Dela

Facebook Mail Twitter

Ny forskarpodd: Hur skapar man spel för tusentals spelare?

Hur skapar man egentligen en berättelse i ett spel med tusentals deltagare. Och kan spel lösa vardagsproblem. Det är några av frågorna som får svar i senaste avsnittet av Södertörns forskarpodd.

Mikrofon. Foto: Anna Hartvig

Vad har en roman, media och dataspel gemensamt? De har alla beskyllts för att bli ett verktyg för verklighetsflykt. Men det behöver inte nödvändigtvis vara något dåligt säger Mirjam Palosaari Eladhari, doktor i datalogi och matematik, i novembers avsnitt av Forskarpodden Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..

Ämnet för denna månads podd är spel och spelutveckling. Hur skapar en spelutvecklare egentligen ett spel som spelas av tusentals spelare samtidigt? Det är ett de problem som Mirjam Palosaar Eladhari sökte svar på under sin forskarkarriär. För spelutveckling är just problemlösning säger hon, och så även forskningen i ämnet. En nyckel är karaktärens handlingsutrymme, något hon studerade i sin doktorsavhandling.

- Jag byggde en ai-modell som jag kallade Mind modul. Den ger en uppsättning humör till en karaktär. Om det är så att en rollfigur är deprimerad så kan den inte hjälpa och stötta andra på samma sätt. Däremot om man är på fantastiskt världsälskande humör, då kanske man inte heller kan skada andra bara så där, säger hon när hon berättar om sin doktorsavhandling.

Från stort och komplext till minimalism

Men det är inte bara dataspel som intresserar Mirjam Palosaari Eladhari. På senare tid har hon gjort en helomvändning. Från att designa stora, komplexa spel till att designa brädspel i betydligt mer minimalistisk miljö.

- Brädspelssituationen är så speciell. Då sitter du ofta med människor som man känner, lite grann, tillsammans runt ett bord och löser problem – tillsammans. Nu sitter jag och funderar på hur kan man använda den situationen för att lösa vardagsproblem, säger hon.

Mirjam Palosaari Eladhari är i dag lektor på Södertörns högskola och undervisar på spelprogrammet. Vägen mot spelutveckling och forskning började i ett för litterär teori och interaktivt berättade. Lägg där till ett intresse för spel som Doom, Age of Empire och Civilization.

- Jag började titta på spel, såg att här händer det ju superintressanta berättelser. Nu pratar vi 1992. Då var det så, att ska man kunna lära sig att förstå vad som händer under huven på spel då var man tvungen att lära sig programmera. Så då gjorde jag det, för jag blev så besatt av det här, säger hon.

Mer om forskarpoddarna

Blev du nyfiken och vill höra mer om hur Mirjam Palosaari Eladhari blev forskare och spelutvecklare.

Lyssna på forskarpodden! Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Södertörns forskarpoddar är en serie poddar som innehåller samtal med forskare inom alla möjliga ämnen. De släpps en gång i månaden och produceras av MT Talk på uppdrag av Kommunikationsavdelningen. I detta avsnitt är det Lisa Nilsson som intervjuar och tekniker är Albin Tingstedt.

Vill du läsa mer om det här området:
Läs mer om: Media

Dela

Facebook Mail Twitter

Sidan är uppdaterad

2019-02-22