Blivande lärare får utbildning i konst
Hur kan man använda sig av kultur och konst i sin undervisning som blivande lärare? Den frågan har blivande fritidshemslärare fått sätta sig in i under vårterminen på Södertörns högskola. Det genom föreställningen ”Sadunära” av Zebradans och en föreläsning som hölls av DIS, Dans i Stockholms stad och län som är en del av Region Stockholms kulturförvaltning.
– En del av utbildningen är att studenter ska få se och möta en riktig föreställning och då tänkte vi varför inte ta hit den till högskolan, säger Anna Källblad, handläggare vid enheten för externa relationer på Södertörns högskola.
Att det kunnat visas en dansföreställning på Södertörns högskola med en föreläsning har skett genom ett samarbete mellan Region Stockholms kulturförvaltning, DiS – Dans i Stockholms stad och län, Huddinge kommun, Zebradans och Södertörns högskola. Och att visa konst som en del i utbildningen är viktigt menar Anna Källblad.
–Ute på skolorna är det lärarna som kommer att ta emot föreställningar och elevers reaktioner. Har man kunskap om hur man kan förbereda före och arbeta efteråt utifrån ett konstverk i undervisningen kan det ge så mycket mer, säger hon.
Ett sätt att stärka lärarutbildningen
För Södertörns högskola har föreställningen även varit ett sätt att stärka lärarutbildningen. Två skolklasser fick se föreställningen samtidigt som studenterna på högskolan och på det sättet kunde studenterna se hur barnen interagerade.
– På det sättet blev det även en gemensam upplevelse tillsammans med barnen. Barnen som var med på föreställningen satt ju inte stilla utan började direkt röra på sig och det i sig kan väcka tankar hos studenterna om hur man kan använda den här typen av föreställningar i undervisningen, säger Fia Fredricson Flodin, programsamordnare för fritidshemsutbildningen på Södertörns högskola.
Kunna använda konst i yrkeslivet
Hon hoppas att föreställningen och föreläsningen ska väcka tankar hos studenterna kring hur man kan använda sig av konst när de sen kommer ut i yrkeslivet.
– Man kan plocka upp rörelser och prata om ljud och känslor. Man kan använda innehållet och skriva om det. Om man som lärare tar sig tid att fördjupa och analysera vad eleverna har sett och upplevt under föreställningen så kan man verkligen använda det.
Södertörns högskola kommer nu gå vidare och titta på om man kan få fler föreställningar till högskolan. Att konsten ska ha en viktig plats i undervisningen är både Anna Källblad och Fia Fredricson Flodin överens om.
– Det är också en klassfråga. Kultur ska vara tillgängligt och nå alla Det blir även ett alternativ till den kommersiella kulturen, säger Anna Källblad.
– Det kan verkligen bli något som eleverna minns och som ger avtryck. Skolan har ett stort uppdrag att göra konsten tillgänglig för alla, säger Fia Fredricson Flodin.
Läs mer om vår Grundlärarutbildning med interkulturell profil med inriktning mot fritidshem
Sidan är uppdaterad
2020-09-07