Litteratur

Turismvetenskap B, 30 högskolepoÀng

Giltig fr.o.m.: VT2021
Giltig t.o.m.:
Beslutsdatum: 2020-11-10
Beslutad av: ÄmnesrĂ„det för Turismvetenskap

Turistföretaget 7,5 högskolepoÀng

Kurslitteratur:

Presenza, Angelo, Abbate, Tindara, Meleddu, Marta & Sheehan, Lorn (2019). Start-up entrepreneurs’ personality traits. An exploratory analysis of the Italian tourism industry, Current Issues in Tourism.

Taheri, Bahak, Hosany, Sameer & Altinay, Levent (2019). Consumer engagement in the tourism industry: new trends and implications for research, The Service Industries Journal, 39:7-8, 463-468

Stanford, Davina (2014). Reducing visitor car use in a protected area: a market segmentation approach to achieving behaviour change, Journal of Sustainable Tourism, 22:4, 666-683.

Luo, Fen, Moyle, Brent, Moyle, Char-leee, Zhong Yongde & Shi, Shengvi (2019). Drivers of carbon emissions in China’s tourism industry, Journal of Sustainable Tourism.

Holloway, J. Christopher. (2004). Marketing for Tourism. Pearson Education Limited. (ISBN 0 273 68229 6)

Normann, Richard. (2001). Service Management: Strategy and Leadership in Service Business. (ISBN 0471494393)

Tinnish, Susan M. & Mangal, Sapna Mehta (2012). Sustainable Event Marketing in the MICE Industry: A Theoretical Framework, Journal of Convention & Event Tourism.


Övrigt lĂ€smaterial och artiklar tillkommer (förmedlas vid kursstart).

HÄllbar destination och lokal samhÀllspÄverkan

Kurslitteratur:

Andersson, G. (2016). Sustainability Process and Certification in the Swedish Event Tourism Industry. Journal of Environmental and Tourism Analyses, 4(1), 5-29.

Hall, Michael C. (2008) Tourism Planning - Policies, Processes and Relationships.

Onn, G. (2012). Spheres and Dimensions of sustainability and their value conflicts. Advances in Food, Hospitality and Tourism, 2(1), 43-51.

Sandell, Klas. (2006). Planera för friluftsliv. VÀstsvenska turistrÄdet, HÄllbar besöksnÀring (ingÄr i kompendium).

SOU (2017), Ett land att besöka- En samlad politik för hÄllbar turism och vÀxande besöksnÀring.


Kompendium med diverse litteratur om ca 200s. (förmedlas vid kursstart).

 

Referenslitteratur:

Dielemans , Jennie. (2009). VĂ€lkommen till paradiset.

Dickinson, Janet. (2010). Slow travel and tourism.

Eliasson, A. (2006) Kvantitativ frÄn början. Lund: Studentlitteratur. 2:a uppl. ISBN 978-91-44-05739-2

C Michael Hall, Jasmine Zhang, Linda Lundmark (2020). Degrowth and Tourism: New Perspectives on Tourism Entrepreneurship, Destinations and Policy. Taylor & Francis Group.

Jarkko Saarinen, ed. (2020), Tourism and Sustainable Development Goals - Research on Sustainable Tourism Geographies. Routledge.



Utveckling och management av besöksattraktioner, 7,5 högskolepoÀng

Kurslitteratur:

Andersson T.D., Larsson, M., & Mossberg L. (senaste upplagan). Evenemang: frÄn organisation till utvÀrdering, Lund: Studentlitteratur

Ben Salem DynehÀll, Mariah & LÀrk StÄhlberg, Anna. (Senaste upplagan). Loopa: affÀrsutveckling för entreprenörer: sÄ driver du din affÀrsidé till kundsuccé. Stockholm: Liber.

Hjerm Mikael, Lindgren Simon & Nilsson, Marco (Senaste upplagan). Introduktion till samhÀllsvetenskaplig analys. Malmö: Gleerups. 205 sidor. ISBN 9 789140 686121

Leask, A. (2016). Visitor attraction management: A critical review of research 2009-2014. Tourism Management, 57, 334-361.

Mossberg, Lena (Senaste upplagan). Att skapa upplevelser – frĂ„n OK till WOW!. Lund: Studentlitteratur.

Steene, Anders. (Senaste upplagan) Turism - om att sÀlja drömmar. Lund: Studentlitteratur. C:a 135 sidor. ISBN 978-91-44-08656-9

Swarbrooke, John. (Senaste upplagan).The Development and Management of Visitor Attractions. London: Butterworth-Heinemann.


Kompendium (förmedlas vid kursstart)


Referenslitteratur:

Paulsson, Lennart (2015). Stora Mötesboken, Move Publications.

Sterner, HĂ„kan (2007). Eventproduktion. Arboga: Eventkonsult AB

Sterner, HĂ„kan (2007). Eventprocessen. Arboga: Eventkonsult AB


Individ, turism och kulturmöten, 7,5 högskolepoÀng

Kurslitteratur:

Stier, Jonas. (Senaste upplagan). Kulturmöten - En introduktion till interkulturella studier. Lund: Studentlitteratur AB.

Tesfahuney, Mekonnen & Schough, Katarina (red.) (2010). Det globala reseprivilegiet. Lund: Sekel.

Artikelkompendium med forskningsartiklar (förmedlas vid kursstart).

Referenslitteratur:

Gustafsson, I., et al. (2014). Sensorik och marknadsföring. Lund: Studentlitteratur.

Jensen, Rolf. (1996). The Dream Society. New York: Mc Graw-Hill.

Mossberg, Lena (2015). Att skapa upplevelser – frĂ„n OK till WOW!. Lund: Studentlitteratur.

Nelson, Velvet, (2013). An Introduction to the Geography of Tourism, Lanham: Rowman & Littlefield Publishers. Elektronisk resurs, Södertörns högskolas bibliotek.

Sahlberg, Bengt. (2001). Möten MĂ€nniskor Marknader – Om turism och resande. Stockholm: Liber.

Smith, Sean P. (2018). Instagram abroad: performance, consumption and colonial narrative in tourism”. Postcolonial Studies, Vol. 21, No. 2, 172–191.