ULF — praktiknära forskning
Lärarutbildningen på Södertörns högskola deltar i en nationell satsning på praktiknära forskning inom skolområdet: ULF-avtalet. Det genomförs på uppdrag av regeringen. Målet är att utveckla praktiknära forskning och forskningssamverkan mellan universitet/högskolor och huvudmän inom skolväsendet.
ULF: Utbildning, lärande, forskning
Den nationella satsningen på praktiknära forskning, som går under benämningen ULF-avtal – Utbildning, Lärande, Forskning– ska bidra till en stärkt vetenskaplig grund i skolväsendet och i lärar- och förskollärarutbildningarna. Totalt deltar ca 25 lärosäten i satsningen, som vart och ett samarbetar med en eller flera skolhuvudmän. Organisatoriskt ingår Södertörns högskola i Huvudstadsnoden, tillsammans med Stockholms universitet, Kungliga tekniska högskolan (KTH), Kungliga musikhögskolan (KMH), Gymnastik-och idrottshögskolan (GIH), Konstfack och Stockholms konstnärliga högskola.
Det lokala samarbetet sker inom ULF SH-hubben där Huddinge kommun, Salems kommun, Stockholms stads förskoleförvaltning samt NTI-gymnasiet ingår. Arbetet inom ULF SH organiseras av en samordningsgrupp med representanter från både lärosätet och huvudmännen. På lärosätet arbetar en akademisk utvecklingsledare och två forskningskoordinatorer med ULF och hos varje medverkande huvudman finns en ULF-ansvarig.
Utveckla forskningssamverkan
Det långsiktiga syftet med det lokala samarbetet är att utveckla forskningssamverkan mellan lärosätet och de medverkande huvudmännen, som är inriktad mot praktiknära forskningsprojekt. Målet är att skapa miljöer för gemensam kunskapsproduktion och kunskapsutbyte som bidrar till verksamhetsutveckling och som involverar både forskare, skolledare, lärare/pedagoger och lärarstudenter. För att uppnå detta omfattar det lokala ULF-arbetet bland annat processer för att identifiera idéer och dilemman som har potential att utvecklas till praktiknära forskning.
Vidare syftar samarbetet till att utveckla långsiktigt fungerande former för att sprida och använda forskningsresultat i verksamheten hos huvudmän och lärosäte samt att stärka det vetenskapliga förhållningssättet hos lärarstudenter, förskollärare/lärare och skolledare.
Skapa mötesplatser och utveckla forskningsidéer
I arbetet med detta ingår att skapa mötesplatser mellan lärare, förskollärare, forskare och även lärarstudenter, genom till exempel gemensamma workshops och symposier runt olika teman såsom ”Våld och konflikthantering i förskola och fritidshem” och ”Ledarskap för skola på vetenskaplig grund”.
Varje år genomförs en forskningsidédag där representanter från skolhuvudmännen får presentera sina potentiella forskningsidéer för forskare på högskolan. Det görs sedan en utlysning av medel för möten mellan lärare och forskare för vidare utveckling av idéerna, liksom medel för forskningscirklar och för mindre praktiknära forskningsprojekt. Till dessa kan även lärarstudenter knytas, exempelvis i samband med det självständiga arbetet.
Läs mer om det nationella ULF-avtalet Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Kontaktpersoner
Kontaktpersoner för det lokala ULF-samarbetet är den akademiska utvecklingsledaren för ULF Maria Zackariasson för Södertörns högskola, Pia Hasselrot för Huddinge kommun, Kristina Roxell för Salems kommun, Charlotte Bagge-Glassell för Stockholms stads förskoleförvaltning samt Sara Stridfeldt för NTI-gymnasiet.