Medier, lag och rätt, 7.5 högskolepoäng
Giltig fr.o.m.: | VT2021 |
---|---|
Giltig t.o.m.: | HT2021 |
Beslutsdatum: | 2020-11-26 |
Beslutad av: | ÄmnesrÃ¥det i Medie- och kommunikationsvetenskap |
ARTIKLAR & BOKKAPITEL
Andersson Schwarz, Jonas (2020). Plattformarnas ansvar för ett icke-destruktivt konversationsklimat. I: Truedson, L. (red.) Sanning, förbannad lögn & journalistik. Stockholm: Institutet för mediestudier. 86–107 https://mediestudier.se/publikationer/sanning-forbannad-logn-journalistik/
Couldry, Nick; Rodriguez, Clemencia; Bolin, Göran; Cohen, Julie; Goggin, Gerard; Kraidy, Marwan M.; Iwabuchi, Koichi; Lee, Kwang-Suk; Qiu, Jack; Volkmer, Ingrid; Wasserman, Herman; Zhao, Yuezhi; Koltsova, Olessia; Rakhmani, Inaya; Rincón, Omar; Magallanes-Blanco, Claudia; and Thomas, Pradip, "Inequality and Communicative Struggles in Digital Times: A Global Report on Communication for Social Progress" (2018). CARGC Strategic Documents. 1.
Cuilenburg & McQuail (2003). Media policy paradigm shifts: towards a new communications policy paradigm. European Journal of Communication. Vol.18(2), s. 181-207. http://www.sagepub.com/mcquail6/Online%20readings/8d%20van%20Cuilenburg%20&%20McQuail.pdf
Donders, Karen, Pauwels, Caroline & Loisen, Jan (red.) (2014). The Palgrave handbook of European media policy. Basingstoke: Palgrave Macmillan, s. 1-35, 257-328, 382-401
Hintz, Arne (2012). Challenges to Freedom of Expression in the Digital World: Lessons from WikiLeaks and the Arab Spring. Essachess: Journal for Communication Studies vol.5(9), s.83-106.
Kretschmer, Martin & Friedemann Kawohl (2004) The History and Philosophy of Copyright. In Music and Copyright, (red.) Simon Frith & Lee Marshal. Edinburgh: Edinburgh University Press, s. 21-53. http://eprints.bournemouth.ac.uk/3155/1/music_chapter_2_final.pdf
Nieminen, Hannu (2014) Three levels of the crisis of the media – and a way out. Moscow readings, 17-18 October, 2014. [via studiewebben]
Syvertsen, Trine, Enli, Gunn, Mjøs, Ole J. & Moe, Hallvard (2014). The media welfare state: Nordic media in the digital era. Ann Arbor: The University of Michigan Press, s. 1-23
Towse, Ruth, Christian Handke and Paul Stepan (2008) The Economics of Copyright Law: A Stocktake of the Literature. Review of Economic Research on Copyright, 5(1): 1-22. http://core.kmi.open.ac.uk/download/pdf/4897291.pdf
Westman, Daniel (2020). Sociala medier – yttrandefrihet och ansvar. I: Skarhed m.fl. (red.) Ord och rätt: Festskrift till Hans-Gunnar Axberger. Visby: eddy.se. 675–704.
BÖCKER (hela eller utdrag)
Cohen, Julie (2012). The Networked Self: Law, code and the play of everyday practice. New Haven & London: Yale University Press, s. 61-106, 155-273.
Nylander, Christina (2011). Medierätt 1. Yttrandefrihet och tryckfrihet i tryckta och digitala medier samt radio och TV. 4:e upplagan. Lund: Studentlitteratur, 39 s.
Radu, Roxana (2019) Negotiating internet governance. Oxford: Oxford University Press. ca 100 s.
Svensson, Carl Anders (2019). Den svenska marknadsföringslagstiftningen. Lund: Studentlitteratur.
Lagar och regelsamlingar:
Lag (1960:729) om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk https://lagen.nu/1960:729
Marknadsföringslag (2008:486) https://lagen.nu/2008:486
Dataskyddsförordningen https://eur-lex.europa.eu/legal-content/SV/TXT/?uri=CELEX:32016R0679
Radio- och tv-lag (2010:696) https://lagen.nu/2010:696
Tryckfrihetsförordning (1949:105) https://lagen.nu/1949:105
Yttrandefrihetsgrundlag (1991:1469) https://lagen.nu/1991:1469
Etiska regler för press, TV och radio https://po.se/pressetik/