Pedagogikens dag 5 oktober kl. 13-16.30
Vilken betydelse har pedagogikämnet idag? Välkommen till en eftermiddag där bland annat skolkultur, elevers möjlighet till demokrati och pedagogiska utmaningar diskuteras.
Den 5 oktober klockan 13 inleder ämnessamordnare Anna Ambrose programmet med rubriken "Vilken betydelse har pedagogikämnet idag?"
Därefter följer:
- 13.15-13.45 Pre-school dialogue: Pedagogy as a creative force in early childhood education – in English
Masa Avramovic & Shelbi Taylor
Learning from female pedagogues and scholars from former Yugoslavia and Sweden how education can lead a creative evolution of the play(ing) world. Dialogue between two doctoral theses from Department of pedagogy at Södertörns Högskola. - 13.50-14.20 Att delta i demokrati
Claudia Schumann
Den storskaliga, internationella studien International Civic and Citizenship Education Study (ICCS) som genomfördes 2009, 2016 och 2022 av IEA presenteras och granskas. Utifrån studien och dess resultat diskuteras demokratibegreppet och elevers möjligheter
till deltagande. - 14.20 – 14.40 Paus
- 14.40-15.10 Skolkultur – vad är det?
Lovisa Bergdahl
Vad menas med metaforer som klassrumsklimat, skolanda och skolkultur? Går en skolkultur att empiriskt studera? Presentationen redogör för forskningsstudien ”Hur kan skolan utjämna ojämlika utbildningssituationer?” där fokus ligger på skolor som lyckas, mot alla odds. Vetenskaplig ledare: Alireza Behtoui, sociologi. Medarbetare: Elisabet Langmann och Lovisa Bergdahl, pedagogikämnet. - 15.15-15.45 Sloydtopia – estetiska och kulturella uttryck i slöjd
Carolina Ekman
Pedagogiska utmaningar i skolslöjdens skapande. En presentation av de insikter som lade grund för mitt avhandlingsprojekt. - 15.55-16.30 Paneldiskussion
Moderator: Cecilia Ferm Almqvist
Programmet hålls i MB505 och är öppet för allmänheten, välkommen att föranmäla ditt deltagande till pedagogik@sh.se.
Vill du läsa mer om det här området:
Läs mer om:
Forskning
Sidan är uppdaterad
2023-09-27