19
sep
Spikningsceremoni med Lotta Björkman
Avhandling: Inkluderingens didaktiska dimensioner – En fenomenologisk studie av lärares undervisning ur gymnasieelevers perspektiv
Namn: Lotta Björkman.
Avhandling: Inkluderingens didaktiska dimensioner – En fenomenologisk studie av lärares undervisning ur gymnasieelevers perspektiv.
Ämne: Pedagogik.
Forskarutbildningsområde: Utbildningsvetenskapliga studier.
Språk: Svenska.
Disputationen äger rum vid Södertörns högskola den 10 oktober 2025 - läs mer om den här.
Abstract:
Inkluderande didaktiska dimensioner –
En fenomenologisk studie av lärares undervisning ur gymnasieelevers perspektiv
Avhandlingen utforskar inkluderande undervisning ur gymnasie¬elevers perspektiv. Syftet är att beskriva vad de erfar att inkluderande undervisning innebär samt hur lärare har bidragit till en sådan under deras skoltid, både den aktuella och från tidigare årskurser. Studien är grundad i fenomenologin vilken utgör dess ontologiska, epistemologiska och metodologiska utgångspunkt. Vidare anknyter studien till en kontinental allmändidaktisk tradition och beskriver inkludering som ett didaktiskt fenomen. Materialet består av enkäter med ca 600 elever, enskilda intervjuer och fokusgrupps¬intervjuer med 21 elever samt kreativa workshops där två klasser på olika sätt gestaltat sina erfarenheter av inkluderande undervisning. Materialproduktionen har genomförts vid sex olika gymnasieskolor på olika geografiska platser, med olika förutsättningar och karaktär. Resultaten visar att inkludering i undervisningen för eleverna inbegriper tre sammanvävda erfarenheter: elevens subjektiva upplevelse av trygghet och bekvämlighet, gruppens intersubjektiva gemenskap som präglas av positivitet, rättvisa och en tillåtande atmosfär, samt en lärandeprocess som bidrar till motivation, nyfikenhet och en vilja till prestation och utveckling. Lärarens inkluderande undervisning framträder vidare i tre överlappande didaktiska dimensioner: didaktisk persona, som beskriver lärarens förhållnings¬sätt och autenticitet; didaktisk allians, som lyfter fram undervisningsrelationen mellan lärare och elever; och didaktisk aktion, som omfattar lärarens konkreta handlingar. Dessa dimensioner bidrar till vad som i studien beskrivs som sammanvävd inkluderande undervisning (SIU) vilket möjliggör upprättandet av ett didaktiskt inkluderande rummande. Avhandlingen erbjuder sammantaget en förståelse för inkluderande undervisning som en bildningsfråga och som ett arbete som kan både förstås genom och utveckla med didaktiska begrepp utifrån den kontinentala traditionen. Studien bidrar till nya perspektiv på inklu¬derande undervisning både som forskningsområde och som undervisningspraktik.
Nyckelord: Inkluderande utbildning, Antidiskriminering, Gymnasieskolan, Bildning, Undervisning, Didaktik, Fenomenologi, Elevers röster, Kreativa metoder
Arrangeras av
Utbildningsvetenskapliga studier, Lärarutbildningen
Kontakt
Användbara länkar
Sidan är uppdaterad
2025-06-19