Dela

Facebook Mail Twitter

Unga vuxna kan motiveras till att läsa mer

Motivation är nyckeln till att få unga människor att läsa mer och bättre, det visar en sammanställning av forskningen på området gjord av forskare från Södertörns högskola. Dessutom finns ett behov av riktade insatser för att öka jämlikheten mellan olika grupper.

Bokhyllor med böcker i.

Läsfrämjande insatser når inte alltid de barn och unga som behöver dem mest, vilket påverkar deras utbildning, framtida möjligheter och samhällets jämlikhet. Det framkommer i rapporten Att främja läsning för unga, som är en kunskapsöversikt sammanställd av Pamela Schultz Nybacka och Nikolina Nordin på uppdrag av Kulturrådet.

Pamela Schultz Nybacka

–Det är viktigt att ge unga plats att påverka vad de vill läsa och hitta förebilder som speglar deras egna erfarenheter. Forskningen visar att idrottsstjärnor kan vara förebilder, men även framgångar inom den egna gruppen är viktiga, säger Pamela Schultz Nybacka, universitetslektor, docent i Biblioteks- och informationsvetenskap och grundare av Bibliotekarieprogrammet på Södertörns högskola.

Mindre forskning om unga vuxna

I rapporten framgår att det finns betydligt mindre forskning om unga vuxna jämfört med barn.

– Det finns mycket forskning om småbarn och barn i grundskolan, men när de blir tonåringar verkar forskningen försvinna. Efter skolåren släpper både samhället och forskningen taget om dessa unga, trots att deras behov och intressen fortsätter att utvecklas, säger Pamela Schultz Nybacka.

Läsfrämjande arbete

Den befintliga forskningen visar att unga i socioekonomiskt utsatta områden läser mindre än sina mer resursstarka jämnåriga, men skillnaderna är små bland de som har hög inre läsmotivation. Problemet är att andelen läsmotiverade är lägre i denna grupp. Rapporten lyfter samtidigt fram att unga vuxna i utsatta områden kan motiveras till läsning genom yttre faktorer, som förebilder och tydliga förklaringar om läsningens praktiska nytta. Även sociala sammanhang och interaktiv motivation ses som effektiva verktyg för att väcka läsintresse.

– Låt ungdomarna komma med idéer om hur de vill ha sin miljö på bibliotek, det ska inte vara som en barn- eller vuxenavdelning, utan något eget där de känner sig hemma. Om de får vara med och påverka skapar det engagemang och delaktighet. För att unga ska bli aktiva medborgare måste deras röster tas på allvar, och de behöver ansvar och resurser för sina initiativ, säger Pamela Schultz Nybacka.

Arbetet med rapporten har inspirerat Pamela Schultz Nybacka att jobba med läsfrämjande insatser på högskolan. En insats som genomförts har syftet att främja läsning av annat än kurslitteratur då detta kan öka välbefinnande och stärka läsvanan.

– Tillsammans med studenter på Bibliotekarieprogrammet har vi använt bokgåvor som läsfrämjande metod. Vi ställde oss utanför biblioteket i december och gav fina romaner i present till studenter och förbipasserande. Vi kallar initiativet ”Södertörn läser”, säger hon.

Behov av mer kunskap

Utifrån den sammanställda forskningen ser rapportförfattarna ett behov av mer kunskap och framtida forskning för att undersöka hur unga själva ser på sina läsvanor och motivation, för att bättre förstå deras behov och undvika felaktiga slutsatser. Dessutom behövs en mer kritisk granskning av mångfald och representation i svensk litteratur och statistik, särskilt med tanke på socioekonomiska skillnader mellan grupper i Sverige. Detta beskrivs i rapporten som viktigt både för kulturpolitiken och för bibliotekens läsfrämjande arbete.

Kunskapsöversikten är framtagen av Södertörns högskola, på uppdrag av Kulturrådet, genom Pamela Schultz Nybacka, universitetslektor, docent i Biblioteks- och informationsvetenskap och grundare av Bibliotekarieprogrammet på Södertörns högskola och Nikolina Nordin, doktorand i biblioteks- och informationsvetenskap vid Södertörns högskola och Uppsala universitet.

Läs hela rapporten här: https://www.kulturradet.se/globalassets/start/publikationer/2024/att-framja-lasning-for-unga_ny.pdf Länk till annan webbplats.

Vill du läsa mer om det här området:
Läs mer om: Lärande Läs mer om: Språk

Dela

Facebook Mail Twitter

Sidan är uppdaterad

2025-01-14