Medie- och kommunikationsvetenskap A, 30 högskolepoÀng
Giltig fr.o.m.: | VT2021 |
---|---|
Giltig t.o.m.: | VT2021 |
Beslutsdatum: | 2020-11-26 |
Beslutad av: | ÀmnesrÄdet i Medie- och kommunikationsvetenskap |
Delkurs 1, Medielandskapet
Antal sidor (inklusive referenslitteratur): 1059 s. (varav 604 s. obligatorisk + 455 s. referenslitteratur)
Böcker / delar av böcker
Bengtsson, Stina, Göran Bolin, Michael Forsman, Peter Jakobsson, Sofia Johansson & Per StÄhlberg (2017) Medielandskap och mediekultur: en introduktion till medie- och kommunikationsvetenskap, Stockholm: Liber. (252 s.)
Bengtsson, Stina, Staffan Ericson & Fredrik Stiernstedt (red.) (2020) Medievetenskapens idétraditioner, Lund: Studentlitteratur (395 s)
följande kapitel i Bengtsson m.fl.:
Lundgren om James Carey (ca 20 sidor)
Kaun om Habermas (ca 20 sidor)
StÄhlberg om Anderson (ca 20 sidor)
Curran, James, Natalie Fenton & Des Freedman (2016, 2:a upplagan) Misunderstanding the Internet, London: Routledge. (ca 35 s)
Texter pÄ Studiewebben
Andersson Schwarz, Jonas (2019) âPlattformssamhĂ€llet: en definierande introduktionâ, i Jonas Andersson Schwarz & Stefan Larsson (red.) PlattformssamhĂ€llet: den digitala utvecklingens politik, innovation och reglering, Stockholm: Fores, s. 1-21. (20 s.)
Barthes, Roland (1964/1977) âThe rhetoric of the imageâ, i Image â Music â Text, London: Fontana, 32-51. (19 s.)
Bolin, Göran (2014) âThe death of the mass audience reconsidered: From mass communication to mass personalisationâ, i Susanne Eichner & Elizabeth Prommer (red.) Audiences, Production Culture and Television Aesthetics: European Perspectives, s 3-16. (13 s.)
Cassel, Kerstin (red.) (2009) Hugget i sten för evigheten, Nyköping: Sörmlands museums förlag. (s. 19-55+73-89) (52 s.)
Carlsson, Ulla (2016) âMedie- och informationskunnighet, demokrati och yttrandefrihetâ, i Oscar Westlund (red.) MĂ€nniskorna, medierna och marknaden: Medieutredningens forskningsantologi om en demokrati i förĂ€ndring, SOU 2016:30, s. 487-514. (27 s.)
Carey, James (1988/1992) âA cultural approach to communicationâ, i Communication as Culture: Essays on Media and Society, London: Routledge, pp.13-23. (10 s.)
Dyer, Richard (1994) âVĂ€rldens ljus: Den vita rasen och filmbildenâ, i FilmhĂ€ftet, Vol. 22(3): 13-22. (9 s.)
Habermas, Jurgen (1962/1984/2003) Borgerlig offentlighet: kategorierna âprivatâ och âoffentligtâ i det moderna samhĂ€llet, Lund: Arkiv förlag. (urval, 8 s.)
Hill, Annette (2019) âPathways to engagementâ, i Media Experiences: Engaging with Drama and Reality Television, Oxon & New York: Routledge, s. 1-15. (15 s.)
Löfgren, Orvar (1991) âMedierna i nationsbygget: Hur press, radio och TV gjorde Sverige svensktâ, i Ulf Hannerz (red.) Medier och kulturer, Stockholm: Carlssons, s. 85-120. (35 s.)
McLuhan, Marshall (1964/2001) âMediaâ, Stockholm: Pocky (översĂ€ttning Richard Matz), s. 14, 18-20, 22-25, 36-38, 76-77. (13 s.)
StĂșr, Elisabeth (2012) âDe globala mediesystemenâ, i Lars Nord & Jesper StrömbĂ€ck (red.) Medierna och demokratin, Lund: Studentlitteratur, s. 47-59, 62-64. (15 s.)
Referenslitteratur till kartlÀggningsuppgiften
Carlsson, Ulla (red.) (2019) Nordicom-Sveriges Mediebarometer 2018, Göteborgs universitet: Nordicom.
Davidsson, Pamela, Matti Palm & Åsa Melin Mandre (2019) Svenskarna och Internet 2019, Göteborg: Stiftelsen för Internetinfrastruktur. (121 s.)
Maxwell, Richard & Toby Miller (2012) Greening the Media, Oxford & New York: Oxford University Press. (urval, ca 40 s.)
Weibull, Lennart, Ingela Wadbring & Jonas Ohlsson (2018, 12:e upplagan) Det svenska medielandskapet: Traditionella och sociala medier i samspel och konkurrens, Stockholm: Liber. (314 s.)
Delkurs 2, Medierna i samhÀllet
Antal sidor (inklusive referenslitteratur): ca 1000 s.
Film:
Citizen Kane (1941)
Böcker / delar av böcker:
Horkheimer, Max & Theodor Adorno (1944/1996) âKulturindustri: Upplysning som massbedrĂ€geriâ i Upplysningens dialektik. Göteborg: Daidalos, s. 137â185.
Andersson Schwarz, Jonas (2019) TvÄ policylandskap: Hur regleringen av digitala plattformar hanteras i EU respektive USA. I: Jonas Andersson Schwarz & S. Larsson (red.) PlattformssamhÀllet: Den digitala utvecklingens politik, innovation och reglering. Stockholm: Fores, 312-349.
Arsenault, Amelia and Manuel Castells (2008) The Structure and Dynamics of Multi-Media Business Networks. International Journal of Communication 2: 707-748.
Asp, Kent (1990) âMedialisering, medielogik, mediekratiâ, Nordicom Information nr. 4, Göteborg: Nordicom. (ca. 8 s)
Baudrillard, Jean (1971/1981) âRequiem for the Mediaâ. I Jean Baudrillard: For a Critique of the Political Economy of the Sign. St. Louis: Telos, 164-184.
Bengtsson, Stina, Staffan Ericson & Fredrik Stiernstedt (under utgivning): Medievetenskapens idétraditioner, Lund: Studentlitteratur (urval om ca. 4 kapitel).
Bolin, Göran (2012): âThe Labour of Media Use: The Two Active Audiencesâ, Information, Communication and Society, 15(6): 796-814. (18 s.)
Bolin, Göran (2016): âVĂ€rdeskapande och medborgarskap i det digitaliserade samhĂ€lletâ, i SOU 2016:30 (red: Oscar Westlund): MĂ€nniskorna, Medierna & Marknaden: Medieutredningens forskningsantologi om en demokrati i förĂ€ndring, Stockholm: Elanders, s. 109-130.
Broady, Donald (1999): âInledningâ. Kulturens fĂ€lt, Göteborg: Daidalos, 11-26.
Couldry, Nick (2003) Ritual Space: Unravelling the Myth of the Centre. Media Rituals. London & New York: Routledge, 37-54.
Freedman, Des (2012). The contradictions of media power. London: Bloomsbury Academic, 16-30.
Gillespie, Tarleton (2014) The relevance of algorithms. I Tarleton Gillespie, Pablo J. Boczkowski, and Kirsten A. Foot (red.) Media technologies: essays on communication, materiality and society. Cambridge, Mass: MIT Press, s. 167-193.
Herzog, Herta (1941) âOn borrowed experience: an analysis of listening to daytime sketchesâ, Studies in Philosophy and Social Science, 9(1): 65-95. http://archive.org/details/ZeitschriftFrSozialforschung9.Jg Finns att tillgĂ„ som pdf pĂ„ studiewebben
Johansson, Karl-Magnus & Gunnar Nygren (2018) Locked in a Mutual Dependency: Media and the Political Executive in Close Interplay. Johansson & Nygren (eds): Close and Distant. Political Executive-Media Relations in Four Countries. Göteborg: Nordicom, 247-260.
Lazarsfeld, Paul F & Robert K Merton (1948/1957): âMass communication, popular taste and organized social actionâ, i Bernard Rosenberg & David Manning White (red): Mass culture. The popular arts in America, New York: The Free Press, s 457-473.
Livingstone, Sonia (2019) Audiences in an Age of Datafication: Critical Questions for Media Research. Television and New Media 20(2): 170-183 (13 s.)
Mansell, Robin (2015) Platforms of power. Intermedia 43(1): 20-24.
SOU 2016: 80 (2016) En grÀnsöverskridande mediepolitik. Medieutredningens slutbetÀnkande. Stockholm, s. 11-40. https://www.regeringen.se/4ab3d0/contentassets/c4f57b68335e491a948185108aa3833f/en-gransoverskridande-mediepolitik.-for-upplysning-engagemang-och-ansvar-sou-201680
StrömbĂ€ck, Jesper (2008) Four phases of mediatization: An analysis of the mediatization of politics. International Journal of Press/Politics 133: 228â246.
Thompson, John B. (2001). Medierna och moderniteten. Göteborg: Daidalos, 15 s
van Dijck, José, Thomas Poell & Martijn de Waal (2018) The Platform Society. Public Values in a Connected World. Oxford: Oxford University Press. 240 s.
Delkurs 3, Medier och meningsskapande
Antal sidor (inklusive referenslitteratur): ca 950 sidor
Bengtsson, Stina, Staffan Ericson & Fredrik Stiernstedt (red.) (2020) Medievetenskapens idétraditioner, Lund: Studentlitteratur.
âŠföljande kapitel i Bengtsson m.fl.:
Bengtsson om Radway (ca 20 sidor)
Burman & Rodell om Jameson (ca 20 sidor)
FornÀs om Hall (ca 20 sidor)
Johansson om Mulvey (ca 20 sidor)
Ytreberg om Goffman (ca 20 sidor)
Åker om Barthes (ca 20 sidor)
Bolin, Göran (2001). Masskommunikation: Historia och kulturell vĂ€rdebildning (30 sidor, nedladdningsbar, FINNS PÅ STUDIEWEBBEN)
Bolin, Göran (2008). BildsprĂ„k och berĂ€ttarform: Narrativa framstĂ€llningar i multimediala miljöer. Ur: Mats Ekström (red.) Mediernas sprĂ„k. Malmö: Liber, 40â60. (20 sidor)
Campbell, S. W. (2007). Perceptions of mobile phone use in public settings: A cross-cultural comparison. International Journal of Communication, 1(1): 738â757. (20 sidor) FINNS PÅ STUDIEWEBBEN
Carey, James W. (1989/2009). Reconceiving âMassâ and âMediaâ. Utdrag, ur Communication as Culture (Revised Ed). New York & London: Routledge. (s. 57â63 = 6 sidor) FINNS PÅ STUDIEWEBBEN
Dyer, Richard (1979). The Role of Stereotypes. Ur: Thornham, Bassett & Marris (2009) Media Studies: A Reader, 3rd Ed. New York University Press, 206â212. (7 sidor) FINNS PÅ STUDIEWEBBEN
FornÀs, Johan (2012). Kultur. Liber (112 sidor)
Goffman, Erving (1959). Jaget och maskerna: En studie i vardagslivets dramatik. Lund: Studentlitteratur, s. 11â23 (utdrag, 13 sidor)
Hall, Stuart (1980). Encoding/Decoding. Ur: Thornham, Bassett & Marris (2009) Media Studies: A Reader, Third Edition. New York University Press, 28â38. (11 sidor) FINNS PÅ STUDIEWEBBEN
Hall, Stuart; Chas Critcher; Tony Jefferson; John Clarke; Brian Roberts (1978/2013). Preface to the Second Edition (9 sidor) samt Introduction to the First Edition (4 sidor), ur Policing the Crisis: Mugging, the State and Law and Order, 2nd Ed. Houndmills: Palgrave Macmillan. FINNS PÅ STUDIEWEBBEN
Hall, Stuart (1997). Representation: Cultural Representations and Signifying Practices. London, Thousand Oaks, New Delhi: Sage. s. 36â51. (utdrag, 15 sidor)
hooks, bell (1992). The Oppositional Gaze: Black Female Spectators. Ur: Thornham, Bassett & Marris (2009) Media Studies: A Reader, Third Edition. New York University Press, 462â470. (9 sidor) FINNS PÅ STUDIEWEBBEN
Jameson, Fredric (1986). Postmodernismen eller Senkapitalismens kulturella logik. Ur: Löfgren, Mikael & Anders Molander (red.) Postmoderna tider? Stockholm: Norstedts, s. 261â275. (15 sidor) FINNS PÅ STUDIEWEBBEN
Johansson, Sofia (2017). âVad Ă€r meningen med dem egentligen?â Celebritetskultur i vardagen. I: Forslid, T. et al. (red.) Celebritetsskapande frĂ„n Strindberg till Asllani. Lund: Mediehistoriskt arkiv, 35. 73â91. (17 sidor) FINNS PÅ STUDIEWEBBEN
Kilomba, Grada (2010) Plantation Memories: Episodes of Everyday Racism. 2nd Ed. MĂŒnster: Unrast Verlag. s. 40-51 (utdrag, 11 sidor).
Manovich, Lev (2016). Instagram and Contemporary Image. SjÀlvpublicerad bok, http://manovich.net/index.php/projects/instagram-and-contemporary-image (nedladdningsbar, ca 80 sidor)
Meyrowitz, Joshua (1985). No Sense of Place: The impact of Electronic Media on Social Behavior. New York & Oxford: Oxford University press, s. 1â7, 307â313. (14 sidor) FINNS PÅ STUDIEWEBBEN
Mirzoeff, Nicholas (2009). The Fetish and the Gaze. Ur: An Introduction to Visual Culture, 2nd Ed. London & New York: Routledge, s. 169â175. (7 sidor) FINNS PÅ STUDIEWEBBEN
Mulvey, Laura (1975). Visual Pleasure and Narrative Cinema. Screen, 16(3): 6â18. (13 sidor) FINNS PÅ STUDIEWEBBEN
Radway, Janice (1984). Reading the Romance. (306 sidor)
Said, Edward (1978/1993). Orientalism. Svensk översĂ€ttning: Hans O. Sjöström. Stockholm: Ordfront. (Urval, sidorna 3â17.) (14 sidor) FINNS PÅ STUDIEWEBBEN
Delkurs 4, Medieteknologier i förÀndring, 7,5hp
Antal sidor (inklusive referenslitteratur): ca 950 sidor
Medieteknologier i förÀndring
Andersson, Linus (2020) âWalter Benjamin: Konstverket i den tekniska reproduktionens tidsĂ„lderâ (1936). I Bengtsson, Ericson, Stiernstedt (red) Medievetenskapens idĂ©traditioner, Studentlitteratur: Lund.
Andrejevic, Mark (2019) Automated Media. London: Routledge. Kapitel 1-3, (83 sidor)
Benjamin, Walter (1936). The work of art in the age of its technological reproducibility.
Forsman, Michael (2020) Neil Postman: UnderhÄllning till döds (1985). I Bengtsson, Ericson, Stiernstedt (red) Medievetenskapens idétraditioner, Studentlitteratur: Lund.
Bolter, Jay David, & Grusin, Richard (2000). Remediation: Understanding New Media. Cambridge: MIT Press.
Bucher, T. (2018). If... then: algorithmic power and politics. New York: Oxford University Press. Kapitel 2, 3 and 4
Cubitt, Sean (2016). Ecologies of Fabrication. In: Starosielski, Nicole & Walker, Janet (eds). Sustainable Media. London: Routledge, pp. 163-179.
Ericson, Staffan (2020) Raymond Williams: Television: teknologi och kulturell form (1974). I Bengtsson, Ericson, Stiernstedt (red) Medievetenskapens idétraditioner, Studentlitteratur: Lund.
Ericson, Staffan & Riegert, Kristina (2010). Media Houses: Architecture, Media, and the Production of Centrality. New York: Peter Lang. Kapitel 1 och 5
Fischer, Otto (2020) Friedrich Kittler: Nedskrivningssystem 1800-1900 (1985). I Bengtsson, Ericson, Stiernstedt (red) Medievetenskapens idétraditioner, Studentlitteratur: Lund.
Gillespie, T. (2016). Algorithm. In B. Peters (Ed.), Digital keywords: a vocabulary of information, society and culture (pp. 18-30). Princeton: Princeton University Press.
Gillespie (2018) Custodians of the Internet, kapitel 1,2 och 8
Gitelman, Lisa (2006): "Introduction: media as historical subjects" i Always Already New: Media, History and the Data of Culture, Cambridge: Massachusetts, The MIT Press, s 1-12.
Jakobsson, Peter (2020) Lev Manovich: The language of new media (2001) I Bengtsson, Ericson, Stiernstedt (red) Medievetenskapens idétraditioner, Studentlitteratur: Lund.
van Dijck, J. (2014). Datafication, Dataism and Dataveillance: Big Data between Scientific Paradigm and Ideology. Surveillance & Society, 12(2), 197-208.
Kitchin, Rob (2014/ 2020 2ndedition): The Data Revolution. Big Data, Open Data, Data Infrastructures and their Consequences. London: Sage. (pp. 1-26; 27-47) (46 s)
Manovich, Lev (2001). The language of new media. Cambridge: MIT Press. s. 18-61. (43 s)
Mattern, Shannon (2013) Infrastructural Tourism, Places Journal, 1â21.
Mattern, Shannon Code and Clay. Data and Dirt. Five Thousand Years of Urban Media. Introduction xvii â xxix. (34 s)
Merchant Brian (2017). Were the raw materials in your iPhone mined by children in inhumane conditions?
McLuhan, Marshall (1964). Understanding media: The extensions of man. London: Routledge. Inledning (s. 14-17); Mediet = Budskapet (s. 18-35); Heta och svala media (s. 36-48), lÀses kursivt (sidnummer till Pockys svenska utgÄva.)
Mosco, Vincent (2019): The Smart City in a Digital World. Bingley: Emerald. (pp. 1-24; 27-58; 59-96; 215-248) (125 s.)
Olsson, Jesper (2020) N. Katherine Hayles: How we became posthuman (1999)
Parikka, Jussi (2012). What is Media Archaeology? Cambridge: Polity Press. (pp. 1-18) (18 s).
Parks, Lisa (2009) Around the Antenna Tree: The Politics of Infrastructural Visibility, Flow, 9: 1â9.
Parks, Lisa (2015) âStuff You Can Kick!â: Toward a Theory of Media Infrastructures, in Svensson P and Goldberg DT (eds) Between Humanities and the Digital, Cambridge, Ma & London: MIT Press, pp. 355â373.
Roberts, Sarah T. 2016. âCommercial Content Moderation: Digital Laborersâ Dirty Work.â In Intersectional Internet: Race, Sex, Class and Culture Online, edited by Safiya Umoja Noble and Brendesha Tynes, 147â59. New York: Peter Lang Publishing Inc.
Velkova, Julia (2016). Data that warms: Waste heat, infrastructural convergence and the computation traffic commodity. Big Data & Society. https://doi.org/10.1177/2053951716684144
Willim, Robert (2014) Under molnen â Synliggörandet av digital infrastruktur och hur tillit och aura skapas, in Larsson S and Runeson P (eds) DigiTrust Tillit i det digitala Tvarvetenskapliga perspektiv fran ett forskningsprojekt, Lund, pp. 97â106.
Winthrop-Young, G. (2014). The Kultur of Cultural Techniques: Conceptual Inertia and the Parasitic Materialities of Ontologization. Cultural Politics an International Journal, 10(3), 376â388. https://doi.org/10.1215/17432197-2795741