Pedagogik B, 30 högskolepoÀng
Giltig fr.o.m.: | VT2021 |
---|---|
Giltig t.o.m.: | HT2021 |
Beslutsdatum: | 2020-11-04 |
Beslutad av: | ÄmnesrĂ„det i Pedagogik |
Delkurs 1 Pedagogik som förÀndring: relationer och praktiker
Obligatorisk litteratur
Böcker:
Aspelin, J., & Persson, S. (2011). Om relationell pedagogik. Malmö: Gleerups.
Herbart, J. F. 1776-1841. (2016). SCIENCE OF EDUCATION. WENTWORTH Press. (sid. 78 â 93)
Kaijser, L., & Öhlander, M. (2011). Etnologiskt fĂ€ltarbete. Lund: Studentlitteratur.
Masschelein, J., & Simons, M. (2013). In Defence of the School. A Public Issue. E-ducation, Culture & Society Publishers. Valda delar.
Wright, M. von. (2000). Vad eller vem?: en pedagogisk rekonstruktion av G.H. Meads teori om mÀnniskors intersubjektivitet. Daidalos, Göteborg. Valda delar.
Klassikerkompendium:
Buber, M., Norell, M., & Norell, C. (2013). Jag och du. Ludvika: Dualis. (15 sidor)
Mead, G. H., & Arvidson, P. (1976). Medvetandet, jaget och samhÀllet: frÄn socialbehavioristisk stÄndpunkt. Uppsala: Argos. (15 sidor)
Artiklar:
Colnerud, G. (2006). Nel Noddings och omsorgsetiken. Utbildning och Demokrati, 15, 31â41.
Frelin, A. (2013). Att hantera lĂ€raryrkets komplexitet(er) â en grund för professionalitet? Utbildning och Demokrati, 22(1), 7â27.
Noddings, N. (2012). The caring relation in teaching. Oxford Review of Education, 38(6), 771â781. https://doi.org/10.1080/03054985.2012.745047
von Wright, M. (2002). Det relationella perspektivets utmaning (Vol. sid. 9-20, pp. 9â20). Statens skolverk. Retrieved from http://sh.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2:414200
Referenslitteratur:
Hansson, B. (2011). Skapa vetande: vetenskapsteori frÄn grunden. Lund: Studentlitteratur AB.
Delkurs 2 Pedagogikens förutsÀttningar: teori och policy
Litteratur:
Biesta, G. (2011). God utbildning i maÌtningens tidevarv. Stockholm: Liber (Valda delar)
Broady, D. (2007). Den dolda lĂ€roplanen. Krut. Kritisk utbildningstidskrift, 127 (3) (sid. 5â93)
Masschelein, J., & Simons, M. (2013). In Defence of the School. A Public Issue. E-ducation, Culture & Society Publishers. Valda delar.
Boréus, K. & Bergström, G. (2012). Textens mening och makt: metodbok i samhÀllsvetenskaplig text- och diskursanalys. Lund: Studentlitteratur. (Valda delar)
Dahlberg, G. & Moss, P. (2005). Ethics and Politics in Early Childhood Education. London: Routledge. (valda delar)
Dewey, J. (2009). Demokrati och utbildning. Göteborg: Daidalos. (valda delar, via kursplattform)
Foucault, M. (2004). Övervakning och straff: fĂ€ngelsets födelse. Arkiv Förlag. (valda delar, via kursplattform)
Wahlström, N (2016) LÀroplansteori och didaktik. Andra uppl. Malmö: Gleerup Utbildning AB (Valda delar)
Övrigt:
Aktuella lÀroplaner; Skollagen. Stockholm: Utbildningsdepartementet.
Landahl, J. (2011). Ljudet av auktoritet: Den tysta skolans uppgÄng och fall. Scandia, 83(1), 11-35.
Uppsökandet av en vetenskaplig artikel inom fÀltet tillkommer.
Film: Politik och passion pÄ Fogelstad
Referenslitteratur:
Hansson, B. (2011). Skapa vetande: vetenskapsteori frÄn grunden. Lund: Studentlitteratur.
Linde, G. (2012). Det ska ni veta! En introduktion till lÀroplansteori. Lund: Studentlitteratur.
Delkurs 3 Pedagogiska utmaningar: globalisering och social rÀttvisa
Delkursen ges pÄ engelska om det finns anmÀlda utbytesstudenter. Svenska studenter kan i sÄdant fall vÀlja mellan svenskt och engelskt alternativ dÀr detta anges i listan men eftersom seminarierna dÄ Àr pÄ engelska kan det vara lÀttare att ocksÄ ha litteraturen pÄ engelska.
Obligatorisk litteratur/Obligatory literature:
Böcker/books:
Bauman, Zygmunt. (2000). Globalisering / Globalization - The human consequences (urval)
BorĂ©us, Kristina & Bergström, Göran. (2012). Textens mening och makt: metodbok i samhĂ€llsvetenskaplig text- och diskursanalys. Lund: Studentlitteratur. (valda delar)/ Fairclough, Norman (2003/2019) Analysing Discourse â Textual Analysis for Social Research. Rutledge (selection)
Freire, Paulo (1979/2017). Pedagogy of the oppressed. London: Penguin Classics. (160 sidor)/ Freire, Paulo (xxxx). Pedagogik för förtryckta. (valda delar)
Said, Edward. W. (2000). Orientalism Stockholm: Ordfront förlag.
Tacher J., Ingram, N. Burke, C. & Abrahams, J. (2016). Bourdieu, the next generation. The development of BourdieuÂŽs intellectual heritage in contemporary UK sociology. Valda delar â finns som elektronisk resurs
Young, Marion (2009) Globala utmaningar â Krig, sjĂ€lvbestĂ€mmande och global rĂ€ttvisa. Tankekraft förlag (243 sidor) / Global challenges: War, Self-determination and responsibility for justice
Öhman, Johan (2008): Environmental ethics and democratic responsibility â A pluralistic approach to ESD. In Johan Öhman (ed.) Values and Democracy in Education for Sustainable Development: Contributions from Swedish Research: Environmental Ethics and Responsibility, pp 17â32. MalmoÌ: Liber.
Artiklar/Articles:
Ambrose, A. (2020). To Belong ot Not? In Lund, S. (ed.) Immigrant Incorporation; Education and the Boundaries of Belonging, p. 41-64 (finns som elektronisk resurs).
Ladson â Billings, Gloria (1998) âJust what is critical race theory and what's it doing in a nice field like education?â International Journal of Qualitative Studies in Education, 11(1), 7-24.
Mohme, Gunnel (2014) âSamira doesn't live here any more. Somali-Swedes' mobility as a transnational practice.â Nordic Journal of Migration Research, vol 4, nr 3, 118-125
Moss, P. (2015). There are alternatives! Contestation and hope in early childhood education. Global Studies of Childhood, 13
von Brömssen, K. & Rodell Olgaç, C. (2010). Intercultural education in Sweden through the lenses of the national minorities and of religious education. Intercultural Education Vol. 21, Nr 2 April, 121-135.
Artikel om narrativ metod i forskningsfÀltet tillkommer / An article on narrative methods within the research field is to be added by the instructor)
Valbara (vÀlj en av nedanstÄende) / Selectable - choose one of the following)
Anderstaf, S., Lecusay, R. & Nilsson, M. (accepted). âSometimes We Have to Clashâ: How preschool teachers in Sweden engage with dilemmas arising from cultural diversity and value differences. Intercultural Education.
Aman. Robert. (2014). Impossible Interculturality? Education and the Colonial Difference in a Multicultural World. Linköping Studies in Behavioural Science No. 182. Linköping University
Bang, M., Faber, L., Gurneau, J., Marin, A., & Soto, C. (2016). Community-based design research: learning across generations and strategic transformations of institutional relations toward axiological innovations. Mind, Culture, and Activity, 23(1), 1â14.
Nussbaum, Martha Craven (2010). Not for profit: why democracy needs the humanities. New ed. Princeton, N.J.: Princeton University Press
Roma Rights 2015: Nothing About Us Without Us? Roma Participation in Policy Making and Knowledge Production. Finns som pdf: http://www.errc.org/cms/upload/file/roma-rights-2-2015-nothing-about-us-without-us.pdf (valda delar, s. 3-10, 33-71,83-86)
Rodell Olgac, Christina (2006). Den romska minoriteten i majoritetssamhĂ€llets skola â FrĂ„n hot till möjlighet. Stockholm: HSL Förlag. (201 s) Finns som pdf: https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:189317/FULLTEXT01.pdf
Rodell Olgaç, C. (2013). Education of Roma in Sweden â an interplay between policy and practice. I Hornberg, Sabine & BrĂŒggemann, Christian (Hrsg.), Die Bildungssituation von Roma in Europa. Studien zur International und Interkulturell Vergleichenden Erziehungswissenschaft 16. MĂŒnster: Waxmann. (197-213)
Sharif, Hassan (2017). âHĂ€r i Sverige mĂ„ste man gĂ„ i skolan för att fĂ„ respektâ: NyanlĂ€nda ungdomar i den svenska gymnasieskolans introduktionsutbildning. Diss. Uppsala: Uppsala universitet
Spring, Joel. (2008). Globalization of Education. An introduction. London: Routledge.
Connell, R & Pearse, R. (2015) Om genus. Bokförlaget Daidalos. / Connell, R & Pearse, R. (2014) âGender In World Perspektivesâ Polity Press.
Ärlemalm-HagsĂ©r, E. (2014). Participation as âTaking Part Inâ: Education for Sustainability in Swedish Preschools. Global Studies of Childhood, 4(2), 101â114.
100 sidor tillkommer, tillhandahÄlls av lÀraren /100 pages will be added by the teacher
Delkurs 4 SjÀlvstÀndigt vetenskapligt arbete
Obligatorisk litteratur
Hansson, Bengt. (2011). Skapa vetande: vetenskapsteori frÄn grunden. Lund: Studentlitteratur.
Hartman, Sven G. (2003). Skrivhandledning för examensarbeten och rapporter. 1. utg. Stockholm: Natur och kultur
Patel, Runa & Davidson, Bo (2011). Forskningsmetodikens grunder: att planera, genomföra och rapportera en undersökning. 4., [uppdaterade] uppl. Lund: StudentlitteraturÅsberg, Rodney. (2001). âDet finns inga kvalitativa metoder â och inga kvantitativa heller för den delen. Det kvalitativa-kvantitativa argumentets missvisande retorikâ i Pedagogisk Forskning i Sverige 2001 Ă„rg. 6 nr 4 s 270â292 issn 1401-6788, Institutionen för pedagogik och didaktik, Göteborgs Universitet (pdf pĂ„ kursplattformen)
VetenskapsrÄdets forskningsetiska principer (finns pÄ webben).
Ytterligare litteratur kan tillkomma i samrÄd med lÀraren max 100 sidor
Referenslitteratur
Erikson, Martin G. (2009). Referera reflekterande: konsten att referera och citera i beteendevetenskaperna 1. uppl. Lund: Studentlitteratur
Harvardsystemet (finns pÄ kurswebben)
Karlsson, Ola (red.) (2017). Svenska skrivregler. FjÀrde upplagan Stockholm: Liber
Leth, Göran och Thurén, Torsten (2000). KÀllkritik för Internet, rapport 177 frÄn Styrelsen för psykologiskt försvar. HÀmtas gratis frÄn nÀtet. Sök pÄ titeln; finns via flera lÀnkar.
Strömqvist, Siv (2019). Uppsatshandboken, 7e upplagan. Lund: Studentlitteratur..
Kaijser, Lars och Öhlander, Magnus (2011) Etnologiskt fĂ€ltarbete. Lund: Studentlitteratur. (126 s.)