De har förenat kultur och ekonomi i två decennier - grattis KKE 20 år!
Grattis KKE 20 år! Ett unikt program jubilerar och vi passade på att träffa Ann-Sofie Köping Olsson för att höra hur det såg ut de där första åren i slutet av 1990-talet.
Av hävd eller tradition befinner sig ekonomer och kulturarbetare inte sällan på replängds avstånd. När programmet för Konst, kultur och ekonomi slog upp dörrarna 1999 var det med ambitionen att bygga broar mellan de två yrkesgrupperna och se hur de kunde berika varandra. Nu har utbildningen funnits i 20 år.
— Vi hade lite av en slogan. Våra studenter skulle bli ekonomiskt kunniga kulturarbetare och kulturellt bildade ekonomer. Det var en väldigt rolig tid, studenterna var så förväntansfulla. Det roligaste under alla år har varit just studenterna, de ligger mig väldigt varmt om hjärtat. Hur de delar med sig av sina erfarenheter och värderingar och vågar ifrågasätta och utveckla ämnesområdet ”arts management”, säger Ann-Sofie Köping Olsson, lektor i företagsekonomi som undervisat på programmet sedan starten för 20 år sedan.
Vid den här tiden samlades inte högskolans verksamhet under ett och samma tak. Konst, kultur och ekonomi (KKE) hade sina lokaler på Campus Telge i Södertälje. De första åren präglades av en känsla av att allt var möjligt och samtidigt gjordes allting för första gången. Studenterna var med och formade utbildningen, det fanns ett engagemang och en nyfikenhet berättar Ann-Sofie Köping Olsson.
— Det var inte bara studenterna vi var nära. På Campus Telge satt vi lärare blandat, företagsekonomer som delade rum med en idéhistoriker, religionsvetare och svensklärare. Vi bildade ett kollegium där alla var representerade och det blev en väldigt spännande akademisk miljö att jobba i, säger hon.
Genom åren har moment lagts till och tagits bort. Men kärnan är kvar, att kombinera kunskaper i ekonomi med kulturvetenskap i nära samverkan med kulturorganisationer. Studenterna ska få en ekonomutbildning, men med kunskaperna som krävs för att vara aktiv inom kultursektorn. Studier i företagsekonomi och juridik varvas med kulturpolitik, konstvetenskap och estetik. Kultursektorn är liksom alla verksamheter beroende av ekonomi och studenterna får verktygen för att förverkliga kultur.
Fanny Wistrand tog sin examen 2014. I dag spelar hon i bandet Mother Mink, hon jobbar med musik, artisteri och har jobbat med administration inom kultur. För henne blev KKE ett intressant sätt att balansera det bästa av två världar.
— Jag har inte fokuserat på vad jag vill bli, utan vem jag vill vara. Den här utbildningen, den utmanar. Jag fick möjlighet att prova vad jag är kapabel till. Jag var jätterädd för matte, trodde inte jag skulle klara ekonomin. Men så märkte jag att det gick, jag insåg att jag förstod – där jag tidigare hade en idé om att jag inte skulle förstå, säger hon.
Sidan är uppdaterad
2020-09-07