
Josefin Hellman
Doktorand
Doktorand i svenska. Mitt avhandlingsprojekt berör didaktiska perspektiv på akademiskt skrivande, med särskilt fokus på källanvändning och referenshantering.
Institutionen för kultur och lärande
PB233
Forskar om undervisning i akademiskt skrivande i gymnasieskolan och högre utbildning, med särskilt fokus på källanvändning och referenshantering. Använder fenomenografi och variationsteori som teoretiskt ramverk för att undersöka hur källanvändning kan erfaras av elever och studenter och vad som kan behöva synliggöras i undervisning för att deras kunnande ska utvecklas.
Hellman, J. (2024). Source-Based Writing: Students’ Approaches and Critical Aspects of Learning. Nordic Journal of Literacy Research, 10(3), 60–81. https://doi.org/10.23865/njlr.v10.6043 Länk till annan webbplats.
Hellman, J., Oskarsson, C., & Björklund, V. (2025). Referenshantering i gymnasieskolan – undervisning för skrivutveckling och diskursiv flexibilitet. Forskning om undervisning och lärande, 13(1), 89–117. https://doi.org/10.61998/forskul.v13i1.34393 Länk till annan webbplats.
Hellman, J., & Thorsten, A. (2021). Plagiera eller referera vetenskapligt? En studie om vad studenter behöver lära sig för att bli bättre på referathantering. Högre utbildning, 11(1), 41–55. https://doi.org/10.23865/hu.v11.2730 Länk till annan webbplats.
Forskaren deltar inte i några projekt just nu.