Personal
Forskningskoordinator Utbildningsvetenskapliga studier: Liza Haglund
Administrativ personal: Robin Falk
Styrgruppen för Utbildningsvetenskapliga studier:
Michael Forsman – Ordförande, Utbildningsvetenskapliga studier
Jenny Magnusson – Studierektor, Svenska & Forskningsledare Lärarutbildningen
Claudia Schumann – Studierektor, Pedagogik
Anders Burman – Studierektor, Idéhistoria
Carl Cederberg – Studierektor, Den praktiska kunskapens teori
Claudia Lindén – Studierektor, Litteraturvetenskap
Göran Bolin – Studierektor, Media- och kommunikationsvetenskap
Johannes Heuman – Styrgruppsrepresentant, Historia
Per Ledin – Styrgruppsrepresentant, Svenska
Josefin Hellman – Doktorandrepresentant
Carolina Ekman – Doktorandrepresentant
Forskare, doktorander och övrig personal:

Fil.dr. och lektor i pedagogik. Forskningsintressen: utbildningsfrågor med betoning på social rättvisa. Undervisar inom ämnet pedagogik och på lärarutbildningen
Lärarutbildningen
MC622
Jag är professor i medie- och kommunikationsvetenskap och studerar medieanvändning i vardagslivet sett ur bl.a. fenomenologiska, materiella, tempo-spatiala och etiska perspektiv.
Institutionen för kultur och lärande
PC246
Etik och värdegrundsfrågor; kropp och sinnlighet i skolans fostran; kosmopolitiska & deliberativa utbildningsmodeller; skolkulturforskning.
Lärarutbildningen
MC621

Alice Bergholtz
Doktorerar med intresse av mediepraktiker, ungas politiska engagemang och institutionell demokrati i Europa.
Institutionen för kultur och lärande
PC240

Docent och lektor i historia. Ämnessamordnare för ämnet historia. Studierektor för forskarutbildningen Historiska studier och Utbildningsvetenskapliga studier/Historia.
Institutionen för historia och samtidsstudier
F918
Kurt Berndt
Docent
Lektor

Doktorand i pedagogik med fokus på elevers perspektiv på inkluderande undervisning.
Lärarutbildningen
MC627

Doktorand i pedagogik med inriktning fritidshem.
Lärarutbildningen
MC627
Ellen Ceder Henriksson
Doktorand
Jag undersöker skolk kring sekelskiftet 1900, vad det innebar, varför det ansågs vara ett problem och hur skolk kopplades till samhällsdebatten om ungdomsbrottslighet och moral.
Institutionen för historia och samtidsstudier
F932
Gästprofessor i pedagogik med inriktning förskola
Lärarutbildningen
MC619

Jag är docent i svenska och undervisar främst på kurser i svenska som andraspråk på lärarprogrammet, där jag också är inriktningsansvarig för ämnet.
Institutionen för kultur och lärande
PB235

Jag är doktorand i pedagogik och studerar elevers möjligheter och begränsningar gällande estetiska och kulturella uttryck i skolämnet slöjd.
Lärarutbildningen
MC627


Jag är professor i medie-och kommunikationsvetenskap (MKV). Mina huvudsakliga forskningsintressen rör skola, medier och digitalisering.
Institutionen för kultur och lärande
PC201
Jag är doktorand i svenska. I min avhandling undersöker jag institutionella samtal om våld i nära relation.
Institutionen för kultur och lärande
PB228

Jag är etnolog, lektor och centrumföreståndare på Centrum för praktisk kunskap. Som forskare arbetar jag främst inom området medicinsk humaniora.
Institutionen för kultur och lärande
PD208

Doktorand i svenska med utbildningsvetenskaplig inriktning. Mitt avhandlingsarbete berör didaktiska perspektiv på akademiskt skrivande och källanvändning.
Institutionen för kultur och lärande
PB233

Doktorand i svenska med fokus på andraspråksinlärning och klassrumsinteraktion
Institutionen för kultur och lärande
PB233


2020-24 arbetar jag i projektet "Att arbeta på sitt andraspråk", finansierat av Forte. Från ht21 är jag inriktningsansvarig på ämneslärarprogrammet, inriktning Svenska.
Institutionen för kultur och lärande
PB242

Aktuell forskning inom matematikdidaktik har fokus på utveckling av teoretiska och metodologiska ansatser i förhållande till undervisningsinnehåll och dess sekvensering
Lärarutbildningen
MC624


Susan Lindholm
Fil dr
Projektforskare

Professor i litteraturvetenskap med intresse för nordeuropeisk litteratur efter 1880, queerteori och litterära djurstudier.
Institutionen för kultur och lärande
PA204B

Docent, svenska Forskningsledare, LU Studierektor UVS, svenska
Institutionen för kultur och lärande
PB240

Doktorand i litteraturvetenskap, inriktad på barn- och ungdomslitteratur. Tillhör forskarutbildningsområdet utbildningsvetenskapliga studier.
Institutionen för kultur och lärande
PA204C

Begreppen meningsskapande och meningsfullhet i förskolan som omsorgs- och utbildningskontext. Filosofiska ingångar är vardagsspråksfilosofin och psykoanalytiskt influerad marxism.
Institutionen för kultur och lärande
PD229
Mitt forskningsområde är dans som undervisning med fokus på dans och utbildnings relationella aspekter, samspelet mellan etik och estetik och konsterna som sfärer för tillblivelse.
Lärarutbildningen
MD172


Fil.dr och lektor i pedagogik. Forskningsintresse: strukturella faktorers betydelse for kvalitet i förskolan. Undervisar inom förskollärarutbildning och pedagogik.
Lärarutbildningen
MC619

Jag är språkforskare och jag jobbar med frågor om flerspråkighet, migration och svenska som andraspråk. Min forskning utgår från lingvistisk etnografi och diskursanalys.
Institutionen för kultur och lärande
PB241

Jag undervisar och forskar inom fälten religionsdidaktik och etik, med speciellt intresse för dygdetik.
Institutionen för historia och samtidsstudier
F1002
Jag är doktorand i ämnet svenska. Min avhandling berör andraspråkstalares interaktion i en informell lärandemiljö på språkcaféer.
Institutionen för kultur och lärande
PB233
Lektor och docent i svenska. Forskar om samtal och social interaktion, särskilt i institutionella sammanhang. VR-projekt 2022-2024 om samspel och interaktion i svenska polisförhör.
Institutionen för kultur och lärande
PB206

Kristina Pautkina
Doktorand
Doktorand i pedagogik. Min forskning handlar om hur förskollärare kan arbeta pedagogiskt meningsfullt med svåra fenomen som kan ses som uttryck för ondska.
Lärarutbildningen
MC627

Jag är lektor i svenska och avdelningsföreståndare för svenskämnet. Min forskning rör administrativt skriftbruk och literacy under tidigmodern tid.
Institutionen för kultur och lärande
PB211

Christina Rodell Olgaç arbetar med frågor som rör den romska minoritetens skol- och utbildningssituation med särskilt fokus på högre utbildning och social mobilitet.
Lärarutbildningen

Azul Romo Flores
Doktorand
Undersöker vilka sociala funktioner Esportutbildningar har inom den svenska gymnasieskolan, och varför unga människor väljer dessa som karriärmöjligheter.
Institutionen för kultur och lärande
PC238

Marcus Sandborgh
Doktorand
Doktorand svenska. Forskar i matematiklärares interaktioner med sina elever i samband med undervisning.
Institutionen för kultur och lärande
PB230

Doktorand i media och kommunikation vid Forskarskolan: Skola, Sport, Skärm. Min forskning handlar främst om Indonesiens digitalisering av utbildning i Pancasila-sammanhang.
Institutionen för kultur och lärande
PC212

Docent, Studierektor forskarnivå. Min forskning fokuserar på filosofiska frågor i relation till pedagogik, speciellt i spänningsfältet mellan epistemologi och politisk teori.
Lärarutbildningen
MC618
Jag är doktorand i svenska med särskilt intresse för språkpolitik och flerspråkighet. I min avhandling undersöker jag internationella forskares språkliga vardag inom akademin.
Institutionen för kultur och lärande
PB228
Lektor och forskare i svenska med intresse dels för sociolingvistik och flerspråkighet hos individ och samhälle, dels för högskolepedagogik och internationalisering av utbildning.
Institutionen för kultur och lärande
PB238
Jag är lektor i svenska och undervisar huvudsakligen på lärarutbildningskurser.
Institutionen för kultur och lärande
PA253A

Mitt avhandlingsarbete rör historiseringen av den svenska Reggio Emilia-inspirerade pedagogiken under och omkring 1990-talet.
Lärarutbildningen
MC627
