Lärarutbildningens verksamhet och organisation
Vår lärarutbildning vänder sig till studenter som vill bli lärare från förskola till gymnasiet. Här finns en stor och samlad kunskap då lärare och forskare från hela högskolan är involverade i utbildningen.
För studenter och verksamma lärare
Vi utbildar lärare för arbete i förskola, förskoleklass, fritidshem, grundskola och gymnasieskola. Vi erbjuder även fristående kurser, vidareutbildning och kompletterande utbildningar, som bland annat. vänder sig till yrkesverksamma lärare. Lärarutbildningen utgör centrum för högskolans utbildningsvetenskapliga forskning och forskarutbildning.
Lärare och forskare är involverade från hela högskolan
Lärarutbildningen vid Södertörns högskola utgör en egen organisatorisk del av högskolan. Vi har en matrisstruktur som gör den till hela högskolans angelägenhet då den involverar lärare och forskare från högskolans samtliga institutioner.
Strategiska högskoleövergripande beslut gällande lärarutbildningen fattas av styrgruppen för lärarutbildningen. I styrgruppen ingår ledamöter från samtliga institutioner samt fakultetsnämnden.
Vem ansvarar för vad?
I lärarutbildningens organisation ingår olika uppdragsfunktioner som utgör dess stab. Det övergripande operativa ansvaret för lärarutbildningen ligger hos den akademiska ledaren. Forskningsledaren har det övergripande ansvaret för utbildningarnas forskningsunderbyggnad, studierektorerna för bemannings- och rekryteringsfrågor inom de olika programmen och programsamordnarna har operativt ansvar för respektive program. I organisationen ingår även funktionerna internationaliseringsansvarig, utvecklingsledare för VFU/CPU och VFU-kursansvariga.
Lärarutbildningsnämnden
Lärarutbildningsnämnden ska verka för att säkerställa akademisk kvalitet och mångvetenskaplighet i lärarprogrammen samt främja samverkan med det omgivande samhället. Nämndens sammansättning är ordförande, sju ledamöter valda av forskare och studenter på högskolan, två ledamöter valda av t/a-personal på lärarutbildningen och tre studentrepresentanter (inklusive en doktorandrepresentant). Den akademiska ledaren för lärarutbildningen är ordförande.
Programråd
Varje utbildningsprogram har ett programråd som leds av en programsamordnare. I råden finns lärar-, student- och kommunrepresentanter.
Administration
Lärarutbildningens administration är placerad vid Programkansliet för lärarutbildningen och leds av en administrativ chef.
Lärarutbildningens avdelningar
Lärarutbildningen är uppdelad på två avdelningar: