Matematikdidaktik för lärare: Undervisning för elevers tidiga algebrautveckling

Kurs

Matematikdidaktik för lärare: Undervisning för elevers tidiga algebrautveckling

7.5 hp

Höst

25%

Distans

Kursen vänder sig till dig som är färdigutbildad grund- och gymnasielärare och vill bredda dina kunskaper om matematikundervisning med inriktning mot elevers lärande av algebra och algebraiskt tänkande.

Hur funkar högskolestudier egentligen

Hur funkar högskolestudier egentligen

En plats för nyfikenhet och ambitioner med utbildningar som förbereder för framtiden.

Rubrik till din framtid: Anpassa matematikundervisningen efter elevernas förkunskap och förmågor Matematik med didaktisk inriktning är inte bara användbart om du strävar efter att bli lärare. Ämnet ingår även i utbildningar inom Miljövetenskap och Företagsekonomi. Genom ämnet får du kompetenser för att bedriva undervisning i de akademiska ämnena matematik, matematikdidaktik och statistik. Matematik är ett av skolans tre kärnämnen. Genom att studera matematikämnets didaktik får du kunskap att förklara för elever hur samma uppgift kan lösas på olika sätt beroende på elevens förkunskap och förmågor. En kompetens som enligt forskning inte kan ersättas av mångårig erfarenhet. Om du studerar matematikdidaktik inom lärarprogrammet har du tillsammans med lärarprogrammets interkulturella inriktning en unik förståelse om sambandet mellan interkulturalitet och matematikdidaktik. Har du läst ämnet inom utbildningar inom miljövetenskap och företagsekonomi så kan du använda dina kunskaper i matematik och statistik i arbete som miljövetare eller ekonom.
Matematikdidaktik för lärare: Undervisning för elevers tidiga algebrautveckling Kursen behandlar speciellt teoretiska och didaktiska perspektiv på elevers tidiga algebrautveckling såsom hur undervisningen om algebraiska begrepp och hur algebran kan generaliseras i samspel med aritmetik. Den teoribaserade delen av kursen har ett fokus på praktiska verktyg om hur en lärandeinriktad undervisning i algebra kan organiseras i matematikundervisningen samt vilka undervisningsmetoder som främjar en meningsfull lärandemiljö mellan lärare och elever kring algebraiska begrepp. De deltagande lärarna kommer få en strukturerad kunskap om algebraundervisning och funktionelle metoder för att implementera en praktiskt tillämpbar metodik i sina klassrum. Arbetssätt: Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier, och case-arbete med fokus på analys av praktiska lärsituationer, individuellt och i grupp. Kursen går på deltid (kvartsfart) och ges i form av en kombination av distans- och campusförlagd utbildning. De campusförlagda delarna av utbildningen omfattar kvällstider. Du examineras bland annat genom aktiv närvaro på föreläsningar, seminarier, muntlig gruppredovisning, individuell skriftlig reflektion och individuell planering av ett undervisningsmoment inom algebran.
Rubrik till varför ämnet: Utveckla din förmåga att lära ut matematik genom fördjupad förståelse om ämnets didaktik Matematik med didaktisk inriktning handlar om lärandet i matematik. Ämnet har fokus på matematikens innehåll och klassrumsprocesser som gynnar elevers lärande i matematik. Med didaktik menas lärande och lärandets organisering. Matematik med didaktisk inriktning handlar, utöver den matematiska delen, om på vad du som lärare bör tänka på när det kommer till undervisningen. Exempelvis lärandets mål och metoder, och sambandet mellan dessa. Matematik med didaktisk inriktning är ett kärnämne i lärarutbildningens program. Särskilt fokus läggs på grundläggande matematiska idéer, matematiskt språk, terminologi, matematiska strukturer och begrepp samt metoder. Att ha kunskap om undervisningens didaktik och metodik ger dig djupgående kunskap som gynnar dig i ditt praktiska lärande. Både den information du möter som samhällsmedborgare såväl som de krav som ställs på arbetsplatser förutsätter att du har baskunskaper i matematik. Senaste åren har det visats tydliga brister på elevers kunskaper i matematik både på grundläggande och djupare nivå. Södertörns högskolas uppgift är att ge dig förutsättningarna för att bygga upp en modern matematikundervisning anpassad efter samhällets utveckling.