Dela

Facebook Mail Twitter

Södertörnstudenter tar sig an framtidens Flemingsberg

Med ledorden ”gör först – tänk sen – gör igen” har studenter från utbildningen IT, medier och design vid Södertörns högskola utforskat hur designmetodik kan bidra till Flemingsbergs pågående omvandling. Genom att ta sig an komplexa samhällsutmaningar har de utvecklat idéer för hållbar platsaktivering och ungas delaktighet – som ett kvällscafé för unga vuxna, där gemenskap, skapande och inflytande står i centrum för framtidens Flemingsberg.

Bild på skisser från studenternas projekt

– Den här kursen är särskilt viktig eftersom studenterna lär sig att design handlar om att brottas med komplexa problem. De kunskaper och färdigheter de får med sig är ovärderliga för deras fortsatta utbildning och yrkesliv, säger Sofia Lundmark, docent i medieteknik och kursansvarig.

En stadsdel i förändring

Flemingsberg i Huddinge kommun ligger bara en kort pendelresa från centrala Stockholm. Här bor omkring 15 000 människor, och området står inför en omfattande omvandling. Nya bostäder, infrastruktur, utbildningssatsningar och kulturverksamheter ska göra Flemings-berg till en regional kärna i Stockholmsregionen. Med förändringen följer utmaningar: hur ska de boendes behov tas till vara – och hur kan unga få inflytande över utvecklingen?

Studenter tar sig an verkliga utmaningar

Det var just dessa frågor som mötte studenterna i kursen Design, innovation och kreativitet. Under hösten arbetade de fram idéer och koncept som presenterades under en heldag, där både Huddinge kommun och fastighetsutvecklaren Fabege deltog.

— När studenterna arbetar med verklighetens utmaningar så är det särskilt viktigt att de aktörer som är med och driver utvecklingen deltar även när studenterna presenterar sina projekt och lösningar. Det är ju då som samverkan är som allra bäst, när utbildning, forskning och samhället viktiga aktörer möts och arbetar tillsammans. säger Sofia Lundmark.

Bild från workshop i kursen

Bild från workshop under kursen Design, innovation och kreativitet.

Från fotbollsplan till trygg mötesplats

Först ut att presentera var en grupp som riktat in sig på barn i tolvårsåldern. I början av arbetet såg de att många boende efterfrågade fler fotbollsplaner – men studenterna ville tänka vidare.

”Vi insåg att det kanske inte handlar om fotboll i sig, utan om behovet av en trygg plats, en mötespunkt och ett socialt sammanhang,” berättade gruppen under presentationen.

Lösningen blev en interaktiv skärm placerad intill en befintlig fotbollsplan – en yta som redan har en stark social funktion men som kan utvecklas ytterligare.

– Jag tyckte det var roligt att se hur de tänkte om och reflekterade över vad en trygg plats egentligen är – och att det är något subjektivt, säger Karin Lekberg, kulturstrateg och projektledare på Fabege.

Kvällscaféet Verket – en plats för unga att skapa och mötas

Ett annat projekt som väckte intresse var idén om ett kvällscafé för unga vuxna. Studenterna identifierade ett behov av fler platser för socialt umgänge, kreativitet och trygghet. Genom diskussioner och analys kom de fram till konceptet Verket – ett kvällscafé av och för ungdomar, där man kan uppträda, ställa ut konst eller bara umgås.

Design som verktyg för förändring

Kursen fokuserar på att ge studenterna praktiska färdigheter i designteori, metodik och kreativa processer. Det handlar om att förstå användares behov, utveckla idéer och skapa håll-bara lösningar för olika sammanhang.

– Vi arbetar utmaningsdrivet och använder design som ett sätt att utforska samhällets komplexitet och brottas med svåra, ofta motstridiga utmaningar, säger Sofia Lundmark.

Vill du läsa mer om det här området:
Läs mer om: Hållbarhet Läs mer om: Media

Dela

Facebook Mail Twitter

Sidan är uppdaterad

2025-10-22