Estetik A, 30 högskolepoÀng
Giltig fr.o.m.: | VT2021 |
---|---|
Giltig t.o.m.: | VT2021 |
Beslutsdatum: | 2020-11-05 |
Beslutad av: | ÄmnesrĂ„det för Estetik |
Delkurs 1, Introduktion till estetiska studier, 7,5 hp
Böcker att köpa eller lÄna
Bale, Kjersti , Estetik: En introduktion, övers. Enel Melberg (Göteborg: Daidalos 2010)
Danius, Sara, Sjöholm, Cecilia & Wallenstein, Sven-Olov (red.), Aisthesis: Estetikens historia, del 1 (Stockholm: Thales, 2012)
Lindberg, Anna-Lena (red.), Konst, kön och blick: Feministiska bildanalyser frÄn renÀssans till postmodernism, 2. uppl. (Stockholm: Studentlitteratur, 2014). Texter: Linda Nochlin, "Varför har det inte funnits nÄgra stora kvinnliga konstnÀrer?", s. 23-52, Griselda Pollock, "Det moderna och kvinnlighetens rum", s. 165-207
Hedlin Hayden, Malin & Snickare, MÄrten (red.), Performativitet (Stockholm: Stockholm University Press, 2017) tillgÀnglig via Söderscholar. Texter: Malin Hedlin Hayden & MÄrten Snickare, "Inledning", s. ix-xxiv, MÄrten Snickare, "Bildhandlingar: att skapa mening med TitusbÄden", i Performativitet (Stockholm: Stockhom University Press, 2017), s. 62-79, Malin Hedlin Hayden, "Jag Àr kanon: Om ORLANS performativa performance", s. 80-100
Texter att lÀsa i Aisthesis
Inledning, s. 9-15
Gotthold Ephraim Lessing, "Introduktion", s. 59-61, âUr Laokoon, eller om grĂ€nserna mellan mĂ„leri och poesiâ, s. 62-88
Olympe de Gouges, "Introduktion", s. 146-148, "Ur de svartas slaveri", s. 149-153
Charles Baudelaire, "Introduktion", s. 354-356, "Den moderna publiken och fotografin", s. 362-368, "Ur Det moderna livets mÄlare", s. 369-383
Virginia Woolf, "introduktion", s. 655-657, âHur skall man lĂ€sa en bok?â, s, 658-669
Kursiv lÀsning i Aisthesis
Alexander Gottlieb Baumgarten, "Introduktion", s. 17-19, âUr Filosofiska meditationer över nĂ„gra saker gĂ€llande poesin, s. 20-36, âUr Estetikâ, s. 37-42
Immanuel Kant, "Introduktion", s. 154-156, "Ur Kritik av omdömeskraften", s. 157-187
Georg Wilhelm Friedrich Hegel, "Introduktion", s. 258-260, "Ur inledning till estetiken", 261-274
Texter pÄ Studiewebben
Banes, Sally, "Equality Celebrates the Ordinary//1993", i The Everyday: Documents of Contemporary Art, red. Stephane Johnstone (London: Whitechapel, Cambridge, massachusetts: The MIT Press, 2008), s. 113-119
Bell, Clive, utdrag i Art (Createspace Independent Publishing Platform, 2013), s. 3-17
Cage, John, "Experimentell music", i Om ingenting (Bonniers, 1966), s. 14-19 (PDF, ur Aisthesis 2, kommande)
Danto, Arthur, "KonstvÀrlden", i Kairos Vol. 1, "Konsten och konstbegreppet", s. 1-14 (Raster, 1996) (PDF, ur Aisthesis 2, kommande)
Duchamp, Marcel, "The Creative Act", s. 77-78 (PDF, ur Aisthesis 2 (kommande)
Emt, Ewa Jeanette, "Baumgarten och den moderna estetikens födelse", i Konsten och konstbegreppet (Stockholm: Konsthögsk. Raster, 1996), Skriftserien Kairos. s. 15-24
Fischer-Lichte, Erika, utdrag The Transformative Power of Performance: A New Aesthetics, övers. Saskya Iris (London: Routledge, 2008), s. 11-23
Hanson, Karen, "Feminist Aesthetics" i The Routledge Companion to Aesthetics, 2nd edition, red. Berys Gaut och Dominic McIver Loupes (New York, Routledge, 2005), s. 557-568
Hiller, Susan, "Collaborative Meaning: Art as Experience//1982", The Everyday: Documents of Contemporary Art, red. Stephane Johnstone (London: Whitechapel, Cambridge, massachusetts: The MIT Press, 2008), s. 186-190
Kaprow, Alain, âManifestâ, Minimalism och post-minimalism, Kairos nr 10, red. Sven-Olov Wallenstein (Stockholm, Raster, 2005), s. 89-94
Ono, Yoko, "City Piece//1963", i The Everyday: Documents of Contemporary Art, red. Stephane Johnstone (London: Whitechapel, Cambridge, Massachusetts: The MIT Press, 2008), s. 113
Platon, ur Staten, Skrifter bok 3, övers. Jan Stolpe (Stockholm, Atlantis, 2000), 409-425
Piper, Adrian,âKonst som katalysâ, Konceptkonst, Kairos nr. 11, red. Sven-Olov Wallenstein (Stockholm, Raster, 2006), s. 127-132
Rossholm Lagerlöf, Margaretha, Det visar sig: estetisk mening i bildkonst frÄn nutiden och det nÀra förflutna (Lund: Academic Press, 2018), s. 10-24
Sandqvist, Tom, "Förord" i Konsten och konstbegreppet (Stockholm: Konsthögsk. Raster, 1996), Skriftserien Kairos. s. 9-14
(Sammanlagt ca 469 sidor .
Utöver dessa ca 70 sidor kursiv lÀsning)
Referenslitteratur:
Beardsley, Monroe C., Aesthetics from classical Greece to the present. A short history (New York, The Macmillan Co.: 1975)
Gaut, Berys & McIver Loupes, Dominic, The Routledge Companion to Aesthetics, 2nd edition, red (New York, Routledge: 2005)
Kearney, Richard & Rasmussen, David, reds. Continental Aesthetics: Romanticism to Postmodernism: An Anthology, red. (Oxford: Blackwell Publishers, 2001)
Delkurs 2, Poetik, 7,5 hp
Böcker att köpa eller lÄna
Halliwell, Stephen, Between Ecstasy and Truth: Interpretations of Greek Poetics from Homer to Longinus (Oxford: Oxford
University Press, 2012), 343â367, boken finns som e-bok pĂ„ biblioteket, Södertörns högskola.
Shakespeare, William, Stormen (Stockholm: Ordfront, 2004)
Shakespeare, William, Vaughan, Virginia Mason. & Vaughan, Alden T., The tempest, Rev. ed., Bloomsbury Pub., London, 2011
Shakespeare, William, Hamlet, [Ny utg.], Ordfront, Stockholm, 2003
Shakespeare, William, Hamlet, ed. Harold Jenkins Methuen, London, 1982
Bale, Kjersti, Estetik: en introduktion (Göteborg: Daidalos, 2010)
Texter pÄ studiewebben
Aristoteles, Om diktkonsten, i Texter i poetik. FrÄn Platon till Nietzsche (Lund: Studentlitteratur, 1988) (SW).
Burrow, Colin, Shakespeare and Classical Antiquity (Oxford: Oxford University Press, 2013) (SW)
Castiglione, Baldassare, Boken om hovmannen (orig. 1528), bok 1, 79â97 (SW). Platon, Skrifter, Bok 3: Staten, bok 10, övers. Jan Stolpe (Stockholm: Atlantis, 2003), 409â425 (SW).
Hegel, Georg Wilhelm Friedrich, Den dramatiska poesin: utdrag ur FörelÀsningar om estetiken, övers. Sven Olov Wallenstein, Faethon, Stockholm, 2016 (SW)
Hegel, Georg Wilhelm Friedrich, Den dramatiska poesin: utdrag ur FörelÀsningar om estetiken, övers. Sven-Olov Wallenstein, Faethon, Stockholm, 2016, s. 109 (SW)
Homeros, Odysséen, övers. Erland Lagerlöf (Stockholm: Atlantis, [nyutgÄva] 2012), elfte sÄngen (SW).
Horatius, Diktkonsten: Ars poetica (Partille: Åström, 1992), 30â41 (SW).
Longinos, Om litterĂ€r storhet (Göteborg: Anamma, 1997), 13â28, 31â36 (SW).
Loomba, Ania, Shakespeare, Race and Colonialism, s. 1-21, 161-168 (SW)
Melberg, Arne, âInledningâ, i Aristoteles, Om diktkonsten (Göteborg: Anamma, 1994) (SW).
Mignolo, Walter D., The Darker Side of the Renaissance, The University of Michigan Press, Ann Arbor, 1995, s. vii-xxii. 1-25 (SW)
Montaigne, âOm kannibalerâ; I Montaigne, Michel de, Essayer. Bok 1, Atlantis, Stockholm, 1986 [SW]
MĂŒller, Heiner, Samlade misstag: samtal och intervjuer 1975-1993, B. Östlings bokförl. Symposion, Stockholm, 1994 utdrag (SW)
MĂŒller, Heiner, Hamletmaskinen, Göteborgs stadsteater, Göteborg, 1996 (SW)
Ovidius, Metamorfoser (Stockholm: Natur och Kultur, 1961), 13â17 (SW)
Delkurs 3, Kritik, 7,5 hp
Att lÄna eller införskaffa:
Sara Danius, Cecilia Sjöholm och Sven-Olov Wallenstein (red.), Aisthesis: Estetikens historia del 1, Thales, 2012.
Kant, Immanuel. Kritik av det rena förnuftet, Thales, 2004
Kant, Immanuel. Kritik av omdömeskraften, Thales, 2003
Arendt, Hannah. Lectures on Kantâs Political Philosophy, The University of Chicago Press, 1992
Sjöholm, Cecilia. Att se saker med Arendt âkonst, estetik, politik, Daidalos, 2020
Adorno Theodor W. och Horkheimer Max, âBegreppet upplysningâ i Upplysningens dialektik, Daidalos, 2012.
Adorno, Theodor W. Estetisk teori, GlÀnta Produktion, 2019.
E-böcker:
Beauvoir, Simone de,âMoralisk idealism och politisk realismâ, i Brigitte Bardot och Lolitasyndromet. EssĂ€er, Modernista, Stockholm, 2012, ss. 113-133 (20 s. e-bok
Greenberg, Clement, Homemade Esthetics, Oxford University Press, 1999, pp. 3-30. (27s. e-bok, söderscholar).
Kristeva, Julia, âAntigone: Limit and Horizonâ, I Feminist Readings of Antigone, ed. Fanny SöderbĂ€ck, SUNY, New York, 2010, ss. 215-230 (15 s e-bok)
LĂ€nk:
Marx, Karl. âTeser om Feuerbachâ
https://www.marxists.org/svenska/marx/1845/03-d006.htm
Penzin, Alexei. âPandemic suspensionâ, Radical Philosophy nr.2.08, 2020.
https://www.radicalphilosophy.com/article/pandemic-suspension
Sohn-Rethel, Alfred. âThe Ideal of the Broken Down: On the Neapolitan Approach to Things Technicalâ
https://hardcrackers.com/ideal-broken-neapolitan-approach-things-technical/
Greenberg, Clement. âArt Criticismâ.
http://theoria.art-zoo.com/art-criticism-greenberg/
Foucault, Michel. âWhat is Critique?â, i The Politics of Truth, Semiotext(e), 1997.
http://anthropos-lab.net/wp/wpcontent/uploads/2011/12/Foucault-Critique.pdf
Butler, Judith. âWhat is Critique? An Essay on Foucaultâs Virtueâ, http://eipcp.net/transversal/0806/butler/en
Farocki, Harun, âWorkers Leaving the Factoryâ, Senses of Cinema, nr.21, 2001.
http://www.sensesofcinema.com/2002/harun-farocki/farocki_workers/
Film: Harun Farocki, Arbeiter verlassen die Fabrik, 1995. 36 min.
https://vimeo.com/59338090
TillgÀnglig via SH:s bibliotek som e-bok/e-tidskrift
De Gruyter online/JSTOR:
Allen, Amy. âFoucault, Subjectivity, and the Enlightenmentâ, The Politics of Our Selves: Power, Autonomy, and Gender in Contemporary Critical Theory, Columbia University Press, 2008.
Horkheimer, Max. âTraditional and Critical Theoryâ i Critical Theory: Selected Essays, Continuum, 1972.
Studiewebben:
Rajchman, John. The Contemporary: A New Idea?â, I A. Avanessian och L. , Skrebowski, red, Aesthetics and Contemporary Art, Sternberg Press, 2011, 125-144.
Kant, Immanuel. âSvar paÌ fraÌgan: vad aÌr upplysning?â, i Vad aÌr upplysning?, Symposion, 1992.
Osborne, Peter. How To Read Marx, Norton, 2006.
Wallenstein, Sven-Olov. Adorno â Negativ dialektik och estetisk teori, GlĂ€nta Produktion, 2019.
Greenberg, Clement. âModernistiskt mĂ„leriâ i Konsten och konstbegreppet, Konsthögsk. 1996.
Osborne, Peter. âThe Fiction of the Contemporaryâ, Anywhere or Not At All: Philosophy of Contemporary Art, Verso Books, 2013.
Delkurs 4, Estetiska perspektiv, 7,5 hp
Bok att införskaffa/lÄna: valfri utgÄva av Thomas Mann, "Döden i Venedig". Böcker införskaffade sedan tidigare: Bale, Estetik: En introduktion, och Aisthesis.
Förklaringar av tillgÀnglighet i litteraturlistan:
PDF=TillgÀnglig som PDF pÄ Studiewebben
E-bok=TillgÀnglig via SH:s bibliotek som e-bok
E-tidskrift=TillgÀnglig via SH:s bibliotek som e-tidskrift
LÀnk=TillgÀnglig via angiven lÀnk
Ingen markering=bok att införskaffa
Konstfilosofi
Kjersti Bale, "Konst och mening", i: Estetik: En introduktion (Daidalos 2010), s. 121-140.
Hubert L. Dreyfus, "Heidegger"s Ontology of Art", i: A Companion to Heidegger, Hubert L. Dreyfus och Mark H. Wrathall red. (Blackwell 2005), s. 407-419. E-bok.
Nelson Goodman, "Ways of Worldmaking", i: Ways of Worldmaking (Hackett Publishing Company 1978), s. 7-17. PDF.
Klaus Held, "Intercultural Understanding and the Role of Europe", i: The Monist, vol. 78, nr 1 1995, s. 5-17. E-tidskrift.
Litteratur
Hans Ulrich Gumbrecht, "The Weight of Thomas Mann"s Venice", i: Atmosphere, Mood, Stimmung (Stanford University Press 2012), s. 72-81. PDF.
Eric Hayot, ur "Aspects of Worldedness", i: On Literary Worlds, (Oxford University Press 2012). PDF.
Thomas Mann, "Döden i Venedig", flera utgÄvor.
Marie-Laure Ryan, "Texts, Worlds, Stories: Narrative Worlds as Cognitive and Ontological Concept", i: Narrative Theory, Literature, and New Media: Narrative Minds and Virtual Worlds (Routledge 2015), s. 11-28. PDF.
Film och adaption
Linda Hutcheon, ur "Beginning to Theorize Adaption: What? Who? Why? How? Where? When?" i: A Theory of Adaption (Routledge 2006), s. 1-32. PDF.
Donald Mitchell, ur Benjamin Britten: Death in Venice, (Cambridge University Press 1987). PDF.
Daniel Yacavone, "Towards a Theory of Film Worlds", Film Philosophy, vol. 12, nr 2 2008, s. 83-108. LĂ€nk: http://www.film-philosophy.com/2008v12n2/yacavone.pdf
KonstvÀrlden och konstens vidgade fÀlt
Arthur Danto, "The Artworld", i: Journal of Philosophy, vol. 61 (1964), s. 571-584. E-tidskrift.
George Dickie, "Defining Art", i: American Philosophical Quarterly, vol. 6:3, s. 253-256. E-tidskrift.
Rosalind Krauss, "Sculpture in the Expanded Field", October, vol. 6, 1979, s. 30-44. E-tidskrift.
Amanda Boetzkes, ur "Introduction", i: The Ethics of Earth Art (University of Monnesota Press 2010). PDF.
Datorspel
Thomas Apperley, "Glitch Sorting: Minecraft, Curation and the Postdigital", i: Postdigital Aesthetics: Art, Computation and Design, David M. Berry & Michael Dieter red. (Palgrave MacMillan), s. 232-244. PDF.
Gordon Calleja, "Immersion in Virtual Worlds", i: The Oxford Handbook of Virtuality, Mark Grimshaw red. (Oxford University Press 2014), s. 223-235. PDF.
Mark J. P. Wolf, "Worlds", i: The Routledge Companion to Video Game Studies (Routledge 2013), s. 125-131. PDF.
Musik
Claudia Gorbman, "Narrative Film Music", Yale French Studies, nr 60, 1980, s. 183-203. E-tidskrift.
Hellegonda C. Rietveld, "Journey to the Light? Immersion, Spectacle and Mediation", i: Dj Culture in the Mix: Power, Technology, and Social Change in Electronic Dance Music, Bernardo Attias et al red. (Bloomsbury 2013), s. 79-97. PDF.
Erik Wallrup, "From Mood to Tone: Arnold Schoenberg"s Musical Worlds", Danish Musicology Online, 2016, pp. 123-144. LĂ€nk: http://www.danishmusicologyonline.dk/arkiv/arkiv_dmo/dmo_saernummer_2016/dmo_saernummer_2016_NMC_07.pdf
Dans
Isadora Duncan, "Den stora kÀllan" med introduktion, i: Aisthesis, del 1 (Thales 2012), s. 650-654.
Cecilia Olsson, "Den förtrÀngda kroppen: Anteckningar kring förhÄllandet mellan dans och music", i: Notera tiden: 8 essÀer om ljudkonst, dans & estetik, Erik Wallrup red. (Kungl. Musikaliska akademien 1996), s. 31-56. PDF.
Maxine Sheets-Johnstone, "On Movement and Objects in Motion: The Phenomenology of the Visible in Dance", The Journal of Aesthetic Education, vol. 13, nr 2 1979, s. 33-46. E-tidskrift.
Intermedialitet
Lars Elleström, "The Modalities of Media: A Model for Understanding Intermedial Relations", i Media Borders, Multimodality and Intermediality, red. Lars Elleström (Palgrave Macmillan 2010), s. 11-48. E-bok.
Sidantal: ca 480 s. (inkl. novellen)