Litteratur

Turismvetenskap C, 30 högskolepoäng

Giltig fr.o.m.: VT2021
Giltig t.o.m.: HT2021
Beslutsdatum: 2020-11-10
Beslutad av: Ämnesrådet för turismvetenskap

Storstadens upplevelseturism och professionella möten, 7,5 högskolepoäng

Andersson, Göran. (2006). Professionella möten och mötesplatser, Research Reports 2006:1, Stockholm: Södertörns högskola.

Knox, Paul. (Senaste upplagan). Human Geography: Places and Regions in Global Context. Pearson Education, Upper Saddle River, NJ.

Mailand, Robert & Ritchie, Brent, W. (Senaste upplagan). City Tourism. National Capital Perspectives. CABI Publishing.

Selby, Martin. (Senaste upplagan). Understanding Urban Tourism. London: Publisher I B Tauris & Co Ltd.


Artikelkompendium (förmedlas vid kursstart).

Referenslitteratur:

Bellini, N. & Pasquinelli, C. (2017). Tourism in the City - Towards an Integrative Agenda on Urban Tourism - an anthology. Cham, Switzerland: Springer International Publishing AG.

Destinations- och affärsutveckling av turisminnovationer, 7,5 högskolepoäng

Litteraturlista

Andersson, Göran. (2020). Artikelkompendium om affärs- och destinationsutveckling. Stockholm: Södertörns högskola. (förmedlas vid kursstart).

Andersson, Göran (2016). Some conclusions from Göran Andersson's research article “Visitor Streams in City Desti­nations: Towards New Tools for Measuring Urban Tourism”. In Bellini, N. & Pasquinelli, C. (eds). Tourism in the City - Towards an Integrative Agenda on Urban Tourism. Cham, Switzerland: Springer International Publishing AG.

Ben Salem, Dynehäll, Mariah & Lärk Ståhlberg, Anna. (Senaste upplagan). Loopa: affärsutveckling för entreprenörer: så driver du din affärsidé till kundsuccé. Stockholm: Liber.

Ekvall, Arne (1990). Affärsidéer, avhandling. Stockholm: Företagsekonomiska institutionen, Stockholms universitet.

Elbe, Jörgen. (2002). Utveckling av turistdestinationer genom samarbete, avhandling. Uppsala: Företagsekonomiska institutionen, Uppsala universitet.

Kotler, Philip, Haider, Donald & Rein, Irving (Senaste upplagan). Marketing Places, The Free press (ISBN 9780743236362).

Gunnarsson, Jan och Graffman, Johan (2006) Kraftprocessen – en vägvisare i destinationsutveckling, Uppsala: Graffman & Co, 2006

Norberg, Öjvind et al. (2019). Artikel om affärsutveckling. Stockholm: Södertörns högskola. (förmedlas vid kursstart).

Roberts, Lesley & Hall, Derek. (2003). Rural Tourism and Recreation. Cambridge, MA: CABI-publishing.

Steene, Anders. (2005). Forecasting Tourism and Travel towards the 21st Century. Bratislava: Faculty of Commerce, Ekonomicke rozhlady, nr 2005-1.

von Friedrich Grängsjö, Yvonne (2001). Destinationsmarknadsföring – en studie av turism ur ett producentperspektiv, avhandling. Stockholm: Företagsekonomiska institutionen, Stockholms universitet.

Zhenxing Mao, Dongjie Li, Yang Yang, Xiaoxiao Fu & Wan Yang (2020). Chinese DMOs’ engagement on global social media: examining post-related factors. Asia Pacific Journal of Tourism Research, 25:3, 274-285,

 

Referenslitteratur

Asplund, Christer, Ikkala, Jabob & Kotler Philip (2011). Place management. Stockholm: Infotain @ infobooks, Sweden. (ISBN: 978 91 7003 2967)

Szatek, Aleksander. (Senaste upplagan). Konceptstyrd utveckling. Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144051352

Kandidatuppsats, 15 högskolepoäng

Bryman, Allan. (Senaste upplagan). Samhällsvetenskapliga metoder. Stockholm: Liber AB.. ISBN 9 789140 670397

Eriksson, Lars Torsten. & Hultman, Jens. (Senaste upplagan). Kritiskt tänkande. Stockholm: Liber AB.


Kurskompendium (förmedlas vid kursstart).


Litteratur vald i anslutning till uppsatsämnet, och godkänd av handledare.