Vad ingår?

Bredda dina kunskaper i företagsekonomi och fördjupa dig i ett tema av ditt intresse

Under B-kursen breddar du din företagsekonomiska kunskap. Du läser inledningsvis tre delkurser med tre olika fokusområden – finansiering, organisation och marknadsföring. I kursens sista moment genomför du ett mindre vetenskapligt arbete.

I den första delkursen får du möjlighet att öka din förståelse över hur företag och organisationer är strukturerade. Du lär dig bland annat koppla finansieringsfrågor till affärsplaner, analysera finansiell information och fatta beslut i finansiella frågor.

I den andra delkursen fördjupar du dig i organisatoriska perspektiv. Du studerar olika former för samordning, styrning och kontroll av verksamhet i organisationer. Samt dess förutsättningar och historiska framväxt.

Vidare utvecklar du en förståelse för strategisk marknadsföring. Du får grundläggande kunskaper i de olika uppgifter som är kopplat till marknadsföring inom en organisation. Delkursen inkluderar även analyser av såväl omvärldsfaktorer som konsumenters beteende.

I kursen sista moment genomför du ett självständigt vetenskapligt arbete i form av en B-uppsats. Det innebär att du fördjupar dig i ett valfritt företagsekonomiskt tema.

Arbetssätt

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och grupparbeten. Du examineras genom skriftliga salstentamina, skriftliga inlämningsuppgifter, muntliga redovisningar och aktivt deltagande på seminarier. Uppsatsen examineras genom utförande av arbete, försvar av egen uppsats samt opponering på annan students uppsats.