Litteratur

Ledarskap och delaktighet i pedagogisk praktik, 7.5 högskolepoäng

Giltig fr.o.m.: HT2021
Giltig t.o.m.: VT2022
Beslutsdatum: 2021-04-21
Beslutad av: Ämnesrådet i pedagogik

Ledarskap


Ashman, Ian & Lawler, John (2008). Existential Communication and Leadership. Leadership, 4(3), 253–268. https://doi.org/10.1177/1742715008092361 (s. 15.)

Bryman, Alan (2007). Effective Leadership in Higher Education. Summary of findings. London: Leadership Foundation for Higher Education. (s. 44.)                                  https://ucarecdn.com/837461af-7047-486e-a18f-4289eb2fd083/

Buber, Martin (1994/1923). Jag och Du. Ludvika: Dualis. (176 s).

Månsson, Niclas & Svahn, Vilhelm (2018). Pedagogiskt ledarskap, existentialism och äkta dialog. I Ärlemalm-Hagsér, Eva & Öhman, Marie (red.). Högskolepedagogisk utveckling i teori och praktik (s. 24–34). Eskilstuna/Västerås: Mälardalen Studies in Educational Sciences No 39. https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1240437/fulltext02.pdf (s. 11).

 

Pedagogikens traditioner


Kroksmark, Tomas (2011). Den tidlösa pedagogiken Lund: Studentlitteratur. (Valda delar ca s. 100).

2018. Pedagogik som vetenskap [Elektronisk resurs] en inbjudan / Mattias Nilsson Sjöberg (red.). (Valda delar ca s. 100).

Makt och motstånd, ansvar och delaktighet samt styrning och frihet:

Masschelein, Jan and Simons, Maarten. In Defence of the School. A Public Issue. Leuven: E-ducation, Culture & Society Publishers. (s. 150).

von Oettingen, Alexander (2018). Allmän didaktik – mellan normativitet och evidens. Lund: Studentlitteratur. (s. 150).

Hållander, Marie (2020). “Chapter 6: Witnessing for the future.” The pedagogical possibilities of witnessing and testimonies: through the lens of Agamben. London: Palgrave Macmillan. Eller: Hållander, Marie 2017. ”Att vittna för framtiden.” Det omöjliga vittnandet: om vittnesmålets pedagogiska möjligheter. Malmö: Eskaton. (s. 10).

Freire, Paulo (1998). Pedagogy of freedom: Ethics, Democracy and Civic. Lanham: Suite Rowman & Littlefield Publishers, inc. (s. 109).

Foucault, Michel 2017. Övervakning och straff : fängelsets födelse; översättning: C G Bjurström. Lund: Arkiv förlag. (s. 100).

 

Observation


Bjørndal, Cato R. P. (2005). Det värderande ögat: observation, utvärdering och utveckling i undervisning och handledning. Stockholm: Liber. (s. 192)

Friesen, Norm & Osguthorpe, Richard (2018). Tact and the pedagogical triangle: The authenticity of teachers in relation. Teaching and Teacher Education, 70, p. 255–264. https://doi.org/10.1016/j.tate.2017.11.023 (s. 9.)

Vetenskapsrådet (2017). God forskningssed. Stockholm: Vetenskapsrådet. https://www.vr.se/download/18.2412c5311624176023d25b05/1555332112063/God-forskningssed_VR_2017.pdf Kapitel 2 och 3. (ca s. 20)