Josefin Hellman

Josefin Hellman

Doktorand

Doktorand i svenska. Mitt avhandlingsprojekt berör didaktiska perspektiv på akademiskt skrivande, med särskilt fokus på källanvändning och referenshantering.

08-608 44 07 086084407

Institutionen för kultur och lärande

PB233

Forskar om undervisning i akademiskt skrivande i gymnasieskolan och högre utbildning, med särskilt fokus på källanvändning och referenshantering. Använder fenomenografi och variationsteori som teoretiskt ramverk för att undersöka hur källanvändning kan erfaras av elever och studenter och vad som kan behöva synliggöras i undervisning för att deras kunnande ska utvecklas.

Hellman, J. (2024). Source-Based Writing: Students’ Approaches and Critical Aspects of Learning. Nordic Journal of Literacy Research, 10(3), 60–81. https://doi.org/10.23865/njlr.v10.6043 Länk till annan webbplats.

Hellman, J., Oskarsson, C., & Björklund, V. (2025). Referenshantering i gymnasieskolan – undervisning för skrivutveckling och diskursiv flexibilitet. Forskning om undervisning och lärande, 13(1), 89–117. https://doi.org/10.61998/forskul.v13i1.34393 Länk till annan webbplats.

Hellman, J., & Thorsten, A. (2021). Plagiera eller referera vetenskapligt? En studie om vad studenter behöver lära sig för att bli bättre på referathantering. Högre utbildning, 11(1), 41–55. https://doi.org/10.23865/hu.v11.2730 Länk till annan webbplats.

DiVA (Digitala Vetenskapliga Arkivet) är högskolans databas för digital publicering och registrering av publikationer som producerats av forskare, lärare och studenter.

Till DiVA

Forskaren deltar inte i några projekt just nu.