Barns hjälpsökande vid social utsatthet
Projektledare
Finansiärer
FORTE: Forskningsrådet för hälsa, arbetsliv och välfärd
Projekttyp
Forskning
Social utsatthet bland barn är ett allvarligt problem och i många fall får barn inte tillgång till det stöd från samhället som de har rätt till. Vi vill öka kunskapen om barns hjälpsökande vid social utsatthet och stärka barns möjligheter till hjälp och stöd från till exempel socialtjänsten. Forskningsprojektet Barns hjälpsökande vid social utsatthet drivs av forskare vid Södertörns högskola och Stockholms universitet. I projektet undersöker vi barns generella uppfattningar om social utsatthet och om möjligheter till hjälp och stöd från samhället, ungas egna berättelser om utsatthet och hjälpsökande under barndomen och deras perspektiv på vilket stöd som behövs, yrkesverksammas berättelser om att möta barns hjälpsökande och deras perspektiv på vilket stöd som behövs, samt hur möjligheterna för barns hjälpsökande kan stärkas och samhällets stöd till socialt utsatta barn förbättras.
Läs mer på projektets webbsida: blogg.sh.se/barnshjalpsokande
Syfte och frågeställningar
Social utsatthet bland barn är ett allvarligt problem och i många fall kommer enskilda barns utsatthet aldrig till socialtjänstens kännedom. Detta projekt syftar till att utveckla kunskap om barns förutsättningar och tillvägagångssätt för eget hjälpsökande vid erfarenheter av social utsatthet. Med en deltagarbaserad studiedesign avser vi dessutom att undersöka hur den kunskap som framkommer kan implementeras i det praktiska sociala arbetet. Följande frågeställningar kommer att vara vägledande:
● Vilka generella uppfattningar har barn om sina rättigheter, samhällets stödfunktioner och möjligheter att erhålla hjälp vid social utsatthet?
● Hur beskriver unga med personlig erfarenhet av social utsatthet sina möjligheter för hjälpsökande, sin egen hjälpsökandeprocess och sitt behov av stöd och hjälp i detta?
● Hur ser de professionella på barns hjälpsökande och på sina förutsättningar att erbjuda barnen stöd i denna process?
● Hur kan kunskapen om barns förutsättningar och tillvägagångssätt för hjälpsökande spridas och implementeras i det sociala arbetets praktik genom en deltagande och samskapande metoder?
Data och metod
Studiedesignen bygger på olika typer av datamaterial, såsom en enkätundersökning med barn, intervjuer med unga och professionella, samt workshops med nyckelaktörer i en referensgrupp. Denna design förväntas bidra med både bred och djup kunskap om barns hjälpsökande, samt ta hänsyn till olika aktörers perspektiv. Genom samarbetet med praktiken förväntas kunskap från projektet även förbättra barns förutsättningar att söka och få hjälp.
Samhällsrelevans och nyttiggörande
Ökad kunskap om hur och under vilka förutsättningar barn söker hjälp kan bidra till professionellas möjligheter att upptäcka, rapportera och svara på barns behov vid social utsatthet. Dessutom kan projektet bidra till att förbättra barns tillgänglighet till tidiga insatser från socialtjänsten. Tillsammans med unga i referensgruppen avser projektet utveckla sätt att sprida kunskap till barn om hur hjälp kan sökas, vilket bidrar till att stärka barnens egen förmåga till hjälpsökande.
Genomförande
Projektet består av fyra delstudier som var och en leds av en forskare. En referensgrupp bestående av professionella och unga kommer att delta i projektets alla faser. De sökta kostnaderna täcker främst finansieringen av forskare och deltagare i referensgruppen.
Forskningsområde / geografiskt område
Institutionen för samhällsvetenskaper Socialt arbete Samhällsvetenskap Sverige
Avtalsid
3618-3.1.1-2023
Användbara länkar
Webbsida för projektet barns hjälpsökande vid social utsatthet
Sidan är uppdaterad
2025-02-01