Estetik, avancerad nivå, 30 högskolepoäng
Giltig fr.o.m.: | VT2021 |
---|---|
Giltig t.o.m.: | HT2022 |
Beslutsdatum: | 2020-11-05 |
Beslutad av: | ÄmnesrĂĄdet i estetik |
Delkurs 1, Estetikens traditioner
Primärlitteratur
Att köpa eller låna via SH:s bibliotek:
Burke, Edmund, A Philosophical Enquiry into the Origin of our Ideas of the Sublime and
Beautiful (Oxford: Oxford University Press, 1990) eller annan utgĂĄva.
Longinos, Om litterär storhet [Peri hypsous], övers. Jan Stolpe (Göteborg: Anamma, 1997).
Plotinos, Enneads, i Greek and Roman Aesthetics, red. Oleg V. Bychkov och Anne Sheppard (Cambridge:
Cambridge University Press, 2010), finns ocksĂĄ som e-bok vid Sh.
Wollstonecraft, Mary, A Vindication of the Rights of Men (Oxford: Oxford University Press, 2008) eller
annan utgĂĄva (finns ocksĂĄ som e-bok via Liberty Fund).
Tillgänglig via kursplattformen:
Hume, David, Om måttstocken för smak, ur Aisthesis: Estetikens historia del 1, red. Sara Danius, Cecilia
Sjöholm och Sven-Olov Wallenstein (Stockholm: Thales, 2012) (SW).
Platon, Skrifter, Bok 2: Ion, övers. Jan Stolpe (Stockholm: Atlantis, 2001) (SW).
Platon, Skrifter, Bok 2: Faidros, övers. Jan Stolpe (Stockholm: Atlantis, 2001) (SW).
Shaftesbury, Moralisterna: En filosofisk rapsodi bestående av en redogörelse för vissa samtal om naturfilosofiska
och moraliska frågor (orig. 1709), övers. Karl Axelsson (Stockholm: Thales, 2020) (SW).
Totalt ca 600 sidor
Sekundärlitteratur
Tillgänglig via kursplattformen:
Axelsson, Karl, ”Förord”, i Shaftesbury, Moralisterna: En filosofisk rapsodi bestående av en redogörelse för vissa
samtal om naturfilosofiska och moraliska frågor (orig. 1709), övers. Karl Axelsson (Stockholm:
Thales, 2020), 1–28 (SW).
Axelsson, Karl, ”Mellan känslor och normer: Hume om smakomdömet och kritikern”, i Förnuft, känsla och
moral: Perspektiv på David Hume, red. Robert Callergård (Stockholm: Thales, 2011), 13–34 (SW).
Bahar, Saba, Mary Wollstonecraft’s Social and Aesthetic Philosophy: An Eve to Please Me (New York: Palgrave,
2002), urval (SW).
Guyer, Paul, ”Burke”, i A History of Modern Aesthetics, Vol. 1: The Eighteenth Century (Cambridge:
Cambridge University Press, 2014), 147–157 (SW).
Murray, Penelope, ”Introduction”, i Plato on Poetry, red. Penelope Murray, Cambridge Greek and Latin
Classics (Cambridge: Cambridge University Press, 1996), 1–33 (SW).
Totalt ca 120 sidor
Delkurs 2, Originalverk
Obligatorisk litteratur
Heidegger, Martin, Konstverkets ursprung, övers. Sven-Olov Wallenstein (Göteborg: Daidalos, 2005). 124 s. Införskaffas eller lånas.
Heidegger, Martin: ”Ursprung des Kunstwerkes”, i: Holzwege, i: Gesamtausgabe, bd 5, (Frankfurt: Klostermann, 1977 [eller senare]), s. 1–74. Hänvisning till pdf på internet kommer att ges. PDF.
Agamben, Giorgio, ”The man of taste and the dialectic of spirit”, i: The Man without Content, övers. Georgia Albert (Stanford: Stanford University Press, 1999), 9–17. PDF.
Babich, Babette, ur ”The Work of Art and the Museum: Heidegger, Shapiro, Gadamer”, i: Words in Blood, Like Flowers: Philosophy and Poetry, Music and Eros in Hölderlin, Nietzsche, and Heidegger (New York, Alb.: State University of New York Press, 2006), ca 20 s. PDF.
Cesare, Donatella di, ”Heidegger’s Metaphysical Antisemitism”, i: Ingo Farin & Jeff Malpas (ed.), Reading Heidegger’s Black Notebooks 1931–1941 (Cambridge, Mas.: MIT Press), 2016, 181-194. PDF.
Derrida, Jacques, ur ”Parergon”: ”I. Lemmata”, i: Tankens arkipelag: Moderna Kantläsningar, övers. Erik van den Heeg & Sven-Olov Wallenstein (Stehag: Brutus Östlings Bokförlag, 1992), s. 119–134. PDF.
Dreyfus, Hubert L., ”Heidegger’s Ontology of Art”, i: Hubert L. Dreyfus & Mark A. Wrathall: A Companion to Heidegger (Maiden, MA: Blackwell, 2005), 407–419. E-bok, Biblioteket.
Dasture, François, ”Five questions concerning Heidegger’s political engagement”, Philosophy and Social Criticism, 39:9, 2013, s. 853–862. E-tidskrift.
Guignon, Charles, ”The History of Being”, i: Hubert L. Dreyfus & Mark A. Wrathall: A Companion to Heidegger (Maiden, MA: Blackwell, 2005), s. 392–406. PDF.
Herrmann, Friedrich-Wilhelm von, ”The Role of Martin Heidegger’s Notebooks within the Context of His Oeuvre”, i: Reading Heidegger’s Black Notebooks 1931–1941, Ingo Farin & Jeff Malpas (red.) (Cambridge, Mass.: MIT Press, 2016), s. 89-94. PDF.
Thomson, Iain, ”Heidegger’s Aesthetics”, i: Stanford Encyclopedia of Philosophy, 1–61, http://plato.stanford.edu/entries/heidegger-aesthetics/.
Wallrup, Erik, ”Against the Grain: Heidegger and Musical Attunement”, i: Birgit Breidenbach & Thomas Docherty (red.), Mood: Interdisciplinary Perspectives, New Theories (London, New York: Routledge, 2019), s. 70–86. E-bok?
Rekommenderad bakgrundsläsning
Inwood, Michael, A Heidegger Dictionary (Maiden, MA: Blackwell, 1999): uppslagsorden ”Aletheia and truth”; ”Art and the work”; ”Being: an introduction”; ”Earth, world, god, man”; ”Forgetfulness and abandonment of being”; ”History of being”; ”Nature and phusis”; ”People”; ”Poetry and Dichtung”; ”Technology, machination and enframing”; ”Unhiddenness, disclosure and lighting”; ”World and being as a whole”. Finns som bok i SH:s bibliotek.
Wheeler, Michael, ”Martin Heidegger”, in: Stanford Encyclopedia of Philosophy, 1–103, http://plato.stanford.edu/entries/heidegger/.
Delkurs 3, Metodstudium
Böcker att köpa/låna
Dahlberg, Helena, Vad är kött? Kroppen och människan i Merleau-Pontys filosofi (Göteborg: Glänta produktion, 2013), s. 11-26, s. 27-44, 263-287
Gunnarsson Payne, Jenny, Magnus Öhlander (red.), Tillämpad kulturteori, red. (Lund: Studentlitteratur AB, 2007), s. 55-73, s. 151-174, s. 175-202, 251-271, 273-292, s. 319-343
Kjørup, Søren, Människovetenskaperna. Problem och traditioner i humanioras vetenskapsteori, övers. Sven-Erik Torhell (Lund, Studentlitteratur AB, 2009), s. 75-252, 299-320
Sjöholm Skrubbe, Jessica, Skulptur i folkhemmet: den offentliga skulpturens initutionalisering, referentialitet och rumsliga situationer 1940-1975 (Göteborg: Makadam, 2007). Diss. Uppsala: Uppsala universitet, 2007, s. 15-41, 43-99
Sohlberg, Peter & Britt-Marie, Kunskapens former: Vetenskapsteori, forskningsmetodik och forskningsetik (Stockholm: Liber, 2009), s. 179-193, s. 235-265, s. 268-294
Texter pĂĄ Studiewebben (utdrag)
Abrahamsson, Elin, Enahanda läsning: en queer tolkning av romancegenren (Lund: Ellerströms förlag, 2018), Eureka, Ellerströms akademiska; nr. 67. Diss. Stockholms universitet, 2018, s. 33-47
Holmgaard, Jan, "Inledning", Jaget i texten (Stockholm, Aiolos, cop. 1998). Diss. Stockholm: Univ., s. 13-30
Lykke, Nina, utdrag i Genusforskning – en guide till feministisk teori, metodologi och skrift, övers. Per Larson (Stockholm: Liber AB, 2009), s. 18-31
Elektronisk resurs
Bal, Mieke, Travelling Concepts in the Humanities: a Rough Guide (Toronto: Toronto University Press, 2002), kap. 1, s. 22-34
Båth, Katarina, Ironins skiftningar – jagets förvandlingar: Om romantisk ironi och subjektets paradox i texter av P.D.A. Atterbom, Diss. Uppsala: Uppsala universitet, 2017. Onlineresurs Söder Scholar, s. 11-36, s. 169-201, s. 210-229
Haraway, Donna, "Situated Knowledges: The Science Question in Feminism and the Privilege of Partial Perspective", Feminist Studies, Vol. 14, No. 3. (Autumn, 1988), s. 575-599
Uggla, Karolina, Konst och kartläggning kring 1970: modell, diagram och karta i konstens landskap, Diss. Stockholm: Stockholms universitet, 2015. Onlineresurs Söder Scholar, s. 14-38, s. 39-60, s. 112-129, s. 144-157
Sammanlagt ca 697 sidor
Referenslitteratur.
Foucault, Michel, Vetandets arkeologi, övers. CG Bjurström, aktualiserad och genomgången av Sven-Erik Torhell (Lund: Arkiv förlag, 2002), s. 37-103)
Winther Jörgensen, Marianne, Louise Phillips, Diskursanalys som teori och metod, övers. Sven-Erik Torhell (Lund: Studentlitteratur, 2000)
Delkurs 4 Estetikens fält
Litteratur
(tillgänglig via Södertörns högskolebibliotek eller som open access)
Axelsson, Karl, Flodin, Camilla och Pirholt, Mattias, ”Introduction”, i Beyond Autonomy in
Eighteenth-Century British and German Aesthetics, red. Axelsson, Flodin och Pirholt (New York: Routledge: 2020), open access via förlaget.
Halliwell, Stephen, ”Introduction”, i The Aesthetics of Mimesis: Ancient Texts and Modern Problems (Princeton: Princeton University Press, 2002), e-bok via biblioteket.
Haskins, Casey, ”The Myth of the Autonomy Fault Line in Aesthetics”, i Aesthetic and Artistic Autonomy, red. Owen Hulatt, 113–145 (London: Bloomsbury, 2013), e-bok via biblioteket.
Kivy, Peter, ”What Really Happened in the Eighteenth Century: The ’Modern System’ Re-examined (Again)”, British Journal of Aesthetics 52, nr 1 (2012): 61–74, BJA finns via biblioteket.
Kristeller, Paul Oskar, ”The Modern System of the Arts: A Study in the History of Aesthetics
(I)”, Journal of the History of Ideas 12, nr 4 (1951): 496–527, fulltext via biblioteket.
Kristeller, Paul Oskar, ”The Modern System of the Arts: A Study in the History of Aesthetics
(II)”, Journal of the History of Ideas 13, nr 1 (1952): 17–46, fulltext via biblioteket.
Porter, James I, ”Is Art Modern? Kristeller’s ’Modern System of the Arts’ Reconsidered”, British Journal of Aesthetics 49, nr 1 (2009): 1–24, BJA finns via biblioteket.
Shiner, Larry, ”Continuity and Discontinuity in the Concept of Art”, British Journal of Aesthetics 49, nr 2 (2009): 159–169, BJA finns via biblioteket.
Stolnitz, Jerome, ”On the Significance of Lord Shaftesbury in Modern Aesthetic Theory”,
Philosophical Quarterly 11, nr 43 (1961): 97–113, fulltext via biblioteket.
Stolnitz, Jerome, ”A Third Note on Eighteenth-Century ’Disinterestedness’”, Journal of Aesthetics and Art Criticism 22, nr 1 (1963): 69–70, fulltext via biblioteket.
Litteratur (tillgänglig via kursplattformen)
Abrams, M. H, ”Art-as-Such: The Sociology of Modern Aesthetics”, i Doing Things with Texts: Essays in Criticism and Critical Theory, 135–158 (New York: W. W. Norton, 1989).
Axelsson, Karl, ”Reading the History of Aesthetics”, i Political Aesthetics: Addison and Shaftesbury on Taste, Morals and Society, 5–18 (London: Bloomsbury, 2019).
Haskins, Casey, ”Autonomy: Overview”, i The Encyclopedia of Aesthetics, red. Michael Kelly, vol 1, 247–252 (New York: Oxford University Press, 2014).
Shiner, Larry, ”Introduction”, i The Invention of Art: A Cultural History (Chicago: Chicago
University Press, 2001), 3–16.
Kursiv läsning (att köpas/lånas)
Batteux, Charles, The Fine Arts Reduced to a Single Principle, övers. James O. Young (Oxford: Oxford University Press, 2015), eller annan utgåva.