21
maj
Kritiskt tänkande och bildning – goda ideal, men hur får vi studenterna att läsa?
Paneldiskussion med efterföljande rundabordssamtal.
Medverkande: Ylva Lindberg (professor i pedagogik med inriktning mot språk och litteratur, Jönköping University), Nora Khalil (lärare och författare) och Maria Eklund Heinonen (docent i svenska, Södertörn). Moderator: Pamela Schultz Nybacka (docent i biblioteks- och informationsvetenskap, Södertörn).
Läsandet tycks befinna sig i kris idag. Färre unga läser och försäljningen av tryckta böcker minskar.
Utbildningsministern talar om ”studenter som inte orkar läsa” och studenterna verkar hålla med: ”litteraturen är en jobbig grej”. Det hela kopplas ofta till en kris för kunskap. Att läsa anses av tradition vara ett kraftfullt verktyg för lärande och delaktighet i moderna samhällen. Men hur ser denna kris egentligen ut och hur kan den bemötas av oss lärare i högre utbildning? Hur uppmuntrar och instruerar vi studenterna att läsa, tolka och diskutera? Välkommen att lyssna till tre experter som resonerar kring högre utbildning som en plats för lärande i en tid där läsandet tycks vara i kris.
Efter panelen välkomnas publiken till rundabordssamtal mellan kl. 15–16 för vidare reflektion.
Vi vill gärna att du anmäler dig till samtalen på förhand så att vi vet hur många som kommer. Följ länken nedan för att reservera en plats, och välj mellan tre teman:
1) Text för tolkning och diskussion – erfarenhetsutbyte om seminariets metoder och möjligheter,
2) Skönlitteratur i alla ämnen – grund för diskussion och bildning, 3) Digitala verktyg och ”lyssneläsning” – hot eller stöd i studenters läsande? Lyssna, delta och dela med dig av frågor, erfarenheter och kunskap!