Dela

Facebook Mail Twitter

Alumn från Södertörn är ”Årets nya lärare”!

Fabiola Lahdo är Årets nya lärare 2020. Det avslöjades på Lärargalan den 22 november, då UR för första gången delade ut detta pris. Fabiola Lahdo är lärare i svenska och engelska på Blombackaskolan i Södertälje – och alumn från Lärarutbildningen på Södertörns högskola.

Student läser på en surfplatta

Att se utvecklingen hos barnen. Att kunna hjälpa till att vända en utveckling som går åt fel håll, till exempel elever som haft jättehög frånvaro och sedan börjar komma tillbaka till skolan, det tycker Fabiola Lahdo är det bästa med att vara lärare.

Grattis Fabiola, hur känns det att ha fått det här priset?

– Nu har det börjat landa lite, jag har haft så mycket med nationella prov, det var liksom tillbaka till verkligheten på en gång efter att jag fått priset. Men jag är så otroligt tacksam! Det är ju mina elever som nominerat mig, jag har haft dem sedan årskurs sju och nu går de i nian, mina första elever!

”Failar jag på första tentan så hoppar jag av”

Fabiolas plan efter gymnasiet var klar – hon gick naturvetenskaplig linje och skulle plugga medicin, och såg sig själv ”i ett labb någonstans”. Men hennes lärare och föräldrar påpekade att hon skulle passa så bra som lärare – så Fabiola bestämde sig för att söka till Södertörns högskola, där den interkulturella inriktningen lockade.

– Jag tänkte att ”Jag testar en termin! Failar jag på första tentan så hoppar jag av.” Men så började jag, kom in i studentlivet, vi hade så intressanta kurser direkt och dessutom VFU (verksamhetsförlagd utbildning) redan första terminen. Och det var så kul! Jag kände att det här var något jag vill göra.

Bästa med utbildningen var att få vara ute i skolor

Det bästa under utbildningen tycker Fabiola var just VFU, och när de hade kurser med föreläsare som även jobbade som lärare.

– Vi fick komma ut till hennes klass, och liksom testa det vi hade läst om. Ibland var det svårt att ta till sig kurslitteraturen, men sedan när vi kom ut i hennes klass och liksom fick ihop praktiken med det vi hade läst, den kombon var superbra!

Direkt efter examen från Södertörns högskola 2018 fick Fabiola jobb på Blombackaskolan i Södertälje där hon blev mentor i en sjundeklass, elever som hon nu följt upp till nian. Och det är just dessa elever som nominerade henne:

– De skrev att jag är en vuxen som är som en kompis, att jag finns där för att prata med dem inte bara om skolan utan annat, du vet, jag stannar kvar efter lektionen för att fråga hur det gick på träningen, vad de kollar på för serier…vi kan ha en relation och de kan vara öppna med mig, säger Fabiola, som valde Blombackaskolan mycket på grund av ledningen och skolans sätt att jobba med anpassningar.

Använder elevens intressen för att göra lektionerna intressanta

– Vi kämpar verkligen för att alla elever ska klara minst E, arbetar med specialpedagoger, försöker använd elevernas intressen för att göra lektionen intressant, berättar Fabiola engagerat. Till exempel, om eleven är fotbollsintresserad kan den få skriva om något kring det. Eller när vi i engelskan skulle skriva om andra länder och kulturer så bestämde jag inte bara vilka länder de skulle skriva om, utan eftersom jag har så många olika nationaliteter i min klass fick alla samla fakta och skriva om det landet som de eller deras föräldrar kom ifrån. Alla fick synas och berätta och lära sig om varandra.

Det senare exemplet menar Fabiola är något hon tagit med sig från den interkulturella inriktningen på Södertörns högskola som genomsyrade utbildningen. Att alltid vrida och vända på perspektiven och jobba med olika case och ta sig an dem ur ett interkulturellt perspektiv.

– Jag har förresten gått VFU-handledarutbildning på Södertörn också! Säger Fabiola. Eftersom jag tyckte VFU var så bra så vill jag gärna hjälpa andra studenter. Jag har faktiskt precis haft en lärarstudent som gjorde sin VFU hos mig, hon läser också på Södertörn. Så det jag fick med mig ger jag nu vidare till henne.

Om Årets nya lärare

Med priset vill UR uppmärksamma det viktiga steget från studier till läraryrket och lyfta fram nya lärare som gör skillnad i klassrummen. Priset delades ut för första gången i år.

Motiveringen lyder:

”För en förmåga att se eleverna, i både hjärta och kunskapande. Med kärleksfullhet och värme förmår Fabiola att kombinera omtanke och uppmärksamhet till sina elever med ett smittande intresse och lust till engelskan och svenskan som ämne. I hennes klassrum känner sig eleverna trygga och vill lära sig mer.”

Läs mer om ämneslärarutbildningen

Vill du också inspirera unga till lärande? Fabiola gick ämneslärarutbildningen som du kan läsa mer om här.

Vill du läsa mer om det här området:
Läs mer om: Startsida Läs mer om: Student

Dela

Facebook Mail Twitter

Sidan är uppdaterad

2020-12-09