Historiska studier, 7,5 högskolepoäng
(Historical studies, 7.5 credits)
Kursen syftar till att ge kunskaper om områdets vetenskapliga perspektiv och allmänna kunskapsfält, samt att utveckla förmågan att kritiskt granska och diskutera dessa. Målet är också att träna doktoranden i det mångvetenskapliga angreppssätt som områdesstudierna innebär.
Ges höstterminen vartannat läsår (HT 2023, HT 2025 etc.).
Kursplan: Historical Studies Länk till annan webbplats.
Vetenskaplig teori och metod, 7,5 högskolepoäng
(Methods and Theory of Knowledge, 7.5 credits)
Kursen syftar till att ge kunskaper om aktuell teori- och metoddebatt, främst inom de ämnen som området Historiska studier innefattar. Tanken är att förse doktoranden med en uppsättning områdesspecifika teori- och metodkunskaper som kan verka kreativt och nyskapande inom det avhandlingsskrivande som förläggs till enskilda ämnen.
Ges vårterminen vartannat läsår (VT 2024, VT 2026 etc.)
Kursplan: M Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.ethods and Theories of Knowledge Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..
Politisk diskursteori i kulturanalys och samhällsvetenskap, 7,5 högskolepoäng
(Political Discourse Theory in Cultural Analysis and Social Science, 7.5 credits)
Kursen syftar till att erbjuda en introduktion till poststrukturalistisk politisk diskursteori, samt att erbjuda dess deltagare möjlighet att reflektera kring, diskutera och implementera ett antal teoretiska begrepp och metodologiska verktyg i relation till sina egna forskningsprojekt.
Kursen ges återkommande men utan bestämd periodicitet, närmast HT 2024.
Kursplan: Political Discourse Theory in Cultural Analysis and Social Science Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Kulturvetenskapligt skrivande som genre och metod, 7.5 högskolepoäng
(Writing as Genre and Method in the Cultural Sciences, 7,5 credits)
Kursen syftar till att utveckla deltagarnas akademiska skrivande genom praktiska övningar och uppgifter. En utgångspunkt för kursen är att skrivande är en central del av det vetenskapliga arbetet i relation till kvalitativa metoder. Frågor om vilken betydelse skrivandet har både som metod och som framställningsform adresseras i relation till kunskapsproduktion inom kulturvetenskapliga ämnen. I kursen behandlas några centrala tankeströmningar om akademiskt skrivande.
Kursen ges återkommande men utan bestämd periodicitet, närmast VT 2025.
Kursplan: Kulturvetenskapligt skrivande som genre och metod Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..
Integrering av vetenskap och samhälleliga behov, 4,5 högskolepoäng
(Bridging Science and Societal Needs 4,5 credits)
Kursen ges genom Openlab-plattformen Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. i samarbete mellan Södertörns högskola, Stockholms universitet, KTH och Karolinska Institutet. Kursens fokuserar på innovationsprocesser genom att tillämpa design tänkande-metodik som stöd för forskning, utvecklingsarbete och innovation i omgivande samhälleliga och/eller vetenskapliga miljöer, med särskilt fokus på social innovation. Efter avslutad kurs ska studenten ha kunskaper och färdigheter att göra forskning relevant i ett samhälleligt sammanhang och att tillämpa sin expertis i tvärvetenskapliga samarbeten.
Ges varje vårtermin.
Kursplan: Integrering av vetenskap och samhälleliga behov Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.