
Matematik med didaktisk inriktning
Matematik med didaktisk inriktning är ett tvärvetenskapligt område som dels har sina rötter i matematiken, dels i didaktiken och som beskriver hur barn, ungdomar och vuxna tillägnar sig och utvecklar kunskaper i matematik.
Den aktuella forskningen som bedrivs inom ämnet matematik med didaktisk inriktning handlar om att utarbeta forskningmodeller, teoretiska ansatser och metodologier som har sina rötter i två akademiska ämnen som matematik och matematikdidaktik. Den forskningen är framför allt inriktad mot en utveckling av ett tvärvetenskapligt forskningsfält med mixed-design och metodologi med användning av induktiva och deduktiva forskningsmetoder.
Syftet med forskningen är att utarbeta teoretiska och metodologiska ansatser avseende design av undervisningens innehåll i relation till effektiva lärandeprocesser i matematik. Teoretiska utgångspunkter från bland andra forskare som Van der Waerden, Frendenthal, Vernaud och Vygotskij har använts och utvecklats i relation till den aktuella forskningskontexten.
Ämnets forskning har resulterats i såväl teoretiska som empiriska forskningsstudier och till utveckling och utvidgad kunskap om ett samspel mellan undervisning och elevers/lärarstuderandes lärande av abstrakt matematik. Inom det här forskningsarbetet har utvecklat koncept för undervisning och lärande i en innehållsspecifik lärandekontext som framför allt handlar om koncept för repetition, övergång från aritmetik till algebra och problemlösning. De innehållsspecifika lärandekontexterna är bland annat kopplade till matematiska områden som rationella tal, multiplikativa strukturer, multiplikationstabellen, Abelska semigrupper, inversoperationer och algebra.
Ämnet bedriver undervisning i matematik och matematikdidaktik på lärarutbildningens program. Förutom forskning och undervisning har ämnets lärare och forskare haft ett kontinuerligt samarbete med kommuner, skolor och verksamma lärare i matematik.
Kontakt
Natalia Karlsson
Docent, Ämnessamordnare, Lektor
Lärarutbildningen
natalia.karlsson@sh.se 08-608 40 36Publikationer
Conceptualization of a diagnostic teaching discourse
Konferensbidrag, 2025Natalia Karlsson, Wiggo KilbornStudents' systematic repetition as a framework for learning algebra
Konferensbidrag, 2025Natalia Karlsson, Wiggo KilbornEnhanced conceptualization of learning algebra through scientific-oriented teaching
Kapitel i bok, del av antologi, 2025Natalia Karlsson, Wiggo Kilborn