Kurser och workshops
Enheten för högskolepedagogik och bildning erbjuder en mängd olika utbildningstillfällen: kurser, workshops och andra arrangemang. Välj och anmäl dig redan idag!
Klicka på de gula boxarna för att få mer information. Längst ner hittar du information om platser, poäng och priser för externa deltagare.
Anmäl dig Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. gärna till HPU:s nyhetsbrev.
Kurser våren 2023
- Att utbilda för kritiskt tänkande och kritikalitet.
- General Course in Teaching and Learning in Higher Education.
- Fortsättningskurs i högskolepedagogik
- Auskultation för kollegial utveckling
- Högskolepedagogiskt utvecklingsprojekt för arbetslag
- Pedagogiskt ledarskap för ämnes- och programsamordnare
Kurser hösten 2023
- Baskurs i högskolepedagogik
- Handledning av forskarstuderande.
- Att handleda självständiga arbeten.
- Pedagogiskt ledarskap för ämnes- och programsamordnare
- Teaching and Learning in an International Classroom
20 mars, kl. 13-16. Högskolepedagogisk workshop på temat AI-baserade textrobotar och examination.
Vid workshoppen resonerar tre lektorer i medieteknik respektive informatik om hur AI-bottar kan användas inom högre utbildning, men också om dess implikationer. Vi testar hur AI-botten ChatGPT fungerar (medtag egen dator) och du får därför gärna ta med examinationsuppgifter från kurser du undervisar på. Sista timmen ägnas åt gemensam diskussion baserat på erfarenheter, deltagarnas frågor och ett kortare textunderlag. Medverkande: Pernilla Josefsson (lektor i Medieteknik) Mattias Jacobsson (lektor i Medieteknik), Helge Hüttenrauch (lektor i Informatik tillika lärarrepresentant/ledamot i högskolans disciplinnämnd) samt Ingrid Forsler (lektor i Medie- och kommunikationsvetenskap).
Anmäl dig här. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
28 mars, heldag. Workshop on Publishing Monographs in the Humanities and Social Sciences
Södertörn University organizes a one-day workshop on Publishing monographs for an international audience in the humanities and social sciences. It is mainly geared at senior researchers.
The workshop tutor, Josie Dixon, has a background in academic publishing from Palgrave MacMillan and Cambridge University Press. During the last decade she has specialized in giving lectures, courses and workshops on the topic of academic publishing at universities in Europe and the US. This is the first time she gives a workshop on monographs at Södertörn University - she has previously given much appreciated workshops on publishing articles.
As the number of participants is set to maximum 16, register ASAP in order to make sure to have a place. If necessary, we will also set up a waiting list for late registrations.
The workshop is organized by the Advisory Board for Internationalisation in cooperation with the Department of Teaching and Learning in Higher Education as well as directors of studies from Critical and Cultural Theory and Historical Studies.
Researchers and faculty from all research areas and schools at Södertörn University are welcome!
About the workshop:
An eye-opening lecture on academic publishing in the 21st century (covering the state of the market for scholarly publications, online publishing, open access and more) with opportunities for questions and discussion, followed by a half-day interactive workshop. The course is packed with insights into editors’ decision-making and strategies for maximising the chances of international publication in a competitive climate.
About workshop tutor:
Josie Dixon is a publishing and research training consultant and specialises in running workshops for postgraduates, postdoctoral researchers and staff in the humanities and social sciences. She has worked for 100 university clients in the UK, USA, Ireland, Germany, the Netherlands, Belgium, Sweden, Norway and Finland. Principal areas for training are publishing, presentation, engagement, impact, peer review, and developing research for funding bids. She was previously Publishing Director for the Academic Division at Palgrave Macmillan and before that spent 11 years in commissioning and managerial roles at Cambridge University Press. For more details see http://www.lucianconsulting.com Länk till annan webbplats.
Feedback from former participants on this workshop:
”The publishing industry is one of the most daunting aspects of the post-dissertation future, so it was wonderful to have it explained and to be given strategies by an expert in the field.” (participant from University of Cambridge)
”Wonderful. Very lively, knowledgeable and receptive to questions. Provided a set of tools for thinking about how to work on my book project in more concrete terms.” (participant from New York University)
”I learned so much and the atmosphere was fantastic. Clear articulation, very good focus and structure, with vivid illustration.” (participant from Goethe University, Frankfurt)
”Very much needed. Professional, entertaining, inspiring.” (participant from Göteborg University)
Anmäl dig här. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Contact: helena.bergman@sh.se or ulrika.bjork@sh.se
29-30 mars, två heldagar. Writing Articles for International Publication
Södertörn University organizes a two-day workshop on Writing Articles for International Publication in Peer-Reviewed Journals. It is mainly geared at doctoral students and junior faculty (scholars who have finished their PhD within the last five years).
The workshop tutor, Josie Dixon, has a background in academic publishing from Palgrave MacMillan and Cambridge University Press. During the last decade she has specialized in giving lectures, courses and workshops at universities in Europe and the US. She has given workshops at Södertörn University before, and the participants have been very enthusiastic and considered it very well invested time for their future academic careers.
As the number of participants is set to maximum 16, register ASAP in order to make sure to have a place. If necessary, we will also set up a waiting list for late registrations.
The workshop is organized by the Advisory Board for Internationalisation in cooperation with the Department of Teaching and Learning in Higher Education as well as directors of studies from Critical and Cultural Theory and Historical Studies.
Phd students and junior scholars from all research areas and schools at Södertörn University are welcome!
About the workshop:
- Why do we publish?
- Where should we publish?
- What do journal editors look for?
These are some of the questions that will be addressed in this workshop for researchers seeking to publish in international peer-reviewed journals. It focuses on the key criteria involved in journal editors’ selection processes and peer-review. Based on the inside knowledge of an experienced academic publisher, it is designed to develop essential skills in writing articles in order to increase researchers’ chances of placing their work in premium scholarly journals.
About workshop tutor:
Josie Dixon is a publishing and research training consultant and specialises in running workshops for postgraduates, postdoctoral researchers and staff in the humanities and social sciences. She has worked for 100 university clients in the UK, USA, Ireland, Germany, the Netherlands, Belgium, Sweden, Norway and Finland. Principal areas for training are publishing, presentation, engagement, impact, peer review, and developing research for funding bids. She was previously Publishing Director for the Academic Division at Palgrave Macmillan and before that spent 11 years in commissioning and managerial roles at Cambridge University Press. For more details see http://www.lucianconsulting.com Länk till annan webbplats.
Feedback from former participants on this workshop:
“Suited my needs perfectly. A wide-ranging overview of the process, enhanced by very specific, targeted exercises. Excellent - very clear, but also witty and entertaining.” (participant from Freie Universität, Berlin)
“Excellent! Clear, informative, appropriate examples, accurate answers to individual/group questions. Very knowledgeable about publishing trends.” (participant from Universität Heidelberg)
“Very constructive focus at the micro level (language) as well as macro level (formulating your contribution to scholarship)” (participant from the University of Ghent)
“Initially, I was worried that the workshop would be an exercise in the academic game of strategic publishing and ranking. To my delight, the workshop instead provided hands on skills in writing different kinds of texts in an accurate way with the reader constantly in mind.” (participant from Södertörn University)
Anmäl dig här. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Contact: helena.bergman@sh.se or ulrika.bjork@sh.se
20 april kl. 13–16, 3 maj kl. 14–17. Att formulera och arbeta med betygskriterier på LU
Betygskriterier sätter ord på vad vi betygsätter och vilka kvaliteter vi letar efter i en studentprestation. De fungerar som ett verktyg för bedömning, men gör också bedömningen mer transparent. Att formulera funktionella betygskriterier är dock ofta en utmaning.
Under två halvdagar får du möjlighet att diskutera betygskriteriers roll i lärande och bedömning. Vi belyser framför allt hur de kan fungera stöttande, men diskuterar också hur allt för snäva formuleringar kan begränsa lärarens handlingsutrymme. Praktiska exempel fungerar som utgångspunkt.
Redan under första träffen arbetar du med att formulera eller revidera betygskriterier för en egen kurs. Mellan träffarna fortsätter arbetet och vid den andra träffen får du synpunkter från en kritisk vän, samt ger feedback på andras kriterier.
Målgruppen är lärare på någon av högskolans lärarutbildningar med erfarenhet av examinationer. Deltagarna är begränsad till 15 personer. ”Först till kvarn” gäller.
Datum, tid och lokal:
20 april kl. 13-16 i PA238.
3 maj kl. 14-17 i PA238.
Efter deltagande i de två tillfällena erhålls ett intyg. Workshopparna ger däremot inte högskolepedagogiska poäng.
Workshopparna leds av Camilla Thurén (ämnet svenska) och Anna Malmbjer (ämnet svenska och Enheten för högskolepedagogik och bildning).
Anmäl dig här. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
OBS! INSTÄLLT. 29 mars, kl. 12–13. Pedagogisk lunch på temat F.U.S.K. På lunchen närmar vi oss temat fusk genom att diskutera Förebyggande Utbyte av Smarta Knep.
Carina Holmberg, lektor i företagsekonomi, inleder med att berätta om de ”smarta knep” som kollegorna på Institutionen för samhällsvetenskaper har tagit fram för att stötta lärares arbete. Tillsammans diskuterar vi sedan former för hur vi kan vara smarta kring skriftlig examination, så att studenterna kan visa sina kunskaper utan att lärarnas arbete blir orimligt betungande. Vad kan vi lära av varandra? Högskolepedagogiken bjuder de 10 första anmälda på en enklare lunch.
Onsdag 19 april 2023 kl. 14-16 Att ge feedback i forskarhandledning – mellan tillit och klarspråk
Forskarhandledning ges över lång tid. Den personliga och professionella relation som utvecklas ställer höga krav på handledarens förmåga att anpassa sin respons efter både doktorandens och projektets utveckling. Därutöver kan handledaren möta utmaningar vad gäller hanteringen av både sina egna och doktorandens känslor i feedbacken. Vid seminariet diskuterar vi, utifrån deltagarnas erfarenheter och ett kortare textunderlag, samspelet kring responsgivning, när och hur feedback kan ges, och alla alternativ som står till buds mellan tyst tillit och konsten att tala klarspråk.
Underlag: Jitka Lindén ”Konstruktiv feedback” i Forskarhandledning i teori och praktik, Eva Broden, Jitka Lidén, Anders Sonesson och Åsa Lindberg Sand (Lund: Studentlitteratur 2016)
Anmäl dig här. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Onsdag 26 april kl. 14-16. Att handleda forskarstuderande tillsammans – om samspelet mellan handledare
Påbudet att varje doktorand skall ha minst två handledare skrevs in i högskoleförordningen 2007 men fortfarande är denna handledningsform lite diskuterad. I praktiken kan den också ta sig helt olika uttryck. Den kan utövas kollaborativt likaväl som strikt uppdelad i skilda rum, och fungera både komplementärt som kompensatoriskt. Vid seminariet diskuterar vi, utifrån deltagarnas erfarenheter och ett kortare textunderlag, frågan om hur det delade handledaruppdraget kan förstås och de fördelar och utmaningar det erbjuder.
Navé Wald, Vijay Kumar & Lara J. Sanderson ”Enhancing cosupervision practice by setting expectations in a structured discussion using a research-informed tool” Higher Education Research & Development 2022.
Anmäl dig här. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Onsdag 24 maj kl. 15-17. Muntliga examinationer.
AI-botar har aktualiserat behovet av muntliga examinationsformer, även om det redan tidigare fanns många goda skäl till att arbeta med muntlig examination. Till exempel bör våra examinationsformer variera så att vi kan fånga olika typer av kompetenser och det finns potential att nå andra och fördjupade former av lärande när redovisningsformerna är muntliga. Muntlig kompetens är också viktigt i studenternas kommande yrkesliv.
Seminariet leds av Maria Wolrath Söderberg (docent i retorik), som berättar om olika typer av redovisningar, debatter, rollspel, intervjuer och samtal. Hon delar också med sig av sina erfarenheter, som till exempel att studenter kan uppleva muntlig examination som både meningsfullt och skrämmande, och att det därför gäller att tänka till när man designar upplägget så att man som lärare åstadkommer det man vill med en rimlig arbetsbörda. Under ledning av Maria diskuterar vi tillsammans vad som passar i olika kurser, utifrån deltagarnas olika ämnen och behov.
Anmäl dig här. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Obligatoriskt för att få ansöka om pedagogisk meritering är att ha deltagit i en ansökningsworkshop vid högskolepedagogiska enheten. Om du gått workshoppen tidigare eller deltagit i kursen Att skriva fram sina pedagogiska meriter räknas detta som likvärdigt.
Workshoppen inleds med information om ansökningsprocessen från meriteringskommitténs ordförande Lena Roos. Även om du varit med på en workshop tidigare år eller gått kursen Att skriva fram sina pedagogiska meriter är du välkommen till detta informationstillfälle för att få veta mer om ansökningsprocessen.
När:
20 september 10-12 (inför deadline 17 oktober). Anmälan. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Vill du få tillfälle att reflektera över och utveckla din egen undervisning tillsammans med dina kollegor? Den här kursen bygger på att kollegor auskulterar på varandras undervisningstillfällen, ger varandra feedback och utvecklas tillsammans. När minst tre lärare anmält sig startar vi en grupp som blir varandras kritiska vänner. HPU samlar gruppen till en förberedande workshop. Deltagarna auskulterar på varandras undervisning, lär sig av varandra och utvecklar sin undervisning. (Det kan ske på distans eller på campus om situationen så tillåter.) Efter vägen beskriver man och reflekterar över sina erfarenheter. Kursen avslutas med ännu en träff där man sammanfattar sina insikter. Man kan anmäla sig individuellt och paras då ihop med andra, men vi välkomnar också arbetslag att anmäla sig tillsammans och bilda egna grupper. Tider bestäms av deltagarna tillsammans. Kursen motsvarar 2,5 hp.
Anmäl dig här Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
I kursens fokus står frågan om med vilken expertis handledaren bidrar till den handleddas arbete. Hur förhåller sig handledarens pedagogik, ämneskunnande och vetenskapliga kompetens till specifik handledarkompetens? Med andra ord: Hur bidrar handledningen till bättre självständiga arbeten och vad krävs av handledaren?
Kursens syfte är att utifrån litteratur, deltagarnas erfarenheter och fallstudier identifiera handledningens problem och möjligheter. Kursen examineras genom en muntlig presentation och en skriftlig reflektion av någon av handledningens aspekter. Därutöver ska kursdeltagarna antingen auskultera vid två handledningstillfällen samt redovisa detta i en reflekterande rapport eller skiva ett konferenspaper/en artikel. Kursen motsvarar 7,5 högskolepoäng.
Målen för kursen är att kursdeltagarna:
- utvecklar sin kunskap om och förmåga i att handleda studenters självständiga arbeten med särskilt fokus på forskningsfrågan
- utvecklar sin förståelse för med vilken expertis de bidrar med till den handleddas uppsatsarbete
- reflekterar över hur relationen mellan handledare och student skiljer sig åt i förhållande till andra undervisningssituationer
- utvecklar metoder för hur handledning av hög kvalitet kan genomföras inom den tid som finns till förfogande
Kursen innehåller:
- det självständiga arbetets olika syften
- handledningsmodeller
- vissa regelfrågor
- studenters perspektiv på handledning
- handledning på handledning, alltså i mindre grupper presenterar och diskuterar kursdeltagarna kniviga fall hämtade från den egna handledningserfarenheten
- examination och bedömning av självständiga arbeten
Schema:
Ons 15/11 kl 13-16.
Ons 6/12 kl 13-16.
Ons 7/2 kl 13-16.
Ons 6/3 kl 13-16.
Internat mån-tis 8-9/4 (för att undvika påsklovet veckan innan
Ons 8/5 kl 13-16.
Anmäl dig här. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Kritiskt tänkande och kritiskt förhållningssätt är centrala begrepp i högre utbildning. Examensmålen i högskoleförordningen genomsyras av olika former av kritikalitet och inom akademin är ”kritiskt förhållningssätt” och ”kritiskt tänkande” honnörsord.
Men vad innebär egentligen att förhålla sig kritiskt? Kan man tänka kritiskt på olika sätt? Varför är kritikalitet viktig? Och inte minst: Vad krävs för att utbildning ska bidra till utvecklingen av ett kritiskt förhållningssätt? Eller kan utbildning, under vissa omständigheter, till och med hämma den kritiska förmågan?
I den här kursen får deltagarna arbeta med flera olika perspektiv på vad det innebär att vara kritisk och att ha ett kritiskt förhållningssätt. Vi reflekterar också över hur vi som lärare kan bidra till utvecklingen av studenternas, och våra egna, möjligheter att vara kritisk och tänka och agera kritiskt.
Kursen motsvarar 3hp.
Kursen har tre tillfällen varav två arrangeras av Ultuna och ett av Södertörns högskola. Kursen ges i samarbete med Lantbruksuniversitetet i Ultuna.
Datum:
Sem 1 torsd 9 feb campus SLU
Sem 2 onsd 8 mars campus SH
Sem 3 onsd 19 april campus SLU
Undervisningstiden är 10-16 alla dagar.
Lärandemål
Kursdeltagaren förväntas efter avslutad kurs kunna:
- Diskutera några, i grunden olika, former av kritikalitet
- Redogöra för några förutsättningar för att utbildning ska stimulera studenternas kritiska utveckling
- Reflektera över tillämpningen av flera olika kritiska perspektiv i en given situation
Förkunskaper
För att antas till kursen krävs grundkurs i högskolepedagogik, motsvarande högskolepedagogisk utbildning eller flerårig lärarerfarenhet.
Anmäl dig här. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
För ytterligare information, kontakta Hélène Edberg.
Baskursen vänder sig till undervisande forskare, lärare, doktorander och administratörer med relativt begränsad undervisningserfarenhet eller med längre erfarenhet men med önskan att tydligare förankra sin praktik i högskolepedagogisk metodologi. Det primära syftet är att utrusta deltagaren med handlings- och reflektionsverktyg som kan bistå dem i utformningen av undervisning. I möjligaste mån utgår vi från deltagarnas erfarenheter och arbetar i workshopformat med den egna ämnespraktikens situationer och aktuella problem eller med andra autentiska situationer. Vi hämtar perspektiv och tankeredskap från olika teoribildningar och beprövad erfarenhet.
I möjligaste mån utgår vi från deltagarnas erfarenheter och arbetar i workshopformat med den egna ämnespraktikens situationer och aktuella problem. Vi hämtar perspektiv och tankeredskap från olika teoribildningar och beprövad erfarenhet.
Några exempel på teman som kan ingå är: pedagogik för kritiskt tänkande, studentaktiva arbetsformer, varierad examination, föreläsningsretorik, seminariedidaktik, responsgivning, digitala medier och tekniskt stöd samt konstruktiv länkning. Kursen examineras genom aktivt deltagande i seminarierna och en skriftlig portfölj.
Kursen motsvarar 7,5 hp.
Schema: meddelas senare
Anmäl dig här. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Lärare på kursen är Hélène Edberg och gäster.
Fortsättningskursen i högskolepedagogik vänder sig till lärare, doktorander och administratörer som, oavsett undervisningserfarenhet, behöver vidga sin grundläggande pedagogiska utbildning.
Syftet är att stärka deltagarens reflekterande hållning till högskolepedagogiska teorier och praktiker genom att fördjupa och bredda perspektiven från baskursen del I. Kursen ger dessutom grundläggande pedagogisk kompetens i enlighet med kriterier som fastslagits i Södertörns högskolas anställningsordning, baserade på SUHF:s rekommendationer. I möjligaste mån utgår vi från deltagarnas erfarenheter och arbetar i workshopformat med den egna ämnespraktikens situationer och aktuella problem eller med andra autentiska situationer. Vi hämtar perspektiv och tankeredskap från olika teoribildningar och beprövad erfarenhet.
Kursen motsvarar 7,5 hp.
Schema:
13 april Läraren som reflekterande forskare Hélène Edberg 13-16
20 april Bildningstraditioner Anders Burman 13-16
4 maj Pedagogik för breddat deltagande Hedda Söderlundh & Therese Lind 13-16
11 maj Uppsatshandledning: ett reflekterande forskningsperspektiv Maria Zackariasson 13-16
25 maj Att undervisa med hållbarhetsperspektiv Maria Wolrath Söderberg 13-16
14 sept Studenten som arbetspartner Maria Wolrath Söderberg 13-16
21 sept Workshop om skrivande: att ge textrespons Hélène Edberg & Kajsa Sköldvall 13-16
5 okt Mångfald i praktiken: Vad behövs för en hållbar pedagogik? Hélène Edberg 9-12
26 oktober Läraren som reflekterande forskare II excellens i undervisningen Anna Malmbjer 9-12
Anmäl dig här. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Kontakt:
helene.edberg@sh.se
hp@sh.se
Kursen vänder sig till såväl nya som erfarna doktorandhandledare. Kursens syfte är att bredda och fördjupa deltagarnas kunskap om forskarutbildning samt öka deras kompetens som handledare. Kursen bygger på kollegial samverkan och erfarenhetsutbyte där deltagarna lär av varandra och sina olika ämnesmässiga erfarenheter.
Utifrån litteratur diskuteras skilda aspekter av forskarutbildning och doktorandhandledning. Kursen svarar mot högskoleförordningens krav på att en handledare ska ha genomgått erforderlig utbildning. För tillträde till kursen krävs doktorsexamen.
Lärare på kursen är Marta Edling med gäster.
Schema:
2023
17 november 9-12
1 december 9-12
15 december 9-12
2024
2 februari 9-12
9 februari 9-14.30
22-23 februari internat 9-16 båda dagarna
Kursen examineras genom deltagande i seminarier och internat, muntlig redovisning av auskultation samt genomförande av skrivuppgifter enligt anvisningar. För godkänt krävs aktiv och förberedd medverkan samt fullgjorda inlämningsuppgifter.
Anmäl dig här. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Forskning visar tydliga kopplingar mellan pedagogisk kvalitet och att lärarkollegiet arbetar tillsammans och gemensamt diskuterar, reflekterar och utvecklar sin undervisning. Det här är något de flesta lärarkollegier gör i olika utsträckning, men vi vet att det kan göra skillnad att göra det mer systematiskt. På Högskolepedagogiken vill vi befordra att det sker och i detsamma möjliggöra att sådant arbete blir till en erfarenhet som kan räknas in i pedagogisk meritering. Därför erbjuder vi våra medarbetare att forma en kurs kring ett gemensamt utvecklingsarbete. Ett arbetslag (för en delkurs, en termin eller ett program) kan samlas kring ett problem eller tema som man vill arbeta med. Högskolepedagogiken bidrar med en handledare. Tillsammans formar vi en kurs och bestämmer hur examinationen ska se ut utifrån de ramar som kursmålen ger.
Kursen motsvarar 2,5hp.
Lärandemål:
- Designa ett pedagogiskt utvecklingsprojekt utifrån aktuell högskolepedagogisk litteratur och teoribildning
- Argumentera för projektets relevans med utgångspunkt i den egna praktiken och i relation till högskolepedagogisk litteratur och teoribildning
- Använda modellen kritiskt vänarbete för att genomföra pedagogiskt utvecklingsarbete.
Maila hedda.soderlundh@sh.se om ditt arbetslag vill göra en sådan kurs.
Pedagogiskt ledarskap för ämnes- och programsamordnare
Kursen syftar till att konkretisera samordnarens pedagogiska uppdrag och ger deltagarna verktyg att leda ämnets eller programmets pedagogiska utveckling. Kursen bygger på högskolepedagogisk litteratur om goda undervisningsmiljöer, erfarenhetsutbyte mellan deltagarna och reflexion över temat akademiskt lärarskap på Södertörns högskola. Under kursen skriver deltagarna en vision och handlingsplan för ämnets eller programmets fortsatta pedagogiska utveckling.
Förkunskaper
Baskurs i högskolepedagogik 7,5 poäng
Datum - kursen går både vår och höst.
Våren:
14/3 kl. 13-16 PA238
28/3 kl. 13-16 PA238
25/4 kl. 13-16 PA238
9/5 kl. 13-16 PA238
Hösten:
10/10
24/10
14/11
28/11
Deltagare
Kursen har plats för 10 deltagare. Förtur ges till personer som har uppdrag som program- eller ämnessamordnare den aktuella terminen.
Våren: Anmäl dig här. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Hösten: Anmäl dig här. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Lärare på kursen
Sofia Lundmark (programsamordnare på ämnet medieteknik) och Hedda Söderlundh (tidigare ämnessamordnare för ämnet svenska och föreståndare för högskolepedagogiken)
There is more to internationalization than just teaching in English, although, admittedly, academic English has its own challenges. In this course, we address some of the specific conditions that characterize the international classroom in terms of learning activities and examination procedures to make internationalization a rewarding and enriching experience, whether it be internationalization for international or domestic student groups.
Teaching in the International Classroom integrates academic vocabulary into the seminars and provides opportunities to discuss and practice some useful rhetorical tools for improved presentation techniques. As part of the course, participants will also develop a design for a pedagogical project intended for implementation in their own teaching practice. The course is intended for academic teachers who teach, or wish to teach, on international programs and other courses with English as the language of instruction and with diverse student groups consisting of international students only, or with a mixture of international as well as domestic students. The course consists of a preparatory introduction, a two-day residential workshop and a final, campus based seminar.
Examination: Mandatory, active participation & an examination paper (consisting of the design of an educational project). Kursen motsvarar 3 hp.
Course dates:
25/10 09-16
7/11 09-12
20/11 13-16.30
6/12 13-16.30
Sign up here Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Bra att veta om priser, platser och poäng
Först till kvarn
Alla kurser har ett begränsat antal platser. Först till kvarn gäller utom på projektkursen där särskilda bedömningsgrunder gäller. Anmäl dig till kurserna senast två veckor innan kursstart (annan deadline kan gälla kurser som ges på andra lärosäten). Kurser och workshoppar är avgiftsfria för medarbetare på Södertörns högskola. Intresserade från andra lärosäten kan köpa platser.
Regler kring bokning och avbokning för interna deltagare
Bokning av platser på alla utbildningstillfällen sker via anmälningsformuläret som finns för respektive kurs här på hemsidan. Om du får förhinder, avanmäl senast en vecka före kursstart till Emil Sunnerfjell eller Maria Wolrath Söderberg. Kurserna är avgiftsfria för interna deltagare, men om platsen förblir outnyttjad så debiteras institutionen eller avdelningen. Debiteringen är 2000 kr för outnyttjad plats motsvarande en kurs på 5 högskolepoäng eller mer. För outnyttjad halvdagsworkshop debiteras 400:-.
Platsen kan överlåtas till någon annan inom institutionen.
Regler kring bokning och avbokning för externa deltagare
Bokning av platser på alla utbildningstillfällen sker via anmälningsformulären som finns för respektive kurs här på hemsidan. Platserna kan avbokas utan kostnad fram till en månad före kursstart. Därefter debiteras halva avgiften fram till två veckor före kursstart. Därefter debiteras hela avgiften. Avboka genom att mejla hp@sh.se. Vid anmälan anges fakturanummer samt eventuell referens. Beloppet faktureras + moms.
Priser:
Baskurs i högskolepedagogik 7,5 p, 15 000 kr + moms
Fortsättningskurs i högskolepedagogik 7,5 p, 15 000 kr + moms
Handledning av forskarstuderande 7,5 p, 25 000 kr + moms
Att handleda självständiga arbeten 7,5 p, 20 000 kr + moms
Kritiskt tänkande och kritikalitet 3 p , 7 000 kr + moms
Att designa undervisning med hållbarhetsperspektiv 3p, 7 000kr + moms
Teaching and Learning in an International Classroom 3p, 7 000kr +moms.
Enstaka workshoppar är gratis att delta i för ett begränsat antal deltagare per lärosäte. Outnyttjad plats debiteras däremot med 400:-.
Inga poäng i Ladok
De poäng som anges ovan rapporteras inte i Ladok. Det gäller samtliga deltagare, interna och externa. Enligt praxis inom svensk högskolepedagogik får deltagaren ett kursintygintyg där det anges hur många högskolepoäng kursen motsvarar. En kursveckas heltidsarbete motsvarar ca 1,5 högskolepoäng. Efter genomgången kurs kan dessa poäng tillgodoräknas doktorander inom forskarutbildning, om så utbildningsplanen tillåter.