Dela

Facebook Mail Twitter

Välkommen till symposium om digitalisering i utbildning

Den 6 februari 2025 anordnas ett symposium om "digital backlash" i utbildningsväsendet på Södertörns högskola. Fyra globalt framstående forskare deltar i panelen som kommer ge internationella perspektiv på ett ämne som är högaktuellt inte minst i Sverige idag, såväl politiskt, i journalistisk debatt och akademiskt.

Klassrum

Entusiasmen kring digital teknik i skolan har delvis börjat ersättas av en motsatt tendens, där skärmar och sociala plattformar anses vara orsaken till försämrade skolresultat, sämre läsförståelse och psykisk ohälsa hos barn. I Sverige, såväl som i andra länder, föreslår politiker och debattörer mobilförbud i skolan och en tillbakagång till tryckta läromedel - "från skärm till pärm". Samtidigt är digitala medier redan vardag i skolan och den globala "Ed-Tech"-industrin blomstrar.

– Det har länge varit en akademisk debatt kring skolans digitalisering och vad som händer när kommersiella företag kommer in i skolan, men den har inte haft så stort inflytande på utvecklingen egentligen. Det är först nu man kan tala om en digital backlash i skolan men den handlar mer om andra frågor som barns hälsa och hur skärmtid påverkar kognitiva färdigheter, säger Ingrid Forsler, lektor i medie- och kommunikationsvetenskap vid Södertörns högskola.

Hon tror att symposiet kan intressera såväl forskare som intresseorganisationer, journalister och personer som jobbar inom skolväsendet eller skolpolitiken. Panelen är tänkt att ge en nyanserad bild av den komplexa frågan om digitalisering inom skola och utbildning.

– Vi som forskar på det här ämnet ser en viss problematik i det här ganska polariserade tonläget som finns kring teknik i skolan. Tidigare har vi sett en väldigt stor entusiasm där man menat att digitala teknologier ska kunna lösa alla problem som finns i skolan, medan man nu istället pratar om totalförbud och att väldigt kraftigt begränsa digital teknik som man beskyller för alla möjliga problem som kanske är mycket mer komplexa än så. Så att nyansera debatten och föra fram kritiska perspektiv kring det här är målet för oss, säger Saga Hansén, doktorand i medie- och kommunikationsvetenskap, som tillsammans med Ingrid Forsler anordnar symposiet.

I panelen kommer fyra framstående forskare ge sina perspektiv på utvecklingen.

– Neil Selwyn och Felicitas Macgilchrist är tongivande inom det som kallas för kritiska studier om utbildningsteknologi. Petar Jandrić och Sarah Hayes företräder mer det postdigitala området som också är ett växande fält. Så det finns representanter för de två mest intressanta områdena inom digital teknik och utbildning just nu, säger Ingrid Forsler.

– Vi är väldigt glada att vi har lyckats få hit fyra väldigt framstående forskare inom sina respektive fält som också representerar fyra olika geografiska områden. Vi tror att det kommer kunna bli en väldigt intressant panel som bidrar både rent geografiskt men också akademiskt med olika typer av perspektiv, säger Saga Hansén.

Medverkande i panelen:

Neil Selwyn (Monash University, Australien) forskar om hur digital teknik används i utbildning och de praktiska utmaningar som uppstår när teknologi implementeras i skolor och universitet.

Petar Jandrić (Zagreb University of Applied Science, Kroatien) arbetar med kritisk pedagogik och informations- och kommunikationsteknik, med särskilt fokus på tvärvetenskapliga och filosofiska perspektiv.

Felicitas Macgilchrist (Carl von Ossietzky Universität Oldenburg, Tyskland) undersöker utbildningsteknologins kulturella och politiska dimensioner, med särskild inriktning på teknisk infrastruktur i skolor.

Sarah Hayes (Bath Spa University, Storbritannien) forskar om högre utbildning, digitalt samhälle och utbildningspolitik, med kopplingar till sociologi, teknik och språkvetenskap.

Symposiet The digital backlash in education – critical and postdigital perspectives anordnas i samarbete med forskningsplattformen Digitala transformationer.

Panelen kommer livesändas och även spelas in som en del av MKV-podden.

Vill du läsa mer om det här området:
Läs mer om: Lärande Läs mer om: Media

Dela

Facebook Mail Twitter

Sidan är uppdaterad

2025-02-11