Studenter från Spelprogrammet medverkade på DreamHack
Drivhuset i Stockholm är en del av innovationsstödet vid universitet och högskolor i Stockholm. På DreamHack, en av världens största spelfestivaler som pågick 22–24 november, bjöd Drivhuset in fem utvalda projekt att ställa ut i sin monter. Två av spelen var skapade av studenter från Södertörns högskola.
– Vi är glada att se att vi kan skapa en arena så att studenters spelidéer kan möta publiken, säger Aron Podavka från Drivhuset.
I indiespelshörnan i Artist Alley på Stockholmsmässan kunde besökare testa spelen, och två av dem var Mystics Ablaze och What comes next.
Magiska klot och teleportationer i Mystics Ablaze
– Det som kännetecknar vårt spel är att lekfullhet och mänsklig interaktion står i centrum. Det gör att det skiljer sig från andra fighting-spel, säger studenten Gabriel Eriksson Hededal, som tillsammans med Sebastian Gieser och Sixten Machado har skapat Mystics Ablaze.
I spelet navigerar du genom en förtrollad värld tillsammans med din mystiker. Du möter andra spelare i snabba dueller med magiska klot och teleportationer. Spelet har tagit tre år att utveckla, men idén har funnits i tankarna i tio år.
– Idén bygger på att alla delar i spelet har en meningsfull samklang och att spelarnas olikheter kompletterar varandra, säger Gabriel Eriksson Hededal. Det har stundtals varit tufft att balansera studier och jobb med passionen, många sena nätter har det blivit! Men det är så värt det när spelet växer fram, och vi blev så taggade när vi fick frågan att ställa ut på DreamHack.
I filmen nedan berättar Gabriel Eriksson Hededal mer om Mystics Ablaze.
Det narrativa spelet What Comes Next
Thulfekar Issam Alshreese går sista året på Spelprogrammet, inriktning Speldesign och scripting. År två startade en grupp studenter spelstudion Dandelion Studios, bland annat för att bygga en portfolio jämsides med studierna. What comes next är deras andra projekt och har stort fokus på narrativet.
Tillsammans med din husdjursråtta rymmer du från ett barnhem och söker efter dina föräldrar, samtidigt som du löser pussel och smyger förbi fiender.
– Vi har jobbat mycket på grafiken och att spelvärlden ska kännas levande, säger Thulfekar Issam Alshreese. Det var väldigt roligt att få visa upp spelet på DreamHack. Dessutom var det en stor ära att få stå sida vid sida med etablerade företag i spelindustrin.
Han berättar att de arbetar med testsessioner och veckovisa möten för att säkerställa att inget missas i kommunikationen mellan teamets olika kompetenser.
Under sina projekt har de lärt sig mycket och utvärderar kontinuerligt vad som har gått bra och vad som kan förbättras.
Är du intresserad av spelutveckling?
På Södertörns högskola kan du läsa Spelprogrammet med inriktningarna grafik eller speldesign och scripting.
Sidan är uppdaterad
2024-11-28