Forskningsprojekt
Vid Södertörns högskola finns både internfinansierade forskningsprojekt och projekt finansierade av externa forskningsfinansiärer, exempelvis Vetenskapsrådet och Östersjöstiftelsen, som är av relevans för Lärarutbildningen.
Bland de externfinansierade forskningsprojekten finns bland annat:
- Förbättring av kunskapsresultat i segregerade skolor, men hur? Alireza Behtoui, Sociologi, Forte, 2023-2026
- Minoritetsspråksundervisning i Sverige – policy, praktik och uppfattningar. Zoe Nikolaidou, Svenska. VR Utbildningsvetenskap. 2023-2025
- An entangled history of the Kulturnation. The German schools in Stockholm and Helsinki 1933-1995, Susan Lindholm, historia. Östersjöstiftelsen 2021-2024.
- Anticipating and mediating future classrooms. Ed-tech imaginaries of learning, communication and citizens making in Estonia and Sweden, Michael Forsman, medie- och kommunikationsvetenskap (MKV), Östersjöstiftelsen, 2021-2024.
- Hur kan skolan minska ojämlika utbildningsmöjligheter?, Alireza Behtoui, sociologi
- Svensk pedagogik. En historisk studie av en omstridd disciplin, Anders Burman, idéhistoria.
- Sámi mánná jurddavázzin - samiska barn som tankevandrare: Berättande och kritiska filosofiska undersökningar i urfolks tidiga barndomspedagogik. Länk till annan webbplats. Viktor Johansson, pedagogik.
- Fostrans former: en pedagogisk-filosofisk studie av hur konfliktytor kring jämställdhet och jämlikhet gestaltas och förkroppsligas i klassrummet Länk till annan webbplats.. Elisabet Langmann, Lovisa Bergdahl, pedagogik.
- Kollektivets fronesis. En undersökning av kollektivitet, beslutsfattande och professionella överväganden i välfärdsyrken i Sverige och Tyskland Länk till annan webbplats., Jonna Lappalainen, praktisk kunskap, Eva Schwarz, praktisk kunskap, Anna-Mia Bergqvist, praktisk kunskap.
En fullständig förteckning över externfinansierade projekt finns i högskolans forskningsdatabas. - Lokala förutsättningar för skolframgång bland nyanlända elever, Anna Ambrose (pedagogik), medsökande Formas. (SU, projektledare är Eric Larsson).
- Kompetensutveckling och förskolans kvalitet, Panagiota Nasiopoulou, pedagogik, VR, UVK, 2024-2027
- Samprogrammera med AI – ett utforskande av kreativa partnerskap med AI-verktyg i programmeringsundervisning, Martin Jonsson, Medieteknik, VR, UVK, 2024-2027
- Inkluderande digitalt lärande, Forskningsmiljö om digitaliseringens samhälleliga konsekvenser, Pernilla Josefsson (medieteknik) medsökande (huvudsökande Eva-Lotta Sallnäs-Pysander, KTH) VR, 2023-2028
Internfinansierade forskningsprojekt
Nedanstående forskningsprojekt har under de senaste åren finansierats med interna medel via Lärarutbildningens forskningsplattform, dels genom strategiska satsningar, dels genom interna utlysningar som görs cirka två gånger per år: