Pedagogisk kompetens för arbete med lärande och utveckling Yrken som kräver pedagogisk kompetens finns inom en rad olika organisationer och verksamheter. Till exempel i utbildningsverksamheter såsom förskola, fritidshem, skola och universitet, men också i verksamheter inom bildnings- och studieförbund, kultur- och näringsliv, vården, Försvarsmakten, nationella och internationella miljö- och människorättsorganisationer samt politiska organisationer på lokal och global nivå. Efter Pedagogik B har du fördjupad och breddat dina kunskaper i ämnet pedagogik. Du har utvecklat en spetskompetens inom frågor som rör pedagogiska relationer och praktiker. Såväl som teori och policy kring pedagogikens förutsättningar och utmaningar inom områden som globalisering och social rättvisa. Läs om ämnets forskning
Fördjupa dig i en pedagogisk fråga och tre centrala forskningsområden Pedagogik B är en fördjupning av pedagogik som vetenskapligt ämne där du introducerats till tre centrala forskningsområden. Vi belyser ämnet ur både nationella och internationella perspektiv med fokus på dess centrala teman och begrepp. Du får även själv undersöka en pedagogisk frågeställning genom en mindre, vetenskaplig studie. Du kan läsa hela terminen, alla fyra kurser alternativt läsa en eller två kurser. För att vara behörig till den tredje kursen, Självständigt vetenskapligt arbete I behöver du ha läst kurs ett och två. I den första kursen, Pedagogik som förändring: relationer och praktiker, introduceras du till forskning om relationell pedagogik. Du får undersöka pedagogiska relationer i en rad sammanhang både i och utanför formaliserade utbildningsinstitutioner. I den andra kursen, Pedagogikens förutsättningar: teori och policy, står relationen mellan utbildning och demokrati i centrum. Makt, kunskap och konflikt är tre centrala teman som belyses i relation till frågor om fostran, utbildning och undervisning. Kurs tre, Självständigt vetenskapligt arbete I, får du möjlighet att fördjupa dig i ett av de tre forskningsområdena ovan. Du får undersöka en pedagogisk frågeställning och genomföra ett mindre, självständigt arbete som en uppsats. Under kurs fyra, Pedagogiska utmaningar: globalisering och social rättvisa, får du analysera pedagogiska utmaningar som uppstår i ett mångkulturellt och globaliserat samhälle. Här står frågor om interkulturalitet, medborgarfostran och individens delaktighet i centrum. Denna kurs ges på engelska då den är öppen för utbytesstudenter. Arbetssätt Under kursen har du cirka fyra timmar lärarledd undervisning i veckan. Utöver det har du grupparbeten och förväntas studera på egen hand. Undervisningen sker i form av föreläsningar och seminarier. Både gästföreläsningar och studiebesök kan förekomma. Du examineras genom individuella skrivuppgifter, muntliga redovisningar, aktivt deltagande på seminarier samt genomförandet av ett självständigt vetenskapligt arbete. Du studerar tillsammans med ungefär 10-15 andra studenter. Ni delas in i mindre grupper för gruppuppgifter.
Stötta människor och verksamheter genom pedagogisk utveckling I Pedagogik B får du möjlighet att fördjupa och bredda dina kunskaper inom pedagogikämnet. Du introduceras för aktuell pedagogisk forskning inom tre centrala fält: Relationer och praktiker, Teori och policy samt Globalisering och social rättvisa. Avslutningsvis får du fördjupa dig i ett relevant område genom ett självständigt vetenskapligt arbete. Studier i pedagogik vid Södertörns högskola är för dig som är intresserad av hur kulturer, kunskaper och värden både kan bevaras och förändras inom ramen för fostran, undervisning och utbildning. I det mångfaldssamhälle vi lever är detta en högaktuell fråga. Det handlar ytterst om hur människor, i alla åldrar och i olika livssituationer, skapar mening genom att studera och förändra världen, men också om hur människor kan vara delaktiga och påverka sitt eget liv och det gemensamma i samhället. Studier i pedagogik ger dig därför särskild kompetens att analysera, leda och utvärdera förändringsprocesser i en mångfald av organisationer och verksamheter. Vid Södertörns högskola har ämnet pedagogik definierats i enlighet med ämnets rötter i en humanistisk kunskapstradition. Det betyder att vi studerar pedagogikens långa och rika historia, samtidigt som vi sätter historiska pedagogiska insikter i relation till brännande samhällsfrågor och utmaningar. Exempel på sådana frågor är vad alternativa fakta, me-too rörelsen, migration, mångkulturalitet, digitalisering, hållbar utveckling, artificiell intelligens och neurovetenskap betyder för vårt sätt att agera i och tänka om fostran, undervisning och utbildning i samhället.