Flaggan i topp – årets upplaga av Sommarhögskolan väcker nyfikenhet och skaparglädje
För 12:e gången har högskolan gästats av nyfikna 13- och 14-åringar som vill veta mer om hur det är att vara student eller forskare. Mediearkeologi, havsplanering och polisens vardag var några av de aktiviteter som sysselsatte deltagaren i årets upplaga av Sommarhögskolan.
– Jag blev chockad över hur stor en högskola är. Så många utbildningar och studenter det är på samma ställe! Jag har haft roligt, lärt mig mycket och fått nya vänner, säger Apichad Sombotwong som precis gått ut årskurs 8 på Källtorpsskolan i Järfälla.
Sommarhögskolan har sedan 2010 varit en inspirerande miljö för elever från studieovana miljöer där de får en chans att möta högre studier på sina villkor och utifrån sina förutsättningar. Tillsammans med forskare och studentambassadörer skapas en kreativ lärandemiljö full av nyfikenhet och kunskapssökande.
– Det är så roligt att se elevernas resa under Sommarhögskolan, hur deras självtillit växer och hur lär sig resonera på nya sätt. Elever som inte känner varandra dag ett, lämnar som vänner nio dagar senare, säger Erik Johannesson, pedagogisk specialist för Sommarhögskolan.
Årets program bjöd till exempel på besök hos polisutbildningen, en nerdykning i litteraturens värld och stadsvandring med högskolans turismforskare. Och ett besök i högskolans mediearkeologiska arkiv. Under denna workshop fick eleverna undersöka gammal teknik som en projektor, en gammal kamera, en radio och en bärbar tv. De fick försöka lista ut var det var och vad man använde dem till.
Emma Sahlén, Sonja Johans och Griselda Mucobega från Sollentuna hade visserligen sett en projektor tidigare, på film, men visste inte vad diabilder var.
– Det är mysigt men opraktiskt, man måste ju vänta fler månader på att få se sina bilder, säger Sonja Johans.
– Jag har blivit inspirerad till att plugga vidare och nu vill jag ha en karriär som forskare, kanske inom media, säger Griselda Mucobega.
Ingrid Forsler och Karin Larsson, både forskare i medie- och kommunikationsvetenskap var de som höll i trådarna.
– Det är en rolig pedagogisk resurs, Sommarhögskolan är en bred kul grej och mediearkeologi passar väldigt bra här. Det är ändå forskning och eleverna verkar tycka det är kul. De vågar ta på saker och kommer fram till mycket. Vi vill visa att forskning och högre utbildning kan vara så många saker, inte bara att läsa böcker, säger Ingrid Forsler och får medhåll från sin kollega Karin Larsson.
– Vi vill att eleverna ska komma närmare och tillgängliggöra forskningen, visa att detta finns som yrke och att det är kul!
Sommarhögskolan avslutades högtidligt med tårta, blommar och ballonger dit också elevernas föräldrar var inbjudna. Elevernas arbete presenterades i en utställning och självklart fick var och en av dem ett diplom som intyg på sitt deltagande. Södertörns högskola passade på att önska trevlig sommar och all lycka med framtida studier.
Sidan är uppdaterad
2024-06-24