Litteratur

Universitet, bildning och liberal arts, 7.5 högskolepoÀng

Giltig fr.o.m.: HT2021
Giltig t.o.m.: VT2023
Beslutsdatum: 2021-05-04
Beslutad av: ProgramrÄdet för Liberal Arts-programmet

Böcker att köpa eller lÄna:

Burman, Anders, Kultiverandet av det mÀnskliga. EssÀer om liberal education, bildning och tÀnkande (Daidalos, 2018), s. 9-76, 125-199.

Burman, Anders & Per Sundgren (red.), Bildning. Texter frÄn Esaias Tegnér till Sven-Eric Liedman (Daidalos, 2010), urval.

Wollstonecraft, Mary, Till försvar för kvinnans rÀttigheter, övers. Ingrid Ingemark (Ordfront, 1997) (eller Vindication of the Rights of Women), kap. I, II och V.

 

Övriga texter (digitala, pĂ„ studiewebben eller som utdrag):

Equiano, Olaudah, The Interesting Narrative of the Life of Olaudah Equiano, Or Gustavus Vassa, The African. Written By Himself (2005). LĂ€s kapitel 1-2. https://www.gutenberg.org/files/15399/15399-h/15399-h.htm.

Florin, Christina, ”Kampen om kunskapen”, http://www.ub.gu.se/kvinn/portaler/kunskap/historik/.

Florin, Christina & Johansson, Ulla, â€DĂ€r de hĂ€rliga lagrarna gro-”. Kultur, klass och kön i det svenska lĂ€roverket 1850–1914 (Stockholm: Tiden, 1993) [Elektronisk resurs], s. 45-57; 109-127; 181-203; 280-284 http://hdl.handle.net/2077/41327.

Helenius, Ola & Lars Mouwitz, ”Matematiken – var finns den?”, http://ncm.gu.se/media/ncm/dokument/matematik_var_finns_den.pdf?fbclid=IwAR1WR5dbCIYfJAT7EO6KPqNG5IEyvNMSXoMATsmv9jl_y2NPatB2vOeM4Ds.

HÄkansson Petré, Lisbeth, Tisdagar med tolfterna: nÀtverkande kvinnor i sekelskiftets Stockholm, (Stockholm: Stockholmia förlag, 2019), 9-11, 67-77. SW.

Key, Ellen, Barnets Ă„rhundrade II (1900), kap. ”SjĂ€lamorden i skolorna”, https://litteraturbanken.se/bibliotek?sort=popularitet&filter=ellen%20key.

MansĂ©n, Elisabeth, ”Wollstonecraft kontra Rousseau”, Kvinnovetenskaplig tidskrift, 19 (1998): 2, s. 3-14, 1998. SW.

Mouwitz, Lars, Bildning och matematik, Högskoleverkets rapportserie 2004:29 R, https://www.uka.se/download/18.12f25798156a345894e2979/1487841895392/0429R.pdf.

Nordenflycht, Hedvig Charlotta, Fruentimrets försvar (företalet och de första 4 verserna t.o.m. ”De skryta sjĂ€lv dĂ€rav och kalla det en Ă€ra”, s. 250-264); https://litteraturbanken.se/forfattare/NordenflychtHC/titlar/Skrifter/sida/250/etext?show_search_work&s_query=rousseau&s_lbworkid=lb7644494&s_mediatype=etext&s_word_form_only.

Rousseau, J. J., Emil eller om uppfostran (faksimil frĂ„n 1805), https://litteraturbanken.se/bibliotek?sort=popularitet&filter=rousseau s. vii-ix ; 1-9 + inledningen av bok V t.o.m. ”Even if there were these long intervals 
” i engelsk utgĂ„va pĂ„ http://www.gutenberg.org/ebooks/5427.

Schiller, Friedrich, ”Vad Ă€r och varför studerar man universalhistoria?”, http://www.larouche.se/artikel/vad-ar-varfor-studerar-man-universalhistoria.

Seidman Trouille, Mary, Sexual Politics in the Enlightenment. Women Writers Read Rousseau, ”Conclusion” s. 293-305. SW.

WĂ€gner, Elin, ”Gruppens ande pĂ„ medborgarskolan vid Fogelstad”, ingĂ„r i Tidevarvet 1929:27, s. 1, 4. SW.


Ytterligare litteratur kan tillkomma enligt lÀrarens anvisningar.