser av texter som webbsidor och informationsmaterial från skolor och kommuner, och etnografiskt material som observationer av informationsmöten och intervjuer med föräldrar. Projektet är mångvetenskapligt och utgår från etnologiska, språkvetenskapliga och statsvetenskapliga perspektiv och begrepp, med socialt medborgarskap och New literacy studies som gemensam teoretisk ram. Resultat från projektet förväntas komma till användning i kommuners och skolors arbete med skolvalet.
Research area / geographic area
Historical and Contemporary Studies Culture and Education Social Sciences Teacher Education Ethnology Political Science Swedish Pluralism, Polarisation and Social Cohesion Historical Studies Sweden
Contract ID
2024-01125
Project time
2025 — 2028
Page updated
24-01-2025