Litteratur

Medie- och kommunikationsvetenskap A, 30 högskolepoÀng

Giltig fr.o.m.: VT2021
Giltig t.o.m.: VT2021
Beslutsdatum: 2020-11-26
Beslutad av: ÀmnesrÄdet i Medie- och kommunikationsvetenskap

Delkurs 1, Medielandskapet 

Antal sidor (inklusive referenslitteratur): 1059 s. (varav 604 s. obligatorisk + 455 s. referenslitteratur) 

 

Böcker / delar av böcker 

Bengtsson, Stina, Göran Bolin, Michael Forsman, Peter Jakobsson, Sofia Johansson & Per StĂ„hlberg (2017) Medielandskap och mediekultur: en introduktion till medie- och kommunikationsvetenskap, Stockholm: Liber. (252 s.) 

 

Bengtsson, Stina, Staffan Ericson & Fredrik Stiernstedt (red.) (2020) Medievetenskapens idĂ©traditioner, Lund: Studentlitteratur (395 s)  

följande kapitel i Bengtsson m.fl.:  

Lundgren om James Carey (ca 20 sidor) 

Kaun om Habermas (ca 20 sidor) 

StĂ„hlberg om Anderson (ca 20 sidor) 

 

Curran, James, Natalie Fenton & Des Freedman (2016, 2:a upplagan) Misunderstanding the Internet, London: Routledge. (ca 35 s) 

 

Texter pĂ„ Studiewebben 

Andersson Schwarz, Jonas (2019) ”PlattformssamhĂ€llet: en definierande introduktion”, i Jonas Andersson Schwarz & Stefan Larsson (red.) PlattformssamhĂ€llet: den digitala utvecklingens politik, innovation och reglering, Stockholm: Fores, s. 1-21. (20 s.) 

 

Barthes, Roland (1964/1977) “The rhetoric of the image”, i Image – Music – Text, London: Fontana, 32-51. (19 s.) 

 

Bolin, Göran (2014) “The death of the mass audience reconsidered: From mass communication to mass personalisation”, i Susanne Eichner & Elizabeth Prommer (red.) Audiences, Production Culture and Television Aesthetics: European Perspectives, s 3-16. (13 s.) 

 

Cassel, Kerstin (red.) (2009) Hugget i sten för evigheten, Nyköping: Sörmlands museums förlag. (s. 19-55+73-89) (52 s.) 

 

Carlsson, Ulla (2016) “Medie- och informationskunnighet, demokrati och yttrandefrihet”, i Oscar Westlund (red.) MĂ€nniskorna, medierna och marknaden: Medieutredningens forskningsantologi om en demokrati i förĂ€ndring, SOU 2016:30, s. 487-514. (27 s.) 

 

Carey, James (1988/1992) ”A cultural approach to communication”, i Communication as Culture: Essays on Media and Society, London: Routledge, pp.13-23. (10 s.) 

 

Dyer, Richard (1994) “VĂ€rldens ljus: Den vita rasen och filmbilden”, i FilmhĂ€ftet, Vol. 22(3): 13-22. (9 s.) 

 

Habermas, Jurgen (1962/1984/2003) Borgerlig offentlighet: kategorierna â€privat” och â€offentligt” i det moderna samhĂ€llet, Lund: Arkiv förlag. (urval, 8 s.) 

 

Hill, Annette (2019) ”Pathways to engagement”, i Media Experiences: Engaging with Drama and Reality Television, Oxon & New York: Routledge, s. 1-15. (15 s.) 

 

Löfgren, Orvar (1991) ”Medierna i nationsbygget: Hur press, radio och TV gjorde Sverige svenskt”, i Ulf Hannerz (red.) Medier och kulturer, Stockholm: Carlssons, s. 85-120. (35 s.) 

 

McLuhan, Marshall (1964/2001) “Media”, Stockholm: Pocky (översĂ€ttning Richard Matz), s. 14, 18-20, 22-25, 36-38, 76-77. (13 s.) 

 

StĂșr, Elisabeth (2012) “De globala mediesystemen”, i Lars Nord & Jesper StrömbĂ€ck (red.) Medierna och demokratin, Lund: Studentlitteratur, s. 47-59, 62-64. (15 s.) 

 

Referenslitteratur till kartlĂ€ggningsuppgiften 

 

Carlsson, Ulla (red.) (2019) Nordicom-Sveriges Mediebarometer 2018, Göteborgs universitet: Nordicom. 

 

Davidsson, Pamela, Matti Palm & Åsa Melin Mandre (2019) Svenskarna och Internet 2019, Göteborg: Stiftelsen för Internetinfrastruktur. (121 s.) 

 

Maxwell, Richard & Toby Miller (2012) Greening the Media, Oxford & New York: Oxford University Press. (urval, ca 40 s.) 

 

Weibull, Lennart, Ingela Wadbring & Jonas Ohlsson (2018, 12:e upplagan) Det svenska medielandskapet: Traditionella och sociala medier i samspel och konkurrens, Stockholm: Liber. (314 s.) 

 

 

Delkurs 2, Medierna i samhĂ€llet 

Antal sidor (inklusive referenslitteratur): ca 1000 s. 

 

Film:  

Citizen Kane (1941) 

 

Böcker / delar av böcker: 

Horkheimer, Max & Theodor Adorno (1944/1996) ’Kulturindustri: Upplysning som massbedrĂ€geri’ i Upplysningens dialektik. Göteborg: Daidalos, s. 137–185. 

 

Andersson Schwarz, Jonas (2019) TvĂ„ policylandskap: Hur regleringen av digitala plattformar hanteras i EU respektive USA. I: Jonas Andersson Schwarz & S. Larsson (red.) PlattformssamhĂ€llet: Den digitala utvecklingens politik, innovation och reglering. Stockholm: Fores, 312-349. 

 

Arsenault, Amelia and Manuel Castells (2008) The Structure and Dynamics of Multi-Media Business Networks. International Journal of Communication 2: 707-748. 

 

Asp, Kent (1990) ’Medialisering, medielogik, mediekrati’, Nordicom Information nr. 4, Göteborg: Nordicom. (ca. 8 s) 

 

Baudrillard, Jean (1971/1981) ‘Requiem for the Media’. I Jean Baudrillard: For a Critique of the Political Economy of the Sign. St. Louis: Telos, 164-184. 

 

Bengtsson, Stina, Staffan Ericson & Fredrik Stiernstedt (under utgivning): Medievetenskapens idĂ©traditioner, Lund: Studentlitteratur (urval om ca. 4 kapitel). 

 

Bolin, Göran (2012): ‘The Labour of Media Use: The Two Active Audiences’, Information, Communication and Society, 15(6): 796-814. (18 s.) 

 

Bolin, Göran (2016): “VĂ€rdeskapande och medborgarskap i det digitaliserade samhĂ€llet”, i SOU 2016:30 (red: Oscar Westlund): MĂ€nniskorna, Medierna & Marknaden: Medieutredningens forskningsantologi om en demokrati i förĂ€ndring, Stockholm: Elanders, s. 109-130. 

 

Broady, Donald (1999): ”Inledning”. Kulturens fĂ€lt, Göteborg: Daidalos, 11-26. 

 

Couldry, Nick (2003) Ritual Space: Unravelling the Myth of the Centre. Media Rituals. London & New York: Routledge, 37-54. 

 

Freedman, Des (2012). The contradictions of media power. London: Bloomsbury Academic, 16-30. 

 

Gillespie, Tarleton (2014) The relevance of algorithms. I Tarleton Gillespie, Pablo J. Boczkowski, and Kirsten A. Foot (red.) Media technologies: essays on communication, materiality and society. Cambridge, Mass: MIT Press, s. 167-193. 

 

Herzog, Herta (1941) ”On borrowed experience: an analysis of listening to daytime sketches”, Studies in Philosophy and Social Science, 9(1): 65-95. http://archive.org/details/ZeitschriftFrSozialforschung9.Jg Finns att tillgĂ„ som pdf pĂ„ studiewebben 

 

Johansson, Karl-Magnus & Gunnar Nygren (2018) Locked in a Mutual Dependency: Media and the Political Executive in Close Interplay. Johansson & Nygren (eds): Close and Distant. Political Executive-Media Relations in Four Countries. Göteborg: Nordicom, 247-260. 

 

Lazarsfeld, Paul F & Robert K Merton (1948/1957): ”Mass communication, popular taste and organized social action”, i Bernard Rosenberg & David Manning White (red): Mass culture. The popular arts in America, New York: The Free Press, s 457-473. 

 

Livingstone, Sonia (2019) Audiences in an Age of Datafication: Critical Questions for Media Research. Television and New Media 20(2): 170-183 (13 s.) 

 

Mansell, Robin (2015) Platforms of power. Intermedia 43(1): 20-24. 

 

SOU 2016: 80 (2016) En grĂ€nsöverskridande mediepolitik. Medieutredningens slutbetĂ€nkande. Stockholm, s. 11-40. https://www.regeringen.se/4ab3d0/contentassets/c4f57b68335e491a948185108aa3833f/en-gransoverskridande-mediepolitik.-for-upplysning-engagemang-och-ansvar-sou-201680 

 

StrömbĂ€ck, Jesper (2008) Four phases of mediatization: An analysis of the mediatization of politics. International Journal of Press/Politics 133: 228–246. 

 

Thompson, John B. (2001). Medierna och moderniteten. Göteborg: Daidalos, 15 s 

 

van Dijck, JosĂ©, Thomas Poell & Martijn de Waal (2018) The Platform Society. Public Values in a Connected World. Oxford: Oxford University Press. 240 s. 

 

 

Delkurs 3, Medier och meningsskapande 

Antal sidor (inklusive referenslitteratur): ca 950 sidor 

 

Bengtsson, Stina, Staffan Ericson & Fredrik Stiernstedt (red.) (2020) Medievetenskapens idĂ©traditioner, Lund: Studentlitteratur. 


följande kapitel i Bengtsson m.fl.:  

Bengtsson om Radway (ca 20 sidor) 

Burman & Rodell om Jameson (ca 20 sidor) 

FornĂ€s om Hall (ca 20 sidor) 

Johansson om Mulvey (ca 20 sidor) 

Ytreberg om Goffman (ca 20 sidor) 

Åker om Barthes (ca 20 sidor) 

 

Bolin, Göran (2001). Masskommunikation: Historia och kulturell vĂ€rdebildning (30 sidor, nedladdningsbar, FINNS PÅ STUDIEWEBBEN) 

 

Bolin, Göran (2008). BildsprĂ„k och berĂ€ttarform: Narrativa framstĂ€llningar i multimediala miljöer. Ur: Mats Ekström (red.) Mediernas sprĂ„k. Malmö: Liber, 40–60. (20 sidor) 

 

Campbell, S. W. (2007). Perceptions of mobile phone use in public settings: A cross-cultural comparison. International Journal of Communication, 1(1): 738–757. (20 sidor) FINNS PÅ STUDIEWEBBEN 

 

Carey, James W. (1989/2009). Reconceiving “Mass” and “Media”. Utdrag, ur Communication as Culture (Revised Ed). New York & London: Routledge. (s. 57–63 = 6 sidor) FINNS PÅ STUDIEWEBBEN 

 

Dyer, Richard (1979). The Role of Stereotypes. Ur: Thornham, Bassett & Marris (2009) Media Studies: A Reader, 3rd Ed. New York University Press, 206–212. (7 sidor) FINNS PÅ STUDIEWEBBEN 

 

FornĂ€s, Johan (2012). Kultur. Liber (112 sidor) 

 

Goffman, Erving (1959). Jaget och maskerna: En studie i vardagslivets dramatik. Lund: Studentlitteratur, s. 11–23 (utdrag, 13 sidor) 

 

Hall, Stuart (1980). Encoding/Decoding. Ur: Thornham, Bassett & Marris (2009) Media Studies: A Reader, Third Edition. New York University Press, 28–38. (11 sidor) FINNS PÅ STUDIEWEBBEN 

 

Hall, Stuart; Chas Critcher; Tony Jefferson; John Clarke; Brian Roberts (1978/2013). Preface to the Second Edition (9 sidor) samt Introduction to the First Edition (4 sidor), ur Policing the Crisis: Mugging, the State and Law and Order, 2nd Ed. Houndmills: Palgrave Macmillan. FINNS PÅ STUDIEWEBBEN 

 

Hall, Stuart (1997). Representation: Cultural Representations and Signifying Practices. London, Thousand Oaks, New Delhi: Sage. s. 36–51. (utdrag, 15 sidor) 

 

hooks, bell (1992). The Oppositional Gaze: Black Female Spectators. Ur: Thornham, Bassett & Marris (2009) Media Studies: A Reader, Third Edition. New York University Press, 462–470. (9 sidor) FINNS PÅ STUDIEWEBBEN 

 

Jameson, Fredric (1986). Postmodernismen eller Senkapitalismens kulturella logik. Ur: Löfgren, Mikael & Anders Molander (red.) Postmoderna tider? Stockholm: Norstedts, s. 261–275. (15 sidor) FINNS PÅ STUDIEWEBBEN 

 

Johansson, Sofia (2017). ”Vad Ă€r meningen med dem egentligen?” Celebritetskultur i vardagen. I: Forslid, T. et al. (red.) Celebritetsskapande frĂ„n Strindberg till Asllani. Lund: Mediehistoriskt arkiv, 35. 73–91. (17 sidor) FINNS PÅ STUDIEWEBBEN  

 

Kilomba, Grada (2010) Plantation Memories: Episodes of Everyday Racism. 2nd Ed. MĂŒnster: Unrast Verlag. s. 40-51 (utdrag, 11 sidor). 

 

Manovich, Lev (2016). Instagram and Contemporary Image. SjĂ€lvpublicerad bok, http://manovich.net/index.php/projects/instagram-and-contemporary-image (nedladdningsbar, ca 80 sidor) 

 

Meyrowitz, Joshua (1985). No Sense of Place: The impact of Electronic Media on Social Behavior. New York & Oxford: Oxford University press, s. 1–7, 307–313. (14 sidor) FINNS PÅ STUDIEWEBBEN 

Mirzoeff, Nicholas (2009). The Fetish and the Gaze. Ur: An Introduction to Visual Culture, 2nd Ed. London & New York: Routledge, s. 169–175. (7 sidor) FINNS PÅ STUDIEWEBBEN 

 

Mulvey, Laura (1975). Visual Pleasure and Narrative Cinema. Screen, 16(3): 6–18. (13 sidor) FINNS PÅ STUDIEWEBBEN 

 

Radway, Janice (1984). Reading the Romance. (306 sidor) 

Said, Edward (1978/1993). Orientalism. Svensk Ă¶versĂ€ttning: Hans O. Sjöström. Stockholm: Ordfront. (Urval, sidorna 3–17.) (14 sidor) FINNS PÅ STUDIEWEBBEN 

 

Delkurs 4, Medieteknologier i förĂ€ndring, 7,5hp 

Antal sidor (inklusive referenslitteratur): ca 950 sidor 

 

Medieteknologier i förĂ€ndring 

Andersson, Linus (2020) ”Walter Benjamin: Konstverket i den tekniska reproduktionens tidsĂ„lder” (1936). I Bengtsson, Ericson, Stiernstedt (red) Medievetenskapens idĂ©traditioner, Studentlitteratur: Lund.  

  

Andrejevic, Mark (2019) Automated Media. London: Routledge. Kapitel 1-3, (83 sidor) 

 

Benjamin, Walter (1936). The work of art in the age of its technological reproducibility.  

 

Forsman, Michael (2020) Neil Postman: UnderhĂ„llning till döds (1985). I Bengtsson, Ericson, Stiernstedt (red) Medievetenskapens idĂ©traditioner, Studentlitteratur: Lund.  

  

Bolter, Jay David, & Grusin, Richard (2000). Remediation: Understanding New Media. Cambridge: MIT Press.  

  

Bucher, T. (2018). If... then: algorithmic power and politics. New York: Oxford University Press. Kapitel 2, 3 and 4  

   

Cubitt, Sean (2016). Ecologies of Fabrication. In: Starosielski, Nicole & Walker, Janet (eds). Sustainable Media. London: Routledge, pp. 163-179. 

  

Ericson, Staffan (2020) Raymond Williams: Television: teknologi och kulturell form (1974). I Bengtsson, Ericson, Stiernstedt (red) Medievetenskapens idĂ©traditioner, Studentlitteratur: Lund. 

  

Ericson, Staffan & Riegert, Kristina (2010). Media Houses: Architecture, Media, and the Production of Centrality. New York: Peter Lang. Kapitel 1 och 5 

  

Fischer, Otto (2020) Friedrich Kittler: Nedskrivningssystem 1800-1900 (1985). I Bengtsson, Ericson, Stiernstedt (red) Medievetenskapens idĂ©traditioner, Studentlitteratur: Lund.  

  

Gillespie, T. (2016). Algorithm. In B. Peters (Ed.), Digital keywords: a vocabulary of information, society and culture (pp. 18-30). Princeton: Princeton University Press.  

  

Gillespie (2018) Custodians of the Internet, kapitel 1,2 och 8 

  

Gitelman, Lisa (2006): "Introduction: media as historical subjects" i Always Already New: Media, History and the Data of Culture, Cambridge: Massachusetts, The MIT Press, s 1-12. 

  

Jakobsson, Peter (2020) Lev Manovich: The language of new media (2001) I Bengtsson, Ericson, Stiernstedt (red) Medievetenskapens idĂ©traditioner, Studentlitteratur: Lund. 

 

van Dijck, J. (2014). Datafication, Dataism and Dataveillance: Big Data between Scientific Paradigm and Ideology. Surveillance & Society, 12(2), 197-208. 

  

Kitchin, Rob (2014/ 2020 2ndedition): The Data Revolution. Big Data, Open Data, Data Infrastructures and their Consequences. London: Sage. (pp. 1-26; 27-47) (46 s) 

  

Manovich, Lev (2001). The language of new media. Cambridge: MIT Press. s. 18-61. (43 s) 

  

Mattern, Shannon (2013) Infrastructural Tourism, Places Journal, 1–21.  

  

Mattern, Shannon Code and Clay. Data and Dirt. Five Thousand Years of Urban Media. Introduction xvii – xxix. (34 s) 

  

Merchant Brian (2017). Were the raw materials in your iPhone mined by children in inhumane conditions? 

  

McLuhan, Marshall (1964). Understanding media: The extensions of man. London: Routledge. Inledning (s. 14-17); Mediet = Budskapet (s. 18-35); Heta och svala media (s. 36-48), lĂ€ses kursivt (sidnummer till Pockys svenska utgĂ„va.) 

  

Mosco, Vincent (2019): The Smart City in a Digital World. Bingley: Emerald. (pp. 1-24; 27-58; 59-96; 215-248) (125 s.) 

  

Olsson, Jesper (2020) N. Katherine Hayles: How we became posthuman (1999) 

  

Parikka, Jussi (2012). What is Media Archaeology? Cambridge: Polity Press. (pp. 1-18) (18 s). 

  

Parks, Lisa (2009) Around the Antenna Tree: The Politics of Infrastructural Visibility, Flow, 9: 1–9.  

  

Parks, Lisa (2015) “Stuff You Can Kick!”: Toward a Theory of Media Infrastructures, in Svensson P and Goldberg DT (eds) Between Humanities and the Digital, Cambridge, Ma & London: MIT Press, pp. 355–373.  

  

Roberts, Sarah T. 2016. “Commercial Content Moderation: Digital Laborers’ Dirty Work.” In Intersectional Internet: Race, Sex, Class and Culture Online, edited by Safiya Umoja Noble and Brendesha Tynes, 147–59. New York: Peter Lang Publishing Inc.  

  

Velkova, Julia (2016). Data that warms: Waste heat, infrastructural convergence and the computation traffic commodity. Big Data & Society. https://doi.org/10.1177/2053951716684144 

  

Willim, Robert (2014) Under molnen – Synliggörandet av digital infrastruktur och hur tillit och aura skapas, in Larsson S and Runeson P (eds) DigiTrust Tillit i det digitala Tvarvetenskapliga perspektiv fran ett forskningsprojekt, Lund, pp. 97–106.  

 

Winthrop-Young, G. (2014). The Kultur of Cultural Techniques: Conceptual Inertia and the Parasitic Materialities of Ontologization. Cultural Politics an International Journal, 10(3), 376–388. https://doi.org/10.1215/17432197-2795741