Dela

Facebook Mail Twitter

Festligt tårtkalas när Sommarhögskolans elever tog examen – rekordstort deltagande

Hur fungerar det när man säkrar skoavtryck? Vad innebär det att plugga på högskola? Och hur kan vi använda våra hav på ett rättvist och hållbart sätt? Det är några av de frågor som 52 elever från fyra kommuner fick utforska under årets Sommarhögskola på Södertörns högskola – den största hittills.

Bildcollage från avslutningen sommarhögskolan 2025: gästbok med hälsningar + tårtbuffer

Sedan starten 2010 har Sommarhögskolan på Södertörns högskola haft som mål att väcka intresse för högre studier och sänka tröskeln till universitetet för elever från studieovana miljöer. Genom praktiska övningar, möten med forskare och kreativa workshops får eleverna en konkret bild av vad det innebär att vara student.

– Jag har alltid vetat att jag vill plugga vidare, men jag visste inte att det fanns så många olika program och att man kan sätta ihop sin egen utbildning. Allt har varit så roligt – särskilt blandningen och att vi fick göra många olika saker, säger Chloé Faitin från Kvarnbergsskolan i Huddinge.

Blandning av ämnen och uttryck

Eleverna deltog i aktiviteter inom bland annat retorik, mediearkeologi, medicinsk teknik och AI. De fick bland annat utforska äldre medieteknik, ta del av hjälmforskning, lära sig om sjuksköterskors vardag, se hur en reklambyrå jobbar och prova på polisens kriminallabb.

Ett nytt inslag i år var ett studiebesök på Stockholms Musikpedagogiska Institut (SMI). Dessutom medverkade lärare och forskare från Röda Korsets högskola och KTH.

Workshops i alla de slag

En återkommande favorit var havsplaneringsspelet, där eleverna fick samarbeta kring hur havets resurser kan användas på ett hållbart sätt.

– Havsspelet var kul eftersom jag gillar strategispel. Det var många intressanta saker att tänka på när man planerade infrastrukturen. Dessutom var det roligt att samarbeta med sina kompisar, säger Emil Bendelin från Frejaskolan i Gnesta.

I en av de kreativa workshoparna fick eleverna arbeta med estetiska läroprocesser. De målade en stor gemensam bild, klippte ut detaljer och skrev dikter utifrån sina valda delar – ett moment som också ingår i en språkutvecklingskurs för lärarstudenter.

– Det handlar om att visa hur estetiska uttryck kan stödja språkutveckling. Eleverna får utforska språkets form, struktur och innehåll genom både bild och text, berättar Pia Påltoft, adjunkt vid lärarutbildningen.

Avslutning med diplom och stolthet

Sommarhögskolan avslutades traditionsenligt med diplomutdelning, tårtkalas och en utställning där eleverna visade upp vad de skapat. På plats fanns stolta vårdnadshavare, familjer och kommunrepresentanter.

– För oss är det viktigt att väcka intresset för högre studier tidigt. Därför är det värdefullt att våra elever får vara med, säger Maria Nyström, skolchef för grundskolan i Sollentuna kommun som än en gång erbjuder sina elever att delta i Sommarhögskolan.

Soley Aksöz Lithborn, ordförande i utbildningsnämnden i samma kommun instämmer:

– Det blir synergieffekter. Sommarhögskolan visar vad högre utbildning kan ge, särskilt för elever med studieovan bakgrund. Det är både stort och viktigt.

Sommarhögskolan arrangerades första gången 2010. I år deltog elever från fyra kommuner: Gnesta, Huddinge, Sollentuna och Stockholm/Skärholmen.

I år deltog lärare, forskare och studenter från: Lärarutbildningen, Retorikämnet, Miljövetenskap, Turismvetenskap, Polisutbildningen, Medieteknik, Medie- och kommunikationsvetenskap. Dessutom deltog studie- och karriärvägledare från Södertörns högskola samt lärare/forskare från Röda Korsets högskola, KTH och SMI.

Exempel på aktiviteter: utforska äldre medieteknik, hjälmforskning, vardagen för en sjuksköterska, hur jobbar en reklambyrå, polisens kriminallabb och mycket mer.

Vill du läsa mer om det här området:
Läs mer om: Startsida

Dela

Facebook Mail Twitter

Sidan är uppdaterad

2025-06-23