Solvor Mjöberg Lauritzen
Docent
Lektor
Ansvarar för kurser i kritiska romska studier. Forskningsintressen kritisk pedagogik och migration.
Lärarutbildningen
MC625
Authorship scientific articles, book chapters and reports
Lauritzen, S. M. (2022). Rasisme mot romer og romanifolk/tatere - Antisiganisme eller anti-romsk rasisme? [Racism against Roma and Sinti/Travellers. Antigypsyism or anti-Romani racism?] Nytt Norsk Tidsskrift, 2, 133-144. https://doi.org/10.18261/nnt.39.2.4
Lauritzen, S. M. (2022). Exclusion in the name of inclusion? Romani bridge builders in Sweden. https://nordics.info/show/artikel/exclusion-in-the-name-of-inclusion?fbclid=IwAR3jigV0-LaiZRjMTOnE1YsjQrZLf0vsBFD4O3kXHuWWvAB-fQTKelzR3qI
Lauritzen, S. M. (2021). Utdanning for rom og romani i Norge: Fortid og nåtid. [Education for Roma and Romani in Norway: Past and present]. I T. Gullberg & M. Björkgren (Red.), Minoritetspedagogik i Norden [Minority pedagogy in the nordics] (s. 127-145). Bottniska studier 7. https://issuu.com/svensk-osterbottniskasamfundet/docs/minoritetspedagogik_i_norden__2_/s/11895960
Lauritzen, S. M. (2020). Att lyckas med det omöjliga: Romska studenter vid rumänska universitet. [Managing the impossible: Romani students at Romanian universities]. In J. Selling, F. Jahanmahan, A. Lindqvist & S. M. Lauritzen (Eds.), Från interkulturell pedagogik till romska studier. En festskrift för Christina Rodell Olgac. [From intercultural pedagogy to Romani studies. A festschrift for Christina Rodell Olgac] (pp. 92–106). Östkultur förlag.
Lauritzen, S. M. (2019). Accessing basic education in Romania: Possibilities and limitations for NGOs working for educational change for Roma children. Journal of educational change, s. 1 - 22. ISSN: 1389-2843 Länk till annan webbplats.
Lauritzen, S. M. & Nodeland, T. S. (2018). "What is the problem represented to be?" Two decades of research on Roma and education in Europe. Educational Research Review, 24, s. 148 - 169. ISSN: 1747-938X Länk till annan webbplats.
Lauritzen, S. M. (2018). Nomadism in Research on Roma Education. Critical Romani Studies, 1(2), s. 58 - 75. ISSN: 2560-3019 Länk till annan webbplats.
Fagermoen, T. & Lauritzen, S. M. (2018). Teologier i trosopplæringen [Theologies in religious education]. MF-rapport 2: 2018.
Lauritzen, S. M. & Nodeland, T. S. (2017). What happened and why? Considering the role of truth and memory in peace education curricula. Journal of Curriculum Studies, 49(4), s. 437 - 455. ISSN: 0022-0272 Länk till annan webbplats.
Aamaas, Å., Duesund, K. H. & Lauritzen, S. M. (2017). Placements abroad and scaffolding structures. Studies in Higher Education, 44(3), s. 539 - 553. ISSN: 0307-5079 Länk till annan webbplats.
Lauritzen, S. M. (2016). Educational change following conflict: Challenges related to the implementation of a peace education programme in Kenya. Journal of educational change, s. 1 - 18. ISSN: 1389-2843 Länk till annan webbplats.
Lauritzen, S. M. (2016). Building peace through education in a post-conflict environment: A case study exploring perceptions of best practices. International Journal of Educational Development, 51, s. 77 - 83. ISSN: 0738-0593 Länk till annan webbplats.
Lauritzen, S. M. (2013). Building a Culture of Peace. Peace education in Kenyan Primary Schools (PhD thesis). University of York, UK.
Edited books
Selling, J., Jahanmahan, F., Lindqvist, A. & S. M. Lauritzen (Eds.) (2020), Från interkulturell pedagogik till romska studier. En festskrift för Christina Rodell Olgac. [From intercultural pedagogy to Romani studies. A festschrift for Christina Rodell Olgac]. Östkultur förlag.
Sample of popular publications
Lauritzen, S. M. & M. Matache. (2022, 21. februar). "Det glemte slaveriet" [The forgotten slavery]. Kronikk. Aftenposten. https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/Kz2r8E/det-glemte-slaveriet
Lauritzen, S. (2021, 2. August). "Folkemordet på romene". [The Romani genocide]. Kronikk. Klassekampen. https://klassekampen.no/utgave/2021-08-02/folkemordet-pa-romene
Lauritzen, S. & Selling, J. (2021, 16. Juni). "Expressens rapportering om ”romska rättegångar” är rasistisk". [The reporting in Expressen on Romani kris is racist]. Debatt. ETC. https://www.etc.se/debatt/expressens-rapportering-om-romska-rattegangar-ar-rasistisk?fbclid=IwAR1z5WDCz3vOBfx76lB0jAgaZh1xG1TmU2N9QUtv3QspLS6HaZ_t9AF28_E
Dumitru, M. & Lauritzen, S. M. (2021, 14. May). "Discriminated but resisting: Homeless Roma women in Oslo". Reportage. DIKKO. https://dikko.nu/discriminated-but-resisting-homeless-roma-women-in-oslo/
Lauritzen, S. M. (2021, 20. April). “Kjærlighet i tiggernes tid”. En bokanmeldelse. [“Love in the time of begging”. A book report] DIKKO. https://dikko.nu/kjaerlighet-i-tiggernes-tid/?fbclid=IwAR3bFt3jN2dkyuNifNyIljfiSD_GerHJIGnlmWdm7zr5bDSNSip9ZP-7HnQ
Lauritzen, S. M. (2021, Utg 15-15.04.2021). “Kjærlighet i tiggernes tid”. En bokanmeldelse. [“Love in the time of begging”. A book report] Utrop. https://www.utrop.no/plenum/ytringer/253665/
Sandvik, L. S. (2019, 3. January). Forskere gir feil bilde. [Researchers draw a fake image]. https://utdanningsforskning.no/artikler/2019/forskere-gir-feil-bilde/
Lauritzen, S. M. (2017, No. 42). Mot alle odds [Against all odds]. Folk er Folk.
Lauritzen, S. M. (2017, 3. May). Tigging er symptomet [Begging is the symptom]. Klassekampen (morgenutg: trykt utg.)
Kjelaas, I., Lauritzen, Solvor M. et al. (2017, 15. November). Mot bedre viten om barns beste. Kronikk, NRK Ytring. [Towards better knowledge on what is best for children, NRK Ytring].
Lauritzen, S. M. (2016, 15. juni). Rom er langt mer enn fattige tiggere [Roma are much more than poor beggars]. Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.).
Lauritzen, S. M. (2015). Tema: Håp i håpløsheten: reisebrev fra Romania [Hope in the hopelessness: A letter from Romania]. Lys og Liv, 81(4), 10–12.
Forskaren deltar inte i några projekt just nu.