Veronika Muchitsch

Veronika Muchitsch

Postdoktor

I min forskning undersöker jag hur musik och subjektivitet förmedlas vid gränssnittet mellan mänskliga och tekniska processer i samtida musikkulturer.

Institutionen för kultur och lärande

PC218

I min forskning kombinerar jag teoretiska och metodologiska verktyg ur musik-, genus- och medievetenskap för att undersöka hur musik och subjektiviteter förhandlas vid gränssnittet av mänskliga och tekniska processer i samtida digitala musikkulturer.

I mitt postdoc projekt (Vetenskapsrådet 2021-2024) har jag studerat hur musik och genus förmedlas genom automatiserade och mänskliga processer i algoritmiska musikkulturer, till exempel i Spotifys kuratering av spellistor och organisation av genrer (Muchitsch 2023; Muchitsch och Werner 2024).

Jar också nyligen skrivit om unga kvinnors förhandlingar av känslor och genus genom musikaliskt deltagande på TikTok (Muchitsch 2024).

I min avhandling vid Uppsala universitet utvecklade jag begreppet 'vokala figurationer' för att studera hur kvinnliga artisters röster i samtida popmusik blir könade genom performance och reception. En artikel som baseras på denna forskning tilldelades priset 'IASPM Norden Early Scholar Award Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.' 2024.

2024 undervisar och handledar jag studenter på ämnet genus vid Södertörns högskola.

Jag anordnade tillsammans med Ann Werner konferensen Mediations of Music and Power in Online Music Cultures, 21-22 September 2023. https://www.sh.se/5.54f62dab18529c5062d5f84c.html Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

 

Publikationer

Muchitsch, V. (2024). Sad Girls on TikTok: Musical and Multimodal Participatory Practices as Affective Negotiations of Ordinary Feelings and Knowledges in Online Music Cultures. Popular Music and Society, 47(2).

Muchitsch, V., & Werner, A. (2024). The Mediation of Genre, Identity, and Difference in Contemporary (Popular) Music Streaming. Twentieth- Century Music, 20(3).

Muchitsch, V. (2023b). “Genrefluid” Spotify Playlists and Mediations of Genre and Identity in Music Streaming. IASPM Journal 13(3).

Muchitsch, V. (2023a). Listening to Anohni’s variously vibrating voice: Studying transfeminine vocality in 21st-century popular music culture through the concept of vocal figurations. Popular Music, 42(2), 59-78. https://doi.org/10.1017/S0261143023000107.

Delle, A., Fabian, A., Gálvez, J., Gilli, L., Just, S., Klauke, C., & Muchitsch, V. (2023). Klangliche Materialität(en) von Musik - Versuch einer So(u)ndieurung in den Popular Music Studies. Ein Forum. In R. von Appen & P. Klose (Eds.), “All the Things You Are”. Die materielle Kultur populärer Musik (Vol. 47, pp. 12-32). transcript.

Muchitsch, V. (2020a). Vocal figurations: Technique, technology, and mediation in the gendering of voice in twenty-first-century pop music [Doctoral Thesis, Uppsala University].

Muchitsch, V. (2020b). Religion and Popular Music. Häger, A., ed., 2018. Religion and popular music: artists, fans, and cultures. London: Bloomsbury Academic, 2018. 246 pp. ISBN 978-13-5000-147-3. [Review]. Svensk tidskrift för musikforskning, 102, 141-143.

Muchitsch, V. (2016). Neoliberal Sounds? The Politics of Beyoncé's Voice on “Run The World (Girls)”. PopScriptum(12), 1-14. https://www2.hu-berlin.de/fpm/popscrip/themen/pst12/pst12_muchitsch.html

 

Populärvetenskapliga publikationer

Muchitsch, V. (2023a). Dreaming, Remembering, Building. Reflections on Johanna Tagada Hoffbeck’s ‘Dreaming About Tomorrow’ at Nidi Gallery, Tokyo, October 2022. In Johanna Tagada Hoffbeck: Dreaming About Tomorrow (pp. 36-41). London: Poetic Pastel Press.

Muchitsch, V. (2022). The Ghosts of Academia. In J. Hansen & I. Nilsson (Eds.), Critical Storytelling: Experiences of Power Abuse in Aca- demia. Leiden: Brill.

Muchitsch, V. (2018). Introduction. In J. Tagada, Daily Practice. London: InOtherWords.

DiVA (Digitala Vetenskapliga Arkivet) är högskolans databas för digital publicering och registrering av publikationer som producerats av forskare, lärare och studenter.

Till DiVA

Forskaren deltar inte i några projekt just nu.