Dela

Facebook Mail Twitter

2019-09-30

Har vi din e-postadress?

Nu är det hög tid att se över din e-postadress i Student-Ladok. Vi har erfarenhet av problem med e-postmeddelande från biblioteket till våra låntagare. Här kommer några bra tips som gör att du som student/låntagare undviker problemen.

Student läser på en surfplatta

I en av bibliotekets låneregler står det följande: ”Biblioteket förbinder sig inte att skicka ut påminnelser och krav på försenat material men gör det som en service via e-post.” Det är rätt bra att få den informationen, eftersom vi vet att det är lätt att glömma. Under senare tid har vi fått en stor mängd e‑postmeddelanden i retur på grund av att e-postadressen inte är giltig.

Kolla gärna om du som är student på SH har en giltig e-postadress i Student-Ladoklänk till annan webbplats. Vid flera tillfällen har vi sett att studenter har använt sig av adresser från andra lärosäten som har slutat att fungera. Om så är fallet kommer du inte att få information om dina lån från biblioteket. Ändra då till en annan giltig e-postadress i Student-Ladok.

Om du är student vid RKH eller extern låntagare kan du kontrollera och om nödvändigt ändra din e-postadress genom att logga in på Mina sidorlänk till annan webbplats och klicka på Ändra personliga uppgifter.

Andra problem som finns är att vissa e-postleverantörer, till exempel Gmail, har valt att lägga meddelande från biblioteket i skräpposten. Kolla gärna om du har fått meddelande från biblioteket som hamnar i skräpposten. Om det har hänt gå in på meddelandet och markera det som "Inte skräppost".

Så för att underlätta din tillvaro som student/låntagare, se gärna till att du har registrerat en fungerande e-postadress och se sedan efter om meddelandena hamnar i skräpposten.

Vill du läsa mer om det här området:
Bibliotek

Dela

Facebook Mail Twitter

Sidan är uppdaterad

2019-09-30