Idéhistoria C, 30 högskolepoÀng
Giltig fr.o.m.: | VT2021 |
---|---|
Giltig t.o.m.: | VT2021 |
Beslutsdatum: | 2020-11-25 |
Beslutad av: | ÄmnesrĂ„det i IdĂ©historia, Dnr: 4259-2.1.1-2020 |
Delkurs 1: Tematiska studier, 7,5 hp
Litteratur vÀljs i samrÄd med examinator eller handledare.
Delkurs 2: Teori och metod, 7,5 hp
David Armitage & Jo Guldi: The History Manifesto (Cambridge University Press: Cambridge, 2014), 161 sidor.
Christopher Clark: Time and Power: Visions of History in German Politics, from the Thirty Years' War to the Third Reich (Princeton University Press, 2019), urval ca. 40 s.
William E. Connolly: The Terms of Political Discourse (Princeton University Press: New Jersey, 1993), 1-44.
Lorraine Daston & Peter Galison: âThe Image of Objectivityâ, i Representations, vol. 40 (1992), 81-128.
David Featherstone: âBlack Internationalism, Subaltern Cosmopolitanism, and the Spatial Politics of Antifascismâ, Annals of the Association of American Geographers, 103:6 (2013), 1406-1420.
Gerald Graff och Cathy Birkenstein: They Say/I say. The moves that matter in academic writing, 2 ed. (W.W. Norton & Company: New York/London, 2010), 19-138.
Akira Iriye: Global and Transnational History: The Past, Present, and Future (Macmillan: New York, 2012), 94 s.
Thomas F. Gieryn: Cultural Boundaries of Science: Credibility on the Line (University of Chicago Press: Chicago, 1999): 1-36.
Adrian Johns: The Nature of the Book: Print and Knowledge in the Making (University of Chicago Press: Chicago, 1998), 1-57.
Peter Josephson & Frans Lundgren: Historia som kunskapsform (Stockholm: Studentlitteratur, 2014), 104 s.
Peter Josephson: âWeber och den akademiska frihetens graÌnserâ, TvaÌrsnitt, 4/2008, 20-23.
Reinhart Koselleck: âHistoria Magistra Vitae: Om foÌrestaÌllningens gradvisa upploÌsning under den nya tidenâ, i dens. Erfarenhet, tid och historia: Om historiska tiders semantik (Daidalos: GoÌteborg, 2004), 53-85.
Don Kulick: âAÌr maÌsar lesbiska? Om biologins relevans foÌr maÌnskligt beteendeâ, Res Publica, nr. 35/36 (1997), 221-232.
Bruno Latour: âVisualisation and cognition: Drawing things togetherâ, i H. Kuklick (red.): Knowledge and Society: Studies in the Sociology of Culture Past and Present, Jai Press vol. 6 (1986), 1-40.
Kenan Malik: âThe Failure of Multiculturalism: Community versus Society in Europeâ, Foreign Affairs, 01-03-2015, 11 s.
Valerie Rohy: Anachronism and Its Others: Sexuality, Race, Temporality (SUNY Press: New York, 2009), 1-20.
Joan W. Scott: "Gender: A Useful Category of Historical Analysis", The American Historical Review, Vol. 91, No. 5 (Dec., 1986), 1053-1075.
Ytterligare seminarieunderlag efter lÀrares instruktioner kan tillkomma.
Delkurs 3: Uppsats, 15 hp
Referenslitteratur:
Gustavsson, Martin & Svanström, Yvonne, Metod â Guide för historiska studier (Studentlitteratur, Lund, 2018) 320 s.
Jarrick, Arne, & Josephsson, Olle, FrÄn tanke till text. En sprÄkhandbok för uppsatsskrivande studenter (Studentlitteratur; Lund, 1996 el.sen.), 125 s.
Lindblad, Inga-Britt, Uppsatsarbete. En kreativ process (Studentlitteratur; Lund, 1998), 65 s. (ca 300 s)
Linton, Magnus, Text & Stil: Om konsten att berÀtta med vetenskap (Natur & Kultur, Stockholm, 2019), 239 s.
Exempeluppsatser och seminarietexter tillkommer.