Modern estetisk teori, 7.5 högskolepoäng
Giltig fr.o.m.: | HT2021 |
---|---|
Giltig t.o.m.: | VT2023 |
Beslutsdatum: | 2021-05-07 |
Beslutad av: | ÄmnesrĂĄdet i filosofi |
Valbar kurs inom masterprogrammet i filosofi (lärare: Sven-Olov Wallenstein)
Köpa/låna:
Theodor W Adorno, Mahler: En musikalisk fysionomi (Faethon 2019).
Richard Leppert (red.), Adorno: Essays on Music (University of California Press, 2002).
Studiewebben:
Adorno, Beethoven: Musikens filosofi
– Den nya musikens filosofi.
– Wagner: En essä.
– Berg: Den minsta övergångens mästare.
– Inledning till musiksociologin (Cavefors 1976).
– ”Vers une musique informelle”, i Adorno, Quasi una fantasia (Verso 2012).
– ”Epilegomena”, i Aiolos 66-67 (2019/20).
– ”Bergs kompositionstekniska fynd”, i Ove Nordwall (red.), Från Mahler till Ligeti (Bonniers 1965).
– ”Anton von Webern”, i Från Mahler till Ligeti.
– ”Det natursköna”, kap. 4 i Estetisk teori (Glänta Produktion, 2019).
Thomas Mann, kap. 8 i Doktor Faustus (Bonniers 2015).
Julian Johnson, ”Webern, Nature and Modernism”, i Webern and the Transformation of Nature (Cambridge UP 1999).
Max Paddison, ”Stravinsky as Devil: Adorno's Three Critiques”, i Jonathan Cross (red.), The Cambridge Companion to Stravinsky (Cambridge University Press, 2003) (10 s).
Fumi Okiji, kap 1 ur Jazz as Critique: Adorno and Black Expression Revisited (Stanford UP, 2018) (20 s).
Via biblioteket
Anne Boissière, ”Orientation Towards the Concrete”, i Bartonek & Wallenstein (red.), Critical Theory: Past, Present, Future (Södertörn Philosophical Studies 2021).