Interkulturella profilen

Den interkulturella profilen på Södertörns högskolas lärarutbildningar innebär att alla lärarstudenter får kunskaper om hur olikheter mellan människor påverkar demokratins värderingar. Syftet är att utmana studenterna till att finna sitt eget sätt att ta ansvar för det demokratiska uppdraget som utbildade yrkesutövare i förskolan, grundskolan, fritidshemmet eller gymnasiet.

Södertörns högskolas interkulturella profil

Den svenska förskolan och skolan har länge utgjort en plats där människor med olika bakgrund, erfarenheter samt sociala och kulturella villkor möts. Under utbildningen diskuteras många olika aspekter av kultur och interkulturalitet. Utbildningen lägger särskilt fokus vid förskolans, skolans och fritidshemmets demokrati- och värdegrundsarbete. Den interkulturella profilen innebär att du under studietiden kommer att arbeta med områden som etnicitet, klass, kön, sexualitet och generation. Samt reflektera kring hur dessa områden samverkar. Du kommer förberedas för arbete i komplexa miljöer där du möter barn och elever med olika bakgrund och erfarenheter. Du utvecklar kunskap och kompetens för att anpassa lärandet därefter.

Du ställs för frågor som: Hur kan jag som lärare både respektera kulturella skillnader och universella mänskliga rättigheter i min undervisning? Hur kan jag utmana kulturella normer utan att samtidigt förstärka dem? Hur kan jag hantera konflikter mellan individers rätt till åsiktsfrihet utan att kränka eller diskriminera vissa grupper?

Läs mer om lärarutbildningens interkulturella profil i länken nedan.

Lärarutbildningens interkulturella profil Pdf, 132.3 kB.