Irina Sandomirskaja

Irina Sandomirskaja

Professor

Rysslands 1900-talets kulturhistoria, litteratur, film och teori; språk- och kulturpolitik under och efter Stalin; GULAG och Förintelse; problem i kulturteori; minne och historia

08-608 44 57 086084457

Centre for Baltic and East European Studies (CBEES)

070 739 97 64 0707399764

MA792

Jag kan i stora drag beskriva mina intressen inom kulturstudier, kritisk teori; rysk språk, litteratur, teori och film från 1900-talet; Gulag och Förintelsen, lägerlitteratur och minne; allmänna frågor om minnes- och kulturarvsteori och praktik, med ett särskilt intresse för Sovjetunionen.

Mitt första projekt i samarbete med Natalia Kozlova var en lingvo-sociologisk analys av ett självbiografiskt manuskript skrivet av en självlärd författare, en äldre arbetarkvinna från Donbass; ett fall av så kallat naivt skrivande med en detaljerad antropologisk analys av texten (Kozlova), dess publiceringshistoria och en analys av normaliserande redaktionella ingrepp. (med Natalia Kozlova) Ia tak tak khochu nazvatʹ kino: "Naivnoe pisʹmo": opyt lingvo-sotsiologicheskogo chtenia. Moskva: Russkoe fenomenologicheskoe obshchestvo: Gnozis, 1996.

Min forskning om rysk och sovjetisk patriotisk fraseologi resulterade i en detaljerad analys av diskurser kring begreppet hemland och dess användning i ideologisk, propagandistisk, officiell historisk och privat kommunikation i sovjetisk kultur. Utifrån idiom om moderlandet/fäderneslandet (Rodina, Otechestvo, etc.) och deras användning i respektive diskursiva praktiker rekonstruerade jag en imaginär geografi över Sovjetunionen och berättelser om kollektiv identifikation. (Kniga o rodine: opyt analiza diskursivnykh praktik. Wien: Wiener slawistischer Almanach. Sonderband 50, 2001)

Svensk-ryska och rysk-svenska representationer av varandra i litterärt och akademiskt skrivande under 1700- och 1800-talen (medredaktör tillsammans med Ulla Birgegård) In Search of an Order: Mutual Representations in Sweden and Russia during the Early Age of Reason. Södertörns högskola, 2004.

En studie om språk och subjektivitet i Ryssland under Stalin, från slutet av 1920-talet till mitten av 1950-talet, analyserad i separata fall med betoning på biopolitiska faktorer i den stalinistiska språk- och kulturpolitiken samt kritisk teori om den sovjetiska automaten. Analyserade verk inkluderar Walter Benjamin, Konstantin Vaginov, Michail Bachtin, Anna Achmatova och Stalin; med en epigrafisk studie av den dövblinda författaren Olga Skorochodovas vetenskapliga och litterära erfarenhet. Bokens centrala del är en läsning av Lidia Ginzburg om skrivande och döende under belägringen av Leningrad. (Blokada v slove: Ocerki kriticeskoj teorii i biopolitiki jazyka. Moskva: Novoe Literaturnoe Obozrenie, 2013)

Från frågor om rum kontra identitet och subjektivitet kontra språk, vände jag mig till dimensionen tid och minne, och modernitetens kollektiva praktiker för att appropriera och använda det förflutna. Restaurering, som vanligtvis föreställs som motsatsen till revolution, analyseras som en form av museipraktik (konst- och historisk restaurering) och som ett sätt att återta det förflutna och samtidigt förändra det – restaurering som en form av innovation snarare än en återgång till ett tidigare tillstånd. Konkreta exempel presenteras från både västerländsk och sovjetisk modernitet. (Past Discontinuous: fragmenty restvratsii. Moskva: Novoe Literaturnoe Obozrenie, 2022)

ANTOLOGIBIDRAG, ARTIKLAR OCH ANDRA PUBLICERINGAR

Antologikapitlar:

”Certain Properties of Rhyme: Poetic Language Touching Abomination”, in: The Gulag in Writings of AlexandrSolzhenitsyn and Varlam Shalamov: Memory, History, Testimony / [ed] Fabian Heffermehl; Irina Karlsohn, Leiden/Boston: Brill Academic Publishers, 2021, s. 177-202

“Сейсмическая поэзия, собирание человека и Колыма как историческое предвидение: Опыт рассеянного чтения “(Seismic Зoetry, the Gathering of Man, and Kolyma as Historic Foresight: An Essay in Distracted Reading), in: Körper, Gedächtnis, Literatur in post-totalitären Kulturen / [ed] Susanne Frank; Franziska Thun-Hohenstein, Berlin: Peter Lang Publishing Group, 2020, s. 247-268

"Das blinde Kind. Lew Vygotskijs Defektologie alspoetische und politische Allegorie", in: Anne-Kathrin Reulecke (Hg.), Margarete Vöhringer (Hg.) Sehstörungen: Grenzwerte des Visuellen in Künsten und Wissenschaften, Berlin: Kulurverlag Cadmos, 2019. SS. 85–105

"The Ghetto of Leningrad, the Siege of Theresienstadt: A Comparative Reading

of Enforced Communities", ""In: Anja Tippner (Hg), Anna Artwinska (Hg), Narratives of Confinement, Annihilation, and Survival: Camp literature in a Comparative Perspective. Edited by Anja Tippner and Anna Artwińska. Berlin 2019. Pp. 190–208

"Där en människa inte bör vara": Poeten framför det förflutna utan minne In: Historiens hemvist II: Etik, politik och historikerns ansvar / [ed] Patricia Lorenzoni & Ulla Manns, Makadam Förlag, 2017, ss.177-192

After the End of the World: Panorama. In: The End of the World:Contemporary Philosophy and Art. In: Marcia Sa Cavalcante Schuback and Susanna Lindberg (eds) (2017). London and New York : Rowan and Littlefield, pp. 235-256.

Clarice and Photogeny, or, "Not Knowing the Concept of Enough". I: Hans Ruin and Jonna Bornemark (red.) Ad Marciam. Södertörn philosophical studies 20, 2017. Ss. 199-209

Den fördömda lyckan, eller socialismens ekonomiska problem i Moskva. I: Revolution och existens: Läsningar av Andrej Platonov. Red. Tora Lane. Stockholm : Ersatz, 2017, ss. 133-156

Disoriented Names: Benjamin and Kierkegaard on Politics and History in Language. In: Marcia Sa Cavalcante Schuback and Tora Lane (eds.) (2015). Dis-Orientations: Philosophy, Literature, and the Lost Grounds of Modernity, London ; Rowman & Littlefield International, pp. 187-218.

Aesopian Language: the Poetics and Politics of the Unnameable. In: Petre Petrov and Lara Ryazanova-Clarke (eds.) (2015). The Vernaculars of Communism: Language, Ideology, and Power in the Soviet Union and Eastern Europe, London : Routledge, pp. 63-88.

‘Bez stali i leni’: Aesopian Language and Legitimacy. In: Bodin, Per-Arne, Hedlund, Stefan & Namli, Elena (eds.) (2013). Power and Legitimacy: Challenges from Russia. London: Routledge, pp. 188-198.

Rage in the City of Hunger: Body, Talk, and the Politics of Womanliness in Lidia Ginzburg’s Notes from the Siege of Leningrad. In: Goscilo, Helena & Hashamova, Yana (eds.) (2012). Embracing Arms: Cultural Representation of Slavic and Balkan Women in War. Budapest: Central European University Press, pp. 131-152.

The Leviathan, or Language in Besiegement: Lydia Ginzburg’s Prolegomena to Critical Discourse Analysis. In: Van Buskirk, Emily Stetson, Zorin, Andrei (eds.) & Ginzburg, Lidija Jakovlevna (2012). Lydia Ginzburg's Alternative Literary Identities: a Collection of Articles and New Translations. Oxford [u.a.]: Lang, pp. 193-234.

Iazyk-Stalin: ‘Marksizm i voprosy iazykoznaniia’ kak lingvisticheskii povorot vo vselennoi SSSR. In: Lunde, Ingunn & Roesen, Tine. (eds.) (2006). Landslide of the Norm: Language Culture in Post-Soviet Russia. Bergen: Dept. of Russian Studies, University of Bergen, pp. 263-291.

Derrida on the Politics and Poetics of Witnessing. In: Hans Ruin and Andrus Ers (eds.), Rethinking Time: Essays on History, Memory, and Representation. Södertörn Philosophical Studies, 9. 2011, pp. 247-256.

Return to the Motherland. In: Barker, Adele Marie & Grant, Bruce (eds.) (2010). The Russia Reader: History, Culture, Politics. Durham, [N.C.]: Duke University Press, pp. 735-742.

The Poetics of Memory and the Politics of Reading: Fourteen Episodes of Remembering. In: Johanna Lindbladh (ed.), The Poetics of Memory in Post-Totalitarian Narration, CFE : Lund, 2008, pp. 81-94.

“One Sixth of the World”: Avant-garde Film, the Revolution of the Vision, and the Colonization of the Periphery of the USSR during the 1920s. In: Kerstin Olofsson (ed). From Orientalism to Postcoloniality. Södertörn research reports 2008:1, pp. 8-31.

Cinema Thinking the Unthinkable: Cold War Film and the Non-Reality of Russia. In: Stephen Hutchings (ed). Russia and its Other(s) on Film: Screening Intercultural Dialogue. Palgrave : London, 2008, pp. 130 – 147.

Two Empires and the Sea: Change and Exchange in Search of an Order. Introduction.

In: Ulla Birgegård and Irina Sandomirskaja (eds.) In Search of an Order: Mutual representations in Sweden and Russian during the early age of reason. Södertörns Academic Studies 19. University college Södertörn 2004, pp. 7-20

A Cosmopolitan in Search of a Fatherland: Admiral Shishkov and the Linguistic Myth of the Russian Empire. In: Ulla Birgegård and Irina Sandomirskaja (eds.), In Search of an Order: Mutual representations in Sweden and Russian during the early age of reason. Ed by. Södertörns Academic Studies 19. University college Södertörn 2004, pp. 155-172.

Golaia zhizn’, zloi Bakhtin i vezhlivyi Vaginov: ‘tragediia bez khora i bez avtora’. Telling Forms. 30 essays in Honour of Peter Alberg Jensen. Ed. by Karin Grelz and Susanna Witt. Stockholm, 2004, pp. 337-355.

Opravdanie slovobludiia. Nomadologicheskaia lingvistika Zhan-Zhaka Leserklia. N. Fateeva (red). Poetika iskanii ili poisk poetiki: materialy mezhdunarodnoi konferentsii. Moscow 2004, pp. 180-196.

Der Heimatbegriff in der sowjetischen und postsowjetischen diskursiven Praxis

Karl Kaser et al (Hrgs.) ,Die Wieser Enzyklopädie des europäischen Ostens. Band 11. Europa und die Grenzen im Kopf. Klagenfurt, 2002.

Writing on the Wall: Remont, Restoration, and Identity. In: Fiona Björling (ed.), Through a Glass Darkly. Cultural Representation in the Dialogue Between Central, Eastern, and Western Europe. Slavica Lundensia, No. 19, 1999.

Proletarian Tourism: Incorporated History and Incorporated Rhetoric. In: Mette Bryld and Eric Kulavig (eds.), Soviet Civilization Between Past and Present. Odense, 1998.

A shorter Russian version of the same chapter published in: Obshchestvennye nauki i sovremennost’, No 4, 1996.

Walter Benjamin’s Moscow Dairy: A Mission to the Margins of History. In: Peter-Ulf Möller (ed). Reciprocal Images. Russian Culture in the Mirror of Travelers’ Accounts. Culture and History, No. 14, 1997, Copenhagen.

Old Wives’ Tales: Notes on the Rhetoric of the Post-Soviet Intelligentsia. In: Fiona Björling (ed). Intelligentsia in the Interim. Recent Experiences from Central and Eastern Europe. Slavica Lundensia, No. 14, 1995.

Utvalda akademiska artiklar:

“Motalka, or Time in Chiasmus: Viktor Shklovsky’s‘Revolutionary Choice of the Past’. Linguistic Frontiers 6(1), 2023

DOI: 10.2478/lf-2023-0006

“The Bodies and Memories of Murdered Cities”. In Ecological Concerns in Transition: A Comparative Study on Responses to Waste and Environmental Destruction in the Region/ [Ed.] Ninna Mörner. Huddinge: Södertörns högskola, 2023, 23–33.

“Лакуна в эсхатологическом измерении: от тотальности памяти к бесконечности незабвения” [The Lacuna in an Eschatological Dimension: From the Totality of Memory to the Infinity of Unforgetting] Novoe literaturnoe obozrenie, nr 168, 44-55.

“Image, Afterimage, Counter-Image: Communist Visuality without Communism”. In

Constructions and Instrumentalization of the Past: A Comparative Study on Memory Management in the Region / [ed] Ninna Mörner, Huddinge: Södertörns högskola, 2020, 29-36.

“The Missing of History in Heritage: H.-G. Adler’s Novel The Wall”. Baltic Worlds 3 (2019): 52–57.

“Bakhtin in Bits and Pieces: Poetic Scholarship, Exilic Theory, and a

Close Reading of the Disaster.” Slavic and East European Journal, 61.2 (2017): 278–98.

“Welcome to Panorama Theresienstadt. Cinematography and Destruction in the Town Called “As If” (Reading H. G. Adler). Apparatus: Film, Media, and Digital Culture in Central and eastern Europe, DOI: http://dx.doi.org/10.17892/app.2016.0002-3.48 Länk till annan webbplats.

“Catastrophe, Restoration, and Kunstwollen: Igor Grabar, Cultural Heritage, and Soviet Reuses of the Past”. Ab Imperio, 2/2015.

“Naivnoe pis'mo piatnadtsat' let spustia, ili Na smert' soavtora”. Neprikosnovennyi zapas, No. 82, 2012.

“Ot avgusta k avgustu: Dokumental'noe kino kak arkhiv pokhishchennykh revoliutsii”. NLO, No. 117, 2012.

“A Politeia in Besiegement: Lidiia Ginzburg on the Siege of Leningrad as a Political Paradigm”. Slavic Review 69, no. 2 (Summer 2010).

Skin to Skin: Language in the Soviet Education of Deaf–Blind Children, the 1920s and 1930s. Studies in East European Thought, Volume 60, Number 4 / December, 2008.

A Glossolalic Glasnost and the Re-Tuning of the Soviet Subject: Sound Performance in Kira Muratova's Asthenic Syndrome. Studies in Russian and Soviet Cinema. Vol. 2 No. 1, January 2008.

(with Mark Lipovetskii) “Kak ne ‘zavershit’’ Bakhtina?” NLO No. 79, 2006.

“Sovrashchenie Rodinoi: Kommercheskii iazyk i simuliatsiia “svoego”.Wiener Slawistischer Almanach, 54, 2001.

“Idioma i kul’tura: v poiskakh obshchego osnovaniia”. Etnolingwistyka, No. 8, 1998.

Utvalda essäer i litterära och konsttidskrifter samt urställningskataloger:

Shklovsky’s Anachrony: “A Revolutionary Choice of the Past”, in: Material: Filosofi, Estetik, Arkitektur: Festskrift till Sven-Olov Wallenstein / [ed] Marcia Sá Cavalcante Schuback; Helena Mattsson; Kristina Riegert; Hans Ruin, Huddinge: Södertörns högskola, 2020, s. 189-194

Ahasuerus on an Excursion: Austerlitz, 2016. Directed by Sergei Loznitsa

In: Mémoires en jeu: Revue critique interdisciplinaire et multiculturelle sur les enjeux de mémoire, 2017, no 4, p. 9-11

Det olikas likhet, det likas olikhet, Glänta, ISSN 1104-5205, 2018, no 1

Allt kunde ha varit annorlunda Länk till annan webbplats. (Everything Could Be Different, in Swedish) Glänta, No. 2-3, 2013

Misha Pedan: The End of la Belle Époque (catalogue text, in Russian and in Engish). Stockholm 2013

Det nakna livet – en läroplan (Naked Life: A Curriculum, in Swedish). Glänta, no. 1, 2007.

Antropofagi utan metaforer: fallet Leningrad (Anthropophagia without Metaphors : the Case of Leningrad, in Swedish). Glänta, no. 3, 2005.

Tedium Vitae, Curriculum Vitae. In : Faster Than History. Catalogue for the art exhibition, Helsinki : Kiasma, 2004.

“Public Artist, Go Away”: Pathfinding in the Citadel of Necessity. Ann Magnusson (ed.), Konst på SöS (A collection of essays in connection with a project of public art intervention at one of Stockholm’s central hospitals). Stockholm, 2002

Blind, Mute, Dead, and Melancholy. In: Bra mot melankoli – Remedy against Melancholy (ed. by Anders Kreuger). Edsvik konst och kultur, 2001 (exhibition catalogue, in Swedish and English).

Moscovia Felix: An Obscene Discourse about an Abscene Place. Year Book, Malmö Art Academy, 2000 – 2001

Dressing, Undressing, Cross-Dressing. In: The Memory of the Body. Underclothes During the Soviet Era. Moscow 2000 (exhibition catalogue, in Russian, English, and Finnish)

IKEA I Moskva (IKEA in Moscow, in Swedish). Moderna tider, 2000

“Der Politisch-ökonomische Aspekt der Russischen Geduld: Und fuer den Kefir ein Extra-Dankeschön an alle“. Podium, Literaturzeitschrift. No. 113/114 (Vienna)

Self-Critical Narcissus: On Language and Power in the Mode of Seduction. In: Mika Larsson (ed). Shaking Hands and Making Conflicts (Catalogue), Partnership for Culture: Stockholm, 1999 (in English and in Swedish)

Writing and the Magic of Power. The Heresies – Idioma. A Feminist Publication on Art and Politics. The Heresies, vol. 7, No 26, 1992 (a bilingual English-Russian edition), New York

Redaktörsarbete:

(editor, contributor, and translator) Lakuna: Utrata, Ziianie, Otsutstvie (The Lacuna: Loss, Void, Absence), a thematic block of academic articles, Novoe literaturnoe obozrenie 2/2021, No 168, pp. 10–68 .

(co-editor/contributor) Cultural Heritage and the Property of Missing Persons; Special Issue, Baltic Worlds, No. 3, 2019.

(co-editor/contributor) Against the Scatter of the World (A theme issue on heritage and collectorship), Baltic Worlds, No. 1, 2018.

(co-editor/contributor) In Search of an Order : Mutual Representations in Sweden and Russia During the Early Age of Reason. Södertörn Academic Studies 19. Södertörn, 2003

Twenty Texts About the Body. Theories of Corporeality and Embodiment: A Reader in 20th Century Philosophy. Selection of texts, comments, and introduction. Manuscript.

(co-editor) The Heresies – Idioma: A Feminist Publication on Art and Politics. The Heresies, Vol. 7, No. 26, 1992, New-York (a bilingual English – Russian edition).

DiVA (Digitala Vetenskapliga Arkivet) är högskolans databas för digital publicering och registrering av publikationer som producerats av forskare, lärare och studenter.

Till DiVA