Vad ingår?

Introduceras till företagsekonomi, som både vetenskap och praktik

Kursen utgörs av fyra delkurser som ger dig en bred introduktion till ämnet företagsekonomi:

  • Marknadsföring A
  • Organisation A
  • Redovisning
  • Ekonomistyrning

Under kursen kommer du lära dig de fyra klassiska delområdena inom företagsekonomi. Nämligen marknadsföring, organisation, redovisning och kalkylering (ekonomistyrning). Inledningsvis presenteras du för området marknadsföring. Under den delkursen får du en övergripande bild av marknadsföring i ett företag eller organisation och förståelse för marknadsföring som idé, strategi och verktyg. Utöver det får du en introduktion i konsumentbeteende och marknadsundersökningsmetodik.

I den andra delkursen får du en samhällsvetenskaplig ingång till ämnet organisationsteori med dess begrepp som struktur, strategi, kultur och organisationers roll i samhället. Genom ett historiskt perspektiv får du förståelse av hur organisationer förhåller sig till aktuella fenomen så som hållbar utveckling, digitalisering och jämställdhet. Under delkursen tränar du även ditt akademiska skrivande.

Under den tredje delkursen får du en introduktion till företagets finansiella rapportering och det samband mellan extern redovisning och beskattning som finns i Sverige. Delkursen innehåller både teoretiska och praktiska inslag. Delkursen inleds från grunden med löpande bokföring för att sen gå över till bokslut och bokslutspolitik, upprättande av årsredovisning, räkenskapsanalys redovisningsteori.

I den sista delkursen kommer du få grundläggande kunskaper om de modeller och metoder som används i ett företags interna styrning och planering. Under delkursens gång behandlas centrala ekonomiska begrepp, resultatplanering, kalkylering och budgetering.

Arbetssätt

Kursen ges på heltid. Mängden lärarledda undervisningstillfällen kan variera mellan delkurserna. Undervisningen sker främst i form av föreläsningar och seminarier med obligatoriska inlämningsuppgifter. Du examineras genom skriftliga salstentamina, inlämningsuppgifter, genomförande och redovisning av projekt samt aktivt deltagande på seminarier.