Sociologi A, 30 högskolepoÀng
Giltig fr.o.m.: | VT2022 |
---|---|
Giltig t.o.m.: | |
Beslutsdatum: | 2021-11-16 |
Beslutad av: | ÄmnesrĂ„d i sociologi |
Period 1, Delkursnamn: Aktuell sociologi samt introduktion till sociologistudier
Obligatorisk litteratur:
Ahrne, Göran. (2007) Att se samhÀllet. Malmö: Liber.
Alakoski, Susanna. (2012/2013). Oktober i Fattigsverige. Stockholm: Albert Bonniers förlag.
Bauman, Zygmunt och Tim May (2017). Att tÀnka sociologiskt. Göteborg: Korpen. (Valda delar: inledning, kap. 1, 2, 3, 4, 5, 8, 9 och 10.)
De Los Reyes, Paulina, Magnus Hörnqvist, Markus Lundström, Marcus Lauri, Kristina Boréus (2017). Bortom kravallerna: Konflikt, tillhörighet och representation i Husby. Stockholm: Stockholmia förlag. (Valbar)
Giddens, Anthony och Philip Sutton. (2014). Sociologi (Kapitel 1-2 och 10-11). Lund: Studentlitteratur.
Hedenus, Anna, Sofia Björk och Oksana Shmulyar Gréen (redaktörer) (2015). Feministiskt tÀnkande och sociologi Lund: Studentlitteratur. (Valda delar: kapitel 2: Diana Mulinari och Johanna Esseveld "Feministiskt teoretiskt arbete").
Holmqvist, Mikael (2016). Djursholm: Sveriges ledarsamhÀlle. Stockholm: Bokförlaget Atlantis. (Pocket) (Valbar).
Listerborn, Carina, Irene Molina och Diana Mulinari (redaktörer) (2011). VÄldets topografier. Betraktelser över makt och motstÄnd. Stockholm: Atlas. (Valda delar: Diana Mulinari "Antirasister och rÀtten till staden" s. 175-212 och och Carina Listerborn "Den vÄldsamma integreringen. Muslimska kvinnor i offentliga rum", s. 261-285.)
Schclarek Mulinari, Leandro (2015). ""Ni Àr inte vÀlkomna i vÄrt fina Malmö": Premisser för samhÀllsgemenskap i kamp mot organiserad brottslighet". I Sociologisk Forskning 52:4, s. 321-340.
Referenslitteratur:
Trost, Jan. (2014) Att skriva uppsats med akribi. Lund: Studentlitteratur.
Period 2, Delkursnamn: Sociologiska perspektiv
Obligatorisk litteratur:
Artikelkompendium (Early Women Sociologists, Utdrag ur klassikertexter) - lÀggs ut pÄ kurswebben.
Goffman, E. (2009), Jaget och maskerna: En studie i vardagslivets dramatik. Stockholm: Prisma.
Magdalenic, S. (2015)," Sociologins klassiker", sidorna 91-111 i Hedenus A., Björk, S., Gréen, O. (eds.) Feministisk tÀnkande och sociologi. Studentlitteratur - lÀggs ut pÄ kurswebben.
Ritzer, G. (2015), Sociologisk teori. Malmö: Liber.
Referenslitteratur:
Andersen, H, Brante, T & Korsnes, O (red) (1997), Sociologiskt lexikon. Stockholm: Universitetsförlaget
Period 3, Delkursnamn: SamhÀllsvetenskapliga metoder
Obligatorisk litteratur:
Dannefjord P (2005). "Metod och problem - en inledning till sociologisk analys", i G Olofsson (red). SamhÀllsvetenskapens hantverk. Lund: Arkiv.
Hjerm, M, Lindgren, S & Nilsson, M (2014). Introduktion till samhÀllsvetenskaplig analys. Malmö: Gleerups.
Grönlund, A (2004). "Flexibilitet eller friktion? Om inflytande över arbetstiden och konflikten mellan arbete och familj". Sociologisk forskning, vol. 41 (nr. 1), s. 35-54.
Trost J (2010). Kvalitativa intervjuer. Lund: Studentlitteratur.
Referenslitteratur:
Brante T, Andersen H & Korsnes O (2001). Sociologiskt lexikon. Stockholm: Natur och Kultur.
Period 4, Delkursnamn: Det sociala landskapet: sociologisk blick pÄ dagens samhÀlle
Böcker
1. Edling, C & Liljeros, F (red) (2016 eller Ă€ldre version frĂ„n 2010). Ett delat samhĂ€lle â makt, intersektionalitet och social skiktning. Stockholm: Liber. (Kap. 1, 2, och 8)
2. Hedenus, Anna, Björk, Sofia & Shmulyar Gréen, Oksana (red.) (2015). Feministiskt tÀnkande och sociologi: teorier, begrepp och tillÀmpningar. 1. uppl. Lund: Studentlitteratur (Kap. 7, 8 och 9)
3. Dahlstedt, M och A Neergard (red) (2013) Migrationens och etniciteten epok. Kritiska perspektiv i etnicitets- och migrationsstudier. Liber: Stockholm. (Kap. 2, 6 och 7).
4. Behtoui, A., Hertzberg, F. & Neergaard, A. (red.) (2020). Ungdomars fritidsaktiviteter: deltagande, möjligheter och konsekvenser. Lund: Studentlitteratur. (Kap. 1 och, 6)
Artiklar och bokkapitel:
1. Bourdieu, Pierre (1987/2012) âWhat makes a social class?â. Berekley Journal of Sociology volym 32: 1-17. Finns ocksĂ„ i svensk översĂ€ttning âVad Ă€r en social klassâ) Fronesis 40-41: 177-188 (lĂ€ggs pĂ„ intra-nĂ€tet)
2. Bourdieu, Pierre (1997), âThe forms of capitalâ, s. 46â58 i Halsey, A. H. (red.) Education: Culture, economy, and society. Oxford: Oxford University Press (lĂ€ggs pĂ„ intra-nĂ€tet)
3. Bengtsson, Matthias. (2012) "Utanförskapet och underklassen." Fronesis 40-41 (2012): 177-189. (lÀggs pÄ intra-nÀtet).
4. Bengtsson, M, Börjesson, M, Gustavsson, M & Hörnqvist, M (2012). KlassamhÀllet i den officiella statistiken. Fronesis, 40-41: 136-157 (lÀggs pÄ intra-nÀtet)
5. Broady, D. (1998), Kapitalbegreppet som utbildningssociologiskt verktyg [Elektronisk resurs]/, 2., korr. utg., Uppsala 1998.
6. Yazdanpanah, Soheyla (2013). Invandrarkvinnors arbete i Sverige: behovet av en ny historieskrivning. Arbete & jÀmstÀlldhet: förÀndringar under femtio Är. S. 72-107.
7. Behtoui, A., Neergaard, A., Hertzberg, F., (2019). De sociala relationernas betydelse för utbildningsambitioner av ungdomar i marginaliserade storstadsomrÄden, in: Songur, W., Alinia, M. (Eds.), Det sociala arbetets villkor och praktik i storstaden, Alinia, Minoo & Songur, Welat (red.) (2019). Socialt arbete i storstaden: villkor och praktik. Första upplagan Stockholm: Liber ed. Liber, Stockholm, s. 62-77. (kan lÄnas frÄn Södertörn Högskolans bibliotek)
8. Behtoui. A (2019), âConstructions of self-identification: children of immigrants in Swedenâ, IDENTITIES: GLOBAL STUDIES IN CULTURE AND POWER. (lĂ€ggs pĂ„ intra-nĂ€tet).
9. Rattansi, A., and A. Phoenix. (2005). âRethinking Youth Identities: Modernist and Postmodernist Frameworks.â Identity 5 (2): 97â123. (lĂ€ggs pĂ„ intra-nĂ€tet)
10. Hill, Collins, Patricia, and Sirma Bilge (2016). Intersectionality, Polity Press, 2016, Kap. 1 (lÀggs pÄ intra-nÀtet).
11. Back, Les (2016), Academic Diary, London: Goldsmiths press pp. 17-24. (lÀggs pÄ intra-nÀtet).
12. Pascalidou, Alexandra (2015), Mammorna, Atlas, [Stockholm], 2018 (delar som handlar om Nabila Abdul Fattah; Mantha Kasagiannis; Saiaa Al Saidan, Suzanne Lindeberg och Entisar Faris). (kan lÄnas frÄn Södertörn Högskolans bibliotek).
13. Ădouard Louis (2019), Vem dödade min far, Stockholm: Wahlström & Widstrand, (kan lĂ„nas som e-bok frĂ„n olika bibliotek).