Litteratur

Medie- och kommunikationsvetenskap B, 30 högskolepoÀng

Giltig fr.o.m.: HT2024
Giltig t.o.m.: HT2024
Beslutsdatum: 2024-05-23
Beslutad av: ÄmnesrĂ„det MKV

OBS! Litteraturlistan Àr inte korrekt gÀllande formalia för en referenslista.

Delkurs 1: Medievetenskapliga arbetsformer

Litteratur att köpa/lÄna/lÀsa online

Andersson Schwarz, Jonas (2023). Influencern: pÄverkansaktören som spelar vanlig. I: Martin Berg, Maria Engberg & Sara Leckner (red.) Tekniska mediestudier: en introduktion till metoder och teknologier. Lund: Studentlitteratur, s. 189-216. (27 sidor)

Carlsson, Ulla (2018). Medie- och informationskunnighet i den digitala tidsÄldern: Utmaningar och möjligheter i den digitala eran. I: Ulla Carlsson (red.) Medie- och informationskunnighet i den digitala tidsÄldern: En demokratifrÄga. Göteborg: Nordicom, s. 9-24.(15 sidor)

Carlsson, Ulla (2018). Vad Àr medie- och informationskunnighet: Praktik, kunskapsomrÄde, policy. I: Ulla Carlsson (red.) Medie- och informationskunnighet i den digitala tidsÄldern: En demokratifrÄga. Göteborg: Nordicom,s. 25-36. (11 sidor)

Chouliaraki, Lilie (2004). Watching 11 September: the politics of pity. Discourse & Society, 15(2/3), 185–198. (13 sidor)

Doona, Joanna (2022). Det politiska skrattet: satir och medborgarskap. Lund: Studentlitteratur (320 sidor)

Enli, Gunn & Linda Therese Rosenberg (2018). Trust in the age of social media: Populist politicians seem more authentic. Social Media+ Society, 4(1), 1–11 (10 sidor)

Hanitzsch, Thomas, Arjen Van Dalen & Nina Steindl (2018). Caught in the nexus: A comparative and longitudinal analysis of public trust in the press. The International Journal of Press/Politics, 23(1), 3–23. (20 sidor)

 

Texter tillgÀngliga pÄ Studiewebben

Agnafors, Marcus och Magnus Levinsson (2019). Att tÀnka uppsats. Det vetenskapliga arbetets grundstruktur. Malmö: Gleerups. (kapitel 1, s 17-26).

Ahrne, Göran och Peter Svensson (2015). Handbok i kvalitativa metoder. Stockholm: Liber. (kapitel 16, s 237–248). (11 sidor)

BildtgĂ„rd, Torbjörn och Sanna Tielman-Lindberg (2008). Hur man gör litteraturöversikter. Institutionen för socialt arbete: Socialhögskolan. (s. 1–30)

Bjereld, Ulf, Marie Demker & Jonas Hinnfors (2009). Varför vetenskap? Om vikten av problem och teori i forskningsprocessen, Lund: Studentlitteratur. (s. 11–17)

Jarrick, Arne och Olle Josephsson (1996). FrÄn tanke till text. En sprÄkhandbok för uppsatsskrivande studenter. Lund: Studentlitteratur. (ett urval, 15 s.)

Thurén, Torsten & Jack Werner (red.). KÀllkritik (4:e uppl.). Stockholm: Liber. (urval 15 sidor)

Övrigt obligatoriskt material

MKV-podden, avsnitt 2: Förtroende (42 minuter)

MKV-podden, avsnitt 24: Humor (37 minuter)

MKV-podden, avsnitt 30: Krig (44 minuter)

Skrivguiden.se

Delkurs 2: Medievetenskapliga metoder

Moment 1004 Medieetnografi

Litteratur att köpa/lÄna/lÀsa online

Ahrne, G., & Svensson, P. (2022). Handbok i kvalitativa metoder. Stockholm: Liber. (275 s. urval av ca 150 s. Kapitel 1, 2, 3, 5, 6, 8, 9, 12,16, 17)

Hammersley, M., & Atkinson, P. (2007). Ethnography: Principles in practice. London: Routledge. (kap. 1; ca 20 s.) (Finns som e-bok pÄ biblioteket)

Bengtsson, Stina & Sofia Johansson. (2022). The Meanings of Social media Use in Everyday Life: Filling Empty Slots, Everyday Transformations, and Mood Management, Social Media + Society: 1-11. (11s) (repetition)

Berg, Matthias and DĂŒvel, Caroline (2012). ”Qualitative media diaries: an instrument for doing research from a mobile media ethnographic perspective”, Interactions: Studies in Communication & Culture, 3 (1), pp 71-89. (18 ss.

Bolin, Göran. (2016). Passion and nostalgia in generational media experiences, European Journal of Cultural Studies 2016, Vol. 19(3) 250–264.

Bolin, Göran, Veronika Kalmus & Rita Figueiras (2023) Conducting Online Focus Group Interviews with Two Generations: Methodological Experiences and Reflections from the Pandemic Context. International Journal of Qualitative Methods 22: 1-8. https://doi.org/10.1177/16094069231182029 

Brown, Adriane. (2012). ‘She isn’t whoring herself out like a lot of other girls we see’: Identification and “Authentic” American Girlhood on Taylor Swift Fan Forums, Networking Knowledge, 5 (1), 161-180.

Carpentier, Nico. (2011). New Configurations of the Audience? The Challenges of User-Generated Content for Audience Theory and Media Participation, in Nightingale (ed)

Handbook of Media Audiences. Malden: Blackwell publishing. (22 s)

Couldry, Nick. (2011). The Necessary Future of the Audience 
 and how to Research it, In Nightingale (ed) Handbook of Media Audiences. Malden: Blackwell publishing. (16 s)

Healey, Tim., & Ross, Karen. (2002). Growing old invisibly: older viewers talk television. Media, culture, and society. 24(1): 105-120. (15 s)

Jensen, Klaus Bruhn (ed.) (2012) Media reception – Qualitative traditions in A Handbook of Media and Communication Research: Qualitative and Quantitative Methodologies, London & New York: Routledge. (chapter 10, 15s)

Radway, Janice (1989): ”Ethnography among elites: Comparing discourses of power”. Journal of Communication Inquiry 13(2): 3-12.

Picone, Ike. (2017). Conceptualizing media users across media: The case for ‘media user/use’ as analytical concepts. Convergence: The International Journal of Research into New Media Technologies, Vol. 23(4) 378–390 (13 s)

 

Moment 1005 Kvantitativa metoder och stora datamÀngder

Litteratur att köpa/lÄna/lÀsa online

Andersson Schwarz, Jonas (2022). The hitchhiker’s guide to web-mediated text: Method handbook for quantification of online linguistic data in a country-specific context. Forskningsrapport, Linguistic Explorations of Societies (Work Package 1). QoG Institute, working paper series 2022:1. (utvalda sidor, 25 s.)

Barmark, Mimmi & Göran Djurfeldt (2016) Statistisk verktygslĂ„da – att förstĂ„ och förĂ€ndra vĂ€rlden med siffror. Lund: Studentlitteratur. (188 s.)

Buschek, Christo & Jer Thorp (2024). Models All The Way Down. Visual story, Knowing Machines. https://knowingmachines.org/models-all-the-way (motsv. 10 s.)

Jarlbrink, Johan & Fredrik Norén (red., 2021). Digitala metoder i humaniora och samhÀllsvetenskap. Lund: Studentlitteratur. Kapitel 5, 7, 10, 11 (100 s.)

Macnamara, J R (2005) “Media content analysis: its uses, benefits and best practice methodology”. Asia Pacific Public Relations Journal, Vol. 6, No. 1, 2005: 1–34 (35 s.)

För övning 1 – olika artiklar tilldelas olika grupper:

Bergquist, Julia & Lundmark, Sebastian (2023). De okĂ€nda. I Ulrika Andersson, Patrik Öhberg, Anders Carlander, Johan Martinsson & Nora Theorin (red.) Ovisshetens tid. Göteborg: SOM-institutet, Göteborgs universitet, s. 283–298 (16 s.)

Cassel, Felix & Öhberg, Patrik (2023). Skilda vĂ€rldar? Ideologisk polarisering kring vĂ„ldets orsaker i samhĂ€llet 1995–2022. I Ulrika Andersson, Patrik Öhberg, Anders Carlander, Johan Martinsson & Nora Theorin (red.) Ovisshetens tid. Göteborg: SOM-institutet, Göteborgs universitet, s. 301–313 (13 s.)

Martinsson, Johan (2023). Vilka partier Ă€gde sakfrĂ„gorna i valet 2022?. I Ulrika Andersson, Patrik Öhberg, Anders Carlander, Johan Martinsson & Nora Theorin (red.) Ovisshetens tid. Göteborg: SOM-institutet, Göteborgs universitet, s. 55–66 (12 s.).

StrömbĂ€ck, Jesper (2023). Tendensen att misstro officiella sanningar: konspiratorisk mentalitet hos svenska folket. I Ulrika Andersson, Patrik Öhberg, Anders Carlander, Johan Martinsson & Nora Theorin (red.) Ovisshetens tid. Göteborg: SOM-institutet, Göteborgs universitet, s. 389–405 (17 s.)

Söderholm, Jonas & Gunnarsson Lorentzen, David (2023). Varför Ă€r inte alla pĂ„ biblioteket?. I Ulrika Andersson, Patrik Öhberg, Anders Carlander, Johan Martinsson & Nora Theorin (red.) Ovisshetens tid. Göteborg: SOM-institutet, Göteborgs universitet, s. 255–267 (13 s.)

För övning 2 – olika rapporter tilldelas olika grupper:

Bergquist, Julia (2023). Den nationella SOM-undersökningen 2022. I Ulrika Andersson, Patrik Öhberg, Anders Carlander, Johan Martinsson & Nora Theorin (red) Ovisshetens tid. Göteborg: SOM-institutet, Göteborgs universitet, s. 501–510 (10 s.)

Samlingsrapport: Svenska förtroendetrender 1986–2022. SOM-institutet, Göteborgs universitet. (90 s.)

SOM-rapport nr 2023:26. Kulturvanor i Sverige 1987–2022. SOM-institutet, Göteborgs universitet. (76 s.)

SOM-rapport nr 2023:29. SOM-institutets public service-mĂ€tningar: AnvĂ€ndning, förtroende och attityder 1986–2022. SOM-institutet, Göteborgs universitet. (30 s.)

SOM-rapport nr 2023:39. AllmÀnhetens Äsikter om politiska förslag 2022. SOM-institutet, Göteborgs universitet. (58 s.)

Referenslitteratur:

Andersson Schwarz, Jonas; Johan Hammarlund; Stefan di Grado; Magnus Kjellberg (2015). Opinioner och offentligheter online. Slutrapport för projektet Vad gör en politisk utsaga framgÄngsrik? Den anvÀndardrivna kommunikationens villkor. Forskningsrapport. Stockholm: IIS. (34 s.)

Orr, Will & Kate Crawford (2024). The social construction of datasets: On the practices, processes and challenges of dataset creation for machine learning. New Media & Society (pre-print). DOI 10.31235/osf.io/8c9uh (30 s.)

Moment 1006 Representation och tolkning

Litteratur att köpa/lÄna/lÀsa online

Barthes, Roland (1964/2016). Bildens retorik, Stockholm: Faethon. (60 s)  

Chouliaraki, Lilie (2006). The spectatorship of suffering [Elektronisk resurs]. London: SAGE Publications, kap. 5 (18 s)

Creeber, G., Miller, T. & Tulloch, J. (red.) (2015). The television genre book. (3rd edition). (Elektronisk resurs) London: Palgrave. ("Introduction: What is genre?", s 1–15, plus ca 25 sidor urval kring relevant genre) 

Dayan, Daniel & Elihu Katz (1992). Media events. The live broadcasting of history [Elektronisk resurs]. Cambridge, MA & London: Harvard University Press, s. 1–15 + urval (50 s)

Gillespie, Marie (2006). “Narrative analysis”, i Gillespie, Marie & Jason Toynbee (eds.) Analysing Media Texts. Maidenhead: Open University Press. (s 79-118)

Hall, Stuart (2013). “The work of representation”, i Hall, Stuart, Jessica Evans & Sean Nixon, Sean (eds.) (2013) Representation. London: SAGE. (60 s) TillgĂ€nglig: https://uk.sagepub.com/sites/default/files/upm-binaries/66880_The_Work_of_Representation.pdf

Sumin Zhao, Emilia Djonov and Theo van Leeuwen (2014). “Semiotic technology and practice: a multimodal social semiotic approach to PowerPoint”. Text&Talk 34(3): 349–375. 

Wodak, Ruth (2001). “What CDA is about – a summary of its history, important concepts and its developments”, i Wodak, Ruth & Michael Meyer (red.) Methods of Critical Discourse Analysis (Elektronisk resurs). London: Sage, s 1-13.

Texter tillgÀngliga pÄ Studiewebben

Bordwell, David (1985/1990). Narration in the Fiction Film, London: Routledge. (s 48-62)

Fairclough, Norman (1995). Media Discourse, London: Arnold. (s 53-68)

Cawelti, J.G. (1976). "The formula of the classical detective story” i Adventure, mystery, and romance: formula stories as art and popular culture. Chicago: Univ. of Chicago Press. (chapt. 4, s 80-98) 

Poe, Edgar Allan (1844/2005). ”Det stulna brevet”. Samlade noveller 1. UmeĂ„: H:ström Text och kultur, s 163-181 (18 s).

Todorov, Tzvetan (1977). "The typology of detective fiction." The poetics of prose. Ithaca: Cornell U.P, s 42-52 (10 s).

 

Referenslitteratur 

Gillespie, Marie & Jason Toynbee (eds.) (2006). Analysing Media Texts. Maidenhead: Open University Press. 

Gripsrud, Jostein (2011). Mediekultur, mediesamhÀlle. Göteborg: Daidalos, kapitlet om hermeneutik (21 sidor)

Hellspong, Lennart & Per Ledin (1997). VĂ€gar genom texten. Handbok i brukstextsanalys. Lund: Studentlitteratur.

Østbye, Helge, Karl Knapskog, Knut Helland & Leif Ove Larsen (2004). Metodbok för medievetenskap. Malmö, Liber, kapitel 4 (s 62-89). 201126