Forskningsprojekt
Vid Södertörns högskola finns både internfinansierade forskningsprojekt och projekt finansierade av externa forskningsfinansiärer, exempelvis Vetenskapsrådet och Östersjöstiftelsen, som är av relevans för Lärarutbildningen.
Bland de externfinansierade forskningsprojekten finns bland annat:
- Hur kan skolan minska ojämlika utbildningsmöjligheter?, Alireza Behtoui, sociologi
- Svensk pedagogik. En historisk studie av en omstridd disciplin, Anders Burman, idéhistoria.
- Sámi mánná jurddavázzin - samiska barn som tankevandrare: Berättande och kritiska filosofiska undersökningar i urfolks tidiga barndomspedagogik.
Viktor Johansson, pedagogik.
- Fostrans former: en pedagogisk-filosofisk studie av hur konfliktytor kring jämställdhet och jämlikhet gestaltas och förkroppsligas i klassrummet
. Elisabet Langmann, Lovisa Bergdahl, pedagogik.
- Kollektivets fronesis. En undersökning av kollektivitet, beslutsfattande och professionella överväganden i välfärdsyrken i Sverige och Tyskland
, Jonna Lappalainen, praktisk kunskap, Eva Schwarz, praktisk kunskap, Anna-Mia Bergqvist, praktisk kunskap.
En fullständig förteckning över externfinansierade projekt finns i högskolans forskningsdatabas.
Internfinansierade forskningsprojekt
Nedanstående forskningsprojekt har under de senaste åren finansierats med interna medel via Lärarutbildningens forskningsplattform, dels genom strategiska satsningar, dels genom interna utlysningar som görs cirka två gånger per år: