Litteratur

Retorik C, 30 högskolepoÀng

Giltig fr.o.m.: VT2021
Giltig t.o.m.: VT2021
Beslutsdatum: 2020-11-25
Beslutad av: Ämnes- och programrĂ„det för retorik

Delkurs: Teori och metod 7,5 hp

Obligatorisk litteratur

Agnafors, Marcus & Levinsson, Magnus. (2019). Att tÀnka uppsats: det vetenskapliga arbetets grundstruktur. Malmö: Gleerups [101 s.].

Ahmed, Sara. (2011). Vithetens hegemoni. HÀgersten: Tankekraft förlag, s. 173-200 [27 s.].

Bizup, Joseph. 2008. “BEAM: A Rhetorical Vocabulary for Teaching Research-Based Writing”. Rhetoric Review, 27:1, s. 72–86. [14 s.]

Biesecker, Barbara. (2011). ”Wither Ideology? Toward a Different Take on Enjoyment as a Political Factor”, Western Journal of Communication, vol 75, no. 4, s.445-450 [5 s.]

Burgers, Christian, Elly A. Konijn, Gerard J. Steen. (2015). “Figurative Framing: Shaping Public Discourse Through Metaphor, Hyperbole, and Irony”, Communication Theory, Volume 26, Issue 4, s. 410–430 [20 s.]

Butler, Judith. (2006). Gender Trouble: Feminism and the Subversion of Identity. London: Routledge, s.1-46 [46 s.] (Finns ocksÄ pÄ svenska (2007). Genustrubbel, Göteborg: Daidalos.)

Campbell, Karlyn K. 2002. “Consiousness-raising: Linking Theory, Criticism, and Practice”. Rhetoric Society Quarterly, 32: 1, s. 45-64. [9 s.]

Entman, Robert M. (1993). “Framing: Towards Clarification of a Fractured Paradigm”,Journal of Communication, 43 (4), s. 51-58 [7 s.]. 

Goodnight, G. Thomas. 2015. “Rhetoric and Communication: Alternative Worlds of Inquiry”. Quarterly Journal of Speech, 101:1, 145-150, DOI: 10.1080/00335630.2015.999982 [5 s.]

Johansson, Anna. (2005). Narrativ teori och metod. Lund studentlitteratur [urval c.250 s.].

King, Andrew. 2015. “Scholarship Yesterday, Today and Tomorrow”. Quarterly Journal of Speech, 101:1, 127-131, DOI: 10.1080/00335630.2015.999984 [4 s.]

Kuypers, Jim A. (2009). “Framing analysis from a rhetorical perspective”, Doing News Framing Analysis : Empirical and Theoretical Perspectives, Jim A. Kuypers, and Paul D'Angelo, red., Hoboken: Taylor & Francis, s. 286-311 [25 s.].

Laclau, Ernesto. (2014). The Rhetorical Foundations of Society. London: Verso, s.11-36. [25 s.]

McKerrow, Raymie E. 2015. “’Research in Rhetoric’ Revisited”. Quarterly Journal of Speech, 101:1, 151-161, DOI: 10.1080/00335630.2015.994915 [10 s.]

Mazzoleni, Gianpietro. (2008). ”Media Logic” och “Mediatization”, L. L. Kaid & C. Holtz-Bacha, red., Encyclopedia of political communication. Thousand Oak: SAGE Publications, s. 446-448. [2 s.] 

McGee, Michael C. (1980). ”The ’Ideograph’: A Link Between Rhetoric and Ideology”, Quarterly Journal of Speech, vol.66 no. 1, s.1-16 [16 s.].

Porrovecchio, Mark J. & Condit, Celeste M. (eds.). 2016. Contemporary Rhetorical Theory: A Reader, second edition, s. (1-153 översiktligt), 523-604. New York: The Guilford Press. [ca 100 s.]

Stucki, I., & Sager, F. (2018). Aristotelian framing: Logos, ethos, pathos and the use of evidence in policy frames. Policy Sciences, 51(3), s. 373-385 [12 s.].

Rienecker, Lotte & Stray JĂžrgensen, Peter. 2008. Att skriva en bra uppsats.

3., [rev. och uppdaterade] uppl., kap. 5. Malmö: Liber. [ca 20 s.]

Zarefsky, David. 2008. ”Knowledge Claims in Rhetorical Criticism”. Journal of Communication, 58, s. 629–640. [31 s.]

Totalt 704 sidor.

Dessutom lÀses en humanvetenskaplig doktorsavhandling med retorisk inriktning.

Avhandlingen vÀljs ur listan i samrÄd med lÀraren:

Almström Persson, Gunilla. 2009. Perspektiv i polisprotokoll. Stockholm: Acta Universitatis Stockholmiensis, 2009. [152 s.] TillgÀnglig pÄ internet: http://su.diva-portal.org/smash/get/diva2:211918/FULLTEXT01.pdf

Bakken, Jonas. 2007. Litteraturvitenskapens retorikk. En studie av tekstnormene for gode norske empiriske litteraturvitenskapelige artikler i perioden 1937-57, diss. Oslo. [313 s.]

Bengtson, Erik. 2019. The epistemology of rhetoric: Plato, Doxa and post-truth. Diss. Uppsala: Uppsala universitet. [224 s.]

Bruhn, Tommy. 2018. Delade meningar: retorisk flertydighet och den pluralistiska publiken i politiska förnyelseprocesser. Diss. Lund : Lunds universitet, 2018 [320 s.]

Buhre, Frida. 2019. Speaking other times: Hannah Arendt and the temporality of politics. Diss. Uppsala: Uppsala universitet, 2019. Uppsala. [292 s.]

Dahlin, Maria. 2008. Tal om terror: sÀkerhetspolitisk retorik i Sverige och Ryssland hösten 2001. Diss. UmeÄ: UmeÄ universitet, 2008. [291 s.] TillgÀnglig pÄ internet: http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:umu:diva-1892

Edberg, HĂ©lĂšne. 2015. Kreativt skrivande för kritiskt tĂ€nkande. En textanalytisk fallstudie av studenters arbete med kritisk metareflektion. Diss.Örebro: Örebro Studies in Rhetoric 8; Södertörns Doctoral Dissertations 109. [248 s.]

Gelang, Marie. 2008. Actiokapitalet: retorikens ickeverbala resurser. Diss. Örebro: Örebro universitet, 2008. [255 s.]

Gustafsson, Anna. 2009. Pamfletter! En diskursiv praktik och dess strategier i tidig svensk politisk offentlighet. Diss. TillgÀnglig pÄ internet: http://www.lu.se/o.o.i.s?id=12588&postid=1274937 [267 s.]

Hansson-Nylund, Helena. 2016. HĂ„llbar dialog? Retorik i möten om svensk kĂ€rnavfallshantering. Diss. Örebro : Örebro universitet, 2016. [240 s.] TillgĂ€nglig pĂ„ Internet: http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:oru:diva-49915

Hietanen, Mika. 2007. Paul's Argumentation in Galatians: A Pragma-Dialectical Analysis, diss. Åbo; New York: T&T Clark. [210 s.]

Kjeldsen, Jens E. 2002. Visuel Retorik, Bergen: Institutt for medievitenskap, Universitetet i Bergen. [466 s.]

Landqvist, Mats. 2006. Förhandlares kommunikativa kompetens. Diss. Örebro: Örebro universitet, 2006. [290 s.]

Lid Falkman, Lena. 2009. Ledarskapande retorik. Dag Hammarskjöld och FN:s övriga generalsekreterare som scen för karisma, dygder och ledarideal, diss. Stockholm: Handelshögskolan; The Economic Research Institute, Stockholm School of Economics. [446 s.]

Lind, Peter. 2014. "Strunt alt hvad du orerar" : Carl Michael Bellman, ordensretoriken och Bacchi Orden, diss. Uppsala. [322 s.]

Lindqvist, Janne. 2002. Dygdens förvandlingar. Begreppet dygd i tillfÀllestryck till handelsmÀn före 1780, diss. Uppsala. [306 s.]

Matthiesen, Christina. 2013. Elevstyret imitatio: En retorisk skrivepÊdagogik i teori og praksis, diss. Köpenhamn. [256 s.]

Oja, Simon. 2015. Sverigedemokraternas budskap 2005-2010: en retorisk studie av ett annorlunda parti. Diss. Örebro: Örebro universitet, 2015. [318 s.]

Olsson Jers, Cecilia. 2010. Klassrummet som muntlig arena. Att bygga och etablera ethos, diss. Malmö. [291 s.]

Pusztai, Istvan. 2000. Stanislavskij-variationer: skÄdespelarövningar som didaktiska instrument i pedagogiskt drama. Diss. Stockholm: Univ. [255 s.]

Qvarnström, Sofi. 2009. MotstÄndets berÀttelser. Elin WÀgner, Anna Lenah Elgström, Marika Stiernstedt och första vÀrldskriget, diss. Uppsala; Hedemora: Gidlund. [453 s.]

Rimm, Stefan. 2011. VĂ€ltalighet och mannafostran: retorikutbildningen i svenska skolor och gymnasier 1724-1807. Diss. Örebro: Örebro universitet. [349 s.] TillgĂ€nglig pĂ„ Internet: http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:oru:diva-17326

Rosengren, Mats. 1998. Psychagƍgia: konsten att leda sjĂ€lar: om konflikten mellan retorik och filosofi hos Platon och ChaĂŻmPerelman. [Ny utg.] Eslöv: B. Östlings bokförl. Symposion. [240 s.]

Sigrell, Anders. 2001 [1999]. Att övertyga mellan raderna: en retorisk studie om underförstĂ„ddheter i modern politisk argumentation. 2., rev. utg. Åstorp: Rhetor förlag. [420 s.]

Stagnell, Alexander. 2019. The ambassador's letter: on the less than nothing of diplomacy. Diss. Uppsala: Uppsala universitet. [312 s.]

Ström, Annika. 1994. Lachrymae Catharinae: five collections of funeral poetry from 1628 : edited with studies on the theoretical background and the social context of the genre. Diss. Stockholm: Univ. [307 s.]

VigsÞ, Orla. 2004. Valretorik i text och bild: en studie i 2002 Ärs svenska valaffischer. Diss. Uppsala : Uppsala universitet. [235s.] TillgÀnglig pÄ internet: http://uu.divaportal.org/smash/get/diva2:165566/FULLTEXT01.pdf

Weiner, Gudrun. 2006. Att strida med ord: en kritisk retorikanalys av politiska talkshows i tysk tv. Diss. Örebro : Örebro universitet, 2006. [285 s.]

Wolrath Söderberg, Maria. 2012. Topos som meningsskapare: retorikens topiska perspektiv pÄ tÀnkande och lÀrande genom argumentation. Avhandling. Retorikförlaget. [224 s.]

Öhrberg, Ann. 2001. Vittra fruntimmer: författarroll och retorik hos frihetstidens kvinnliga författare. Diss. Uppsala: Univ. [416 s.]

Referenslitteratur

Alvesson, Mats & Sköldberg, Kaj.2008. Tolkning och reflektion: vetenskapsfilosofi och kvalitativ metod. 2., [uppdaterade] uppl. Lund: Studentlitteratur. [616 s.]

Hartman, Jan. 2004. Vetenskapligt tÀnkande: frÄn kunskapsteori till metodteori. 2., [utök. och kompletterade] uppl. Lund: Studentlitteratur

Ödman, Per-Johan. 2007. Tolkning, förstĂ„else, vetande: hermeneutik i teori och praktik. 2., [omarb.] uppl. Stockholm: Norstedts akademiska förlag [254

s.]

[Ca 1300 sidor]


Delkurs: Tematisk fördjupning, 7,5 hp

Andersson HÄkan (2006). RÀttens narratologiska dimensioner. I: Interaktiv rÀttsvetenskap En antologi. Minna GrÀns och Staffan Westerlund (red.). UU. https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:173409/FULLTEXT01.pdf#page=9 Sid. 22­­­­-45. (23 s.)

Andersson, Ulrika (2018). Det vardagligas frÄnvaro. En analys av rÀttsliga narrativ i tvÄ samtida vÄldtÀktsfall. I: Ulika Holgersson & Helena Tolvhed (red.). Plats för makt. Makadam forlag. (20 s.)

Biggs, John & Tang, Catherine (2008). Constructive Alignment in Learning Teaching and Assessment https://www.slideshare.net/DianaMQuinn/john-biggs-and-catherine-tang-2008-presentation

Biggs John, Tang Catherine (2011) Teaching for Quality Learning at University. 4e uppl. kap. 6 & 7 samt 11 & 12 (s.[37 + 52s]= 89 s.)

BlĂŒckert, Ann (2010) Juridiska – ett nytt sprĂ„k? En studie av juridikstudenters sprĂ„kliga inskolning, Skrifter utgivna av Institutionen för nordiska sprĂ„k vid Uppsala universitet 79, Uppsala. S. 275-298 (23 s.)

Boréus, Kristina (2018). Textens mening och makt: metodbok i samhÀllsvetenskaplig text- och diskursanalys. Göran Bergström (red.). FjÀrde [omarbetade och aktualiserade] upplagan. Lund: Studentlitteratur, [2018] (Ca 50 s. urval)

Bruner, Jerome S. (2003). Making stories : law, literature, life. Cambridge, Mass. ; Harvard University Press. Kapitel 1 & 2. (Ca 90 s.)

 Bourdieu, Pierre (2004). Science of Science and Reflexivity. Chicago: The University of Chicago Press. (15 s.)

Byrman, Ylva (2017). SÄ fÄngas de misstÀnktas ord Förhör och dokumentationspraktiker pÄ Skattebrottsenheten. Göteborgs universitet. Institutionen för svenska sprÄket. (Urval 30 s.).

 Clark Romy , Fairclough Norman , Ivanič Roz & Martin‐Jones Marilyn (1990) Critical language awareness part I: A critical review of three current approaches to language awareness, Language and Education, 4:4, 249-260, DOI: 10.1080/09500789009541291 To link to this article: https://doi.org/10.1080/09500789009541291 (11 s.)

Edberg, HĂ©lĂšne (2015). Kreativt skrivande för kritiskt tĂ€nkande; en textanalytisk fallstudie av studenters arbete med kritisk metareflektion. Örebro Studies in Rhetoric 8. Örebro, (250 s).

Foss, Sonja (2004). Rhetorical Criticism – Exploration & Practice. kapitlen om: Fantasy-Theme Criticism, (s.109-116, 136-139 samt Metaphorical Criticism, (s. 239-249). 3:e uppl. Waveland Press, Inc. Illinois. (15 s.)

Foucault, Michel (2008). SjĂ€lvteknologier. I: Diskursernas kamp, Stockholm/Stehag: Brutus Östlings förlag Symposion. s.261-292 (Uval 15 s.).

Hellspong, Lennart (2001). BerĂ€ttelseanalys. I: Metoder för brukstextanalys. Lund: Studentlitteratur. S.171–182. (11s.)

Lakoff, George & Johnson Mark (2003). Metaphors we live by. Chicago: Univ. of Chicago Press. (15 s.).

Linell, Per (2002). Perspectives, implicitness and recontextualization. C.F. Graumann, & W. Kallmeyer (red.). I: Perspective and Perspectivation in Discourse. Amsterdam: J. Benjamins Pub. Co. S. 41–57. (16s.)

Lykke, Nina (2009). Genusforskning; en guide till feministisk teori, metodologi och skrift. S. 179–197. I svensk översĂ€ttning av Per Larsson. Stockholm: Liber. (18s.)

Miller, Carolyn R. (1984): Genre as Social Action. I Quarterly journal of speech vol. 70, s. 151-167. (16s.)

Miller, Carolyn R. (2014). Genre as Social Action. Revised 3o years later (2014). I: Letras & letras 31/3 (Jul./dez 2015). (15 s.)

Molloy, Gunilla (2001). De kulturbundna metaforerna. I: Texten bakom texten¾ Tre uppsatser om sakprosa ur ett feminist-didaktiskt perspektiv. Lund: Studentlitteratur.S. 7–24. (17s.)

Nussbaum, Martha C. (1995). KĂ€nslans skĂ€rpa, tankens inlevelse: essĂ€er om etik och politik. Urval, inledning och översĂ€ttning av Zagorka Zivkovic: Stockholm ; B. Östlings bokförlag Symposion. (50 s.)

Nussbaum, Martha, Craven (2001). Upheavals of thought; The intelligence of Emotions. Cambridge University Press. S. 304–326, 401–405. (26s.)

Totalt Ca 800 sidor.

Tillkommer analysunderlag Ca 20 s. och egenvalda forskningsartiklar ca 30 s.


Delkurs: SjÀlvstÀndigt arbete, 15 hp

Referenslitteratur

Agnafors, Marcus & Levinsson, Magnus (2019). Att tÀnka uppsats : det vetenskapliga arbetets grundstruktur. Malmö: Gleerups.

Booth, Wayne C., Colomb, Gregory G., Williams, Joseph M., Bizup, Joseph & Fitzgerald, William T. (2016). The Craft of Research. Fourth edition. Chicago: The University of Chicago Press.

Rienecker, Lotte & Stray JÞrgensen, Peter (2008 [eller nyare]). Att skriva en bra uppsats. 2., [rev. och uppdaterade] uppl. [eller nyare]. Malmö: Liber.

Svenska akademiens ordlista över svenska sprÄket. (2006 [eller nyare]), 13. uppl. [eller nyare] Stockholm: Svenska Akademien.

Svenska skrivregler (2008 [eller nyare]). Stockholm: Liber.