Forskning / Projekt

Music use in the online media age: A qualitative study of music cultures among young people in Moscow and Stockholm

Digitaliseringen av medier och kulturindustrin sägs ofta ha förändrat dagens musikkulturer i grunden. Den unga generationen, uppväxt med digitala teknologier, påstås ha ett helt nytt sätt att lyssna och relatera till musik. Att köpa skivor och lyssna privat har, inte minst via Internet, ersatts av att lyssna på enskilda låtar via datorn, att dela med sig av musik med hjälp av fildelning, samt att interagera med artister i olika forum. Denna utveckling problematiserar uppdelningen mellan musikindustri, artister och lyssnare, liksom den väcker frågor om relationen mellan teknologi, medier och kultur.

Detta projekt undersöker Internets betydelse för unga musikanvändare, med utgångspunkt i Moskva och Stockholm som två specifika kulturella kontexter. De två städerna, båda lokaliserade utanför och med olika relationer till den dominanta anglo-amerikanska musikproduktionen, kan ses som kontrasterande kulturella knutpunkter inom den europeiska populärmusiken, och därtill som representanter för “öst” och “väst” inom denna geografiska region. Projektets komparativa perspektiv ger således möjligheter till att studera hur globala medieteknologier förankras lokalt.

Projektet anlägger ett brett perspektiv på musik som inkluderar dels Internets betydelse för det vardagliga musiklyssnandet, dels de musikkulturer som utvecklas på Internet. Genom en kombination av fokusgrupper med unga musikanvändare i de två städerna och analyser av centrala webbsajter vill projektet belysa hur Internet integreras i den samtida användningen och upplevelsen av musik, samt bidra till att utveckla teoribildningen kring den digitaliserade musikanvändningens vidare sociala och kulturella implikationer.

Publikationer

London & New York : Routledge, 2017.

FörfattarePubliceringsårÄmne

Gregory Goldenzwaig

Patrik ÅkerSofia JohanssonAnn Werner

Östersjö- och Östeuropaanknytning

Ja
2017

Institution/Centrumbildning

Kultur och lärandeSamhällsvetenskaper
GenusvetenskapJournalistikMedie- och kommunikationsvetenskap

Forskarutbildningsområde

-

International journal of cultural studies 2016, 19 (2): 177-192.

With the internet and digital media technology increasingly central to practices around music, this shift is often seen as contributing to a networked music use characterized by individualism. Drawing on a focus group study with young adults in Stockholm and Moscow, this article argues, however, that digital music use today is shaped by discourses of difference, with gender a significant factor both in constructions of the ideal music and technology user, and in terms of musical influence and guidance. Taking into account contemporary research on new media technology, as well as feminist studies of technology and music, the article questions ideas of a neutral user of new music technologies, showing how the gendering of music and media technology can be seen as simultaneously context-bound and cutting across geographies.

FörfattarePubliceringsårÄmne
Sofia JohanssonAnn Werner

Östersjö- och Östeuropaanknytning

Ja
2016

Institution/Centrumbildning

Kultur och lärande
GenusvetenskapMedie- och kommunikationsvetenskap

Forskarutbildningsområde

Kritisk kulturteori

Culture Unbound. Journal of Current Cultural Research 2015, 7 (2): 169-173.

FörfattarePubliceringsårÄmne
Ann Werner

Östersjö- och Östeuropaanknytning

Nej
2015

Institution/Centrumbildning

Kultur och lärande
Genusvetenskap

Forskarutbildningsområde

Kritisk kulturteori

Culture Unbound. Journal of Current Cultural Research 2015, 7 (2): 197-213.

The importance of understanding gender, space and mobility as co-constructed in public space has been emphasized by feminist researchers (Massey 2005; Hanson 2010). And within feminist theory materiality, affect and emotions have been de-scribed as central for experienced subjectivity (Ahmed 2012). Music listening while moving through public space has previously been studied as a way of creat-ing a private auditory bubble for the individual (Bull 2000; Cahir & Werner 2013) and in this article feminist theory on emotion (Ahmed 2010) and space (Massey 2005) is employed in order to understand mobile music streaming. More specifi-cally it discusses what can happen when mobile media technology is used to listen to music in public space and it investigates the interconnectedness of bodies, mu-sic, technology and space. The article is based on autoethnographic material of mobile music streaming in public and concludes that a forward movement shaped by happiness is one desired result of mobile music streaming. The positive value of ‘forward’ is critically examined with feminist theory and the failed music lis-tening moments are discussed in terms of emotion and space.

FörfattarePubliceringsårÄmne
Ann Werner

Östersjö- och Östeuropaanknytning

Nej
2015

Institution/Centrumbildning

Kultur och lärande
Genusvetenskap

Forskarutbildningsområde

Kritisk kulturteori

In: Mediers känsla för kön. Göteborg : Nordicom, 2015. 155-170.

FörfattarePubliceringsårÄmne
Sofia JohanssonAnn Werner

Östersjö- och Östeuropaanknytning

Ja
2015

Institution/Centrumbildning

Kultur och lärande
GenusvetenskapMedie- och kommunikationsvetenskap

Forskarutbildningsområde

Kritisk kulturteori

Вестник Московского университета. Серия 10. Журналистика (Vestnik Moskovskogo Universiteta. Seria 10, Journalistika) 2014, 2 : -.

The research project "Music Use in the Online Media Age" focuses on the impact of the Internet on music use. Whereas the user practices related to music shift from offline to online, from album to single song listening, from recorded to live, from file-sharing to social media platforms, the users’ understanding of music and its role is dramatically evolving. The study reveals that the music-related activities in Russia are mainly concentrated on the social networking website VKontakte. Practices related to this and other platforms form complex folksonomies of online and offline listening, intertwined with experiences of live music. The early findings shed light on the effects of the ubiquity of digitised music on the Internet: the integration of online and offline activities, the decay of emotional investment in music, the diversification of music listening patterns. The debate about the value of music is reflected in the discussion about payment models where locally established consumption practices conflict with moral aspects and where the rejection of the authority of the music industry is combined with the respect for the artistic labour.   

FörfattarePubliceringsårÄmne

Gregory Goldenzwaig


Östersjö- och Östeuropaanknytning

Ja
2014

Institution/Centrumbildning

Kultur och lärande
Medie- och kommunikationsvetenskap

Forskarutbildningsområde

-

World of Media: Yearbook of Russian Media and Journalism Studies 2014, 2013 : 39-59.

The cross-cultural study ”Music in the Digital Age”  focuses on the impact of the Internet on music in everyday life. This article presents the first results from the Russian segment of the study: we look into how the growing Internet access affects the patterns of music-related practices in Russia.  Music is now ubiquitous in the everyday life of young people. It is strongly incorporated in the daily routine, and it is primarily associated with mood regulation and adaption to urban environments. Predictably, the effects of broad access to music result in the integration of online and offline-activities related to music. However, we also observe a contrast of the utilitarian effects of wide access, and the growing demand for materiality and privacy in music.

FörfattarePubliceringsårÄmne

Gregory Goldenzwaig


Östersjö- och Östeuropaanknytning

Ja
2014

Institution/Centrumbildning

Kultur och lärande
Medie- och kommunikationsvetenskap

Forskarutbildningsområde

-

In: . : .

The poster presents early insights from an ongoing study of music cultures among young audiences in Stockholm and Moscow. The 3-year research project ”Music Use in the Digital Media Age” is conducted by a research group at Södertörn University, Sweden. The cross-cultural study focuses on the impact of the Internet on music use and meanings of music in everyday life. Transformations in music use are observed from a user-centred audience perspective. The project sets focus on Moscow/Russia and Stockholm/Sweden: two geo-cultural frameworks in Northerrn and Eastern Europe.

FörfattarePubliceringsårÄmne

Gregory Goldenzwaig


Östersjö- och Östeuropaanknytning

Nej
2013

Institution/Centrumbildning

Kultur och lärande
Medie- och kommunikationsvetenskap

Forskarutbildningsområde

-

In: [Conference] Music, Gender & Difference. Wien : .

Previous research has shown that uses of media technologies (Gray 1992, Lally 2002) as well as music consumption (DeNora 2000) are gendered practices, while scholars have also emphasized how national context and ideas about nation, ethnicity and race play into the uses of media technologies (Miller & Slater 2000) and music cultures (Roy 2010).  Drawing on such analyses, this paper investigates contemporary practices in music use from an intersectional feminist perspective. It takes as its starting point the Internet as a core music platform, which is transforming listening modes and potentially also meanings of music.Posing questions about how to understand emerging trends in music use in relation to music as a gendered and place-bound practice, the paper presents one part of a larger study of music use online among young adults in Stockholm and Moscow. The study is ongoing and is conducted by the presenters and their colleagues. Analyzing focus group interviews with young adult men and women, the paper explores how – primarily – gender and nation is articulated (Hall 1996) in the talk about music and online media technologies. Through discussions about their favorite music as well as their favorite media to use when listening to music, and how music is intricately intertwined in their social networks, the participants display ideas about themselves in a context of gender, place, ethnicity and race. We argue that the way they listen to music and use media technology such as Spotify and Last FM can be understood as interplaying with the process of articulation of gender and nation, and that this articulation may differ between different places.  

FörfattarePubliceringsårÄmne
Sofia JohanssonAnn Werner

Östersjö- och Östeuropaanknytning

Nej
2013

Institution/Centrumbildning

Kultur och lärande
GenusvetenskapMedie- och kommunikationsvetenskap

Forskarutbildningsområde

Kritisk kulturteori

In: . : .

This paper presents an ongoing research project investigating how the Internet is impacting on music use in contemporary society. The backdrop to the project is the digitalization of society and culture, where the music industry has undergone profound changes, and where the Internet, for young people in particular, is changing listening modes and, potentially, meanings of, music in everyday life. Our objective is to shed light on what these transformations mean on the user level, and how their adaptation is situated specific geo-cultural settings, through a qualitative study of how young music users in Moscow and Stockholm experience and discuss music in relation to the Internet. Drawing on preliminary research findings, we aim to discuss and develop questions around how the Internet integrates with daily experience within contemporary society; what this means for music as a form of communication; and how adaptations of Internet technologies are shaped by geo-cultural frameworks.

FörfattarePubliceringsårÄmne
Sofia Johansson

Östersjö- och Östeuropaanknytning

Nej
2013

Institution/Centrumbildning

Kultur och lärande
Medie- och kommunikationsvetenskap

Forskarutbildningsområde

Kritisk kulturteori

Status

Avslutad

Projektledare

Sofia Johansson
Lektor, Fil dr
Institutionen för kultur och lärande

Personer knutna till projektet

Ann Werner
Lektor, Docent
Institutionen för kultur och lärande

Patrik Åker
Lektor, Docent
Institutionen för kultur och lärande

Gregory Goldenzwaig

Mer information

Projektstart: 2012
Projektslut: 2015

Finansiär: Riksbankens Jubileumsfond (RJ)

Projektet har Östersjö- och Östeuropaanknytning: Ja

Information in English

Ämnen som projektet är knutet till

Institution/Centrumbildning som projektet är knutet till

Forskarutbildningsområde som projektet är knutet till